Historie a současnost distančního vzdělávání DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 19. listopad 2004
Tři generace distančního vzdělávání Třetí generace Distanční vzdělávání na Internetu (e-learning) Druhá generace Multimediální distanční vzdělávání Audio, video a počítačové technologie První generace Distanční vzdělávání na dálku, poštou Korespondenční kurzy (Košč, 2003)
Na začátku DiV stojí poštovní známka (pol. 19. století) Rozvoj samostudia na dálku je úzce spjat s rostoucí potřebou dalšího vzdělávání (všeobecná informovanost, kulturní osvěta, cizí jazyky, ….), zavedením poštovních služeb. 1837 ISSAC PITTMAN, korespondenční kurz těsnopisu 1856 vznik institutů pro korespondenční výuku jazyků, Toussaint a Langenescheidt (Berlín) 1881 L´école chez soi (Škola doma), Francie
Rádio, rozhlas Rádio (1895) je první médium vstupujícím do vzdělávání. Má možnost oslovit velké množství lidí ve stejném čase, nezávisle na místech a vzdálenostech. Populárně naučné pořady. Licence pro vzdělávací stanice (1921) při univerzitách v Salt Like City, Wisconsin, Minnestotě Francie: Rádio Sorbonne (1937) Velká Británie: BBC
Televize, video Vedle zvukového záznamu také obraz, pohyb, názornost – vizualizace vzdělávacího procesu. První TV kurzy na Univerzitě Iowa (1937) Další rozvoj v 70. letech (video / kabel / satelit) Francie: Univerzitní televizní vysílání Sorbonne La Cinquieme – televize znalostí a vědění Velká Británie: Open University BBC http://www.open2.net/home.html
Open University, Velká Británie 1969 založil britský premiér Harold Wilson s podporou královny (Royal Charter). Celonárodní poskytovatel vzdělávání pro dospělé. Distanční forma: multimediální vzdělávání na dálku. Otevřená univerzita: bez ohledu na věk, pohlaví, vzdělání / není nutný doklad o dosažení vzdělání / druhá vzdělávací příležitost pro každého. Od založení zde studovalo více než 2 000 000 lidí. Doporučuji: http://www.open.ac.uk/
Počítač, Internet 70. / 80. léta : vzdělávaní podporované osobním počítačem (PC) 90. léta: vznik Internetu, e-mail 21. století: e-learning
Česká republika 2004 Národní centrum distančního vzdělávání http://www.csvs.cz/struktura/ncdiv/ncdiv.html ČADUV /Česká asociace distančního univerzitního vzdělávání http://www.mujweb.cz/skolstvi/caduv/ Open Business School http://www.openuniv.cz/ Vysoké školy / univerzity
Konference Belcom, ČVUT Praha Fenomén e-learningu v současném vzdělávání, Praha E-learning ve vysokoškolském vzdělávání, UTB Zlín Národní konference k DIV, NCDIV Information and Communication Technologies in Education, VIRTUNIV Rožnov p./R. E-learning (soutěž, seminář), Hradec Králové European Distance Learning Forum, Plzeň
Univerzita Karlova v Praze Laboratoř distančního vzdělávání Aplikace online formy vzdělávání v praxi vysokých škol od roku 1994. Výzkum, vývoj, praktické ověřování, příprava učitelů, autorů, manažerů, testování technologických řešení (EDEN). Více než 140 vyvinutých kurzů, 800 studujících. Vzdělávací portál TELMAE http://telmae.karlov.mff.cuni.cz/
Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta podnikohospodářská Akreditace magisterského navazujícího programu v distanční formě. Středisko distančního vzdělávání Elektornické publikace / Zoner Context Tvorba a řízení kurzů /eDoceo Internetový portál DiV: http://distancni.fph.vse.cz/default.asp
Univerzita Hradec Králové Institut dalšího vzdělávání E-learningová podpora všech forem výuky od r. 2000/2001 v prostředí WebCT. Zvýšení počítačové gramotnosti → využívání ICT v pedagogické praxi: ECDL, OLIVA http://www.uhk.cz/fim/ Šetření postoje studentů k e-learningu.
Motivační nástroje UHK Každý zaměstnanec, který je držitelem ECDL certifikátu, získá nárok na zvýšení osobního příplatku ve výši 200 Kč/měs. Učitel, který připraví e-learningový studijní materiál nahrazující 2 hodiny přímé výuky týdně za semestr, může nárokovat odměnu (až 20 000 Kč). Výši stanoví komise, před kterou musí být materiál úspěšně obhájen.
VIRTuální UNIVerzita Ostravská univerzita, Technická univerzita Ostrava, Slezská univerzita Projekt od 1999/2000, s cílem vytvořit základ virtuální univerzity. Původním záměrem bylo vytvoření vlastního virtuálního prostředí pro vzdělávání. V průběhu realizace od záměru ustoupili a zvolili cestu komparace a testování různých LMS z hlediska jejich pedagogických funkcí (Tutor 2000, ToolBook, Learning Space, Barborka, Moodle). Cyklus seminářů a školení.
Jakou má distanční vzdělávání budoucnost ?
Zdroje: Zlámalová, H.: Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc 2002 Průcha, J.: Akreditace v distančním vzdělávání. Olomouc 2003 Nocar, D., Hoblíková, I., Snášelová, L., Všetulová, M.: E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc 2004 Pirtonová, S.: Distanční vzdělávání ve Francii. Olomouc 2003 Huba, M., Orbánová, I.: Pružné vzdělávanie. Bratislava 2001 © Mgr. Irena Hoblíková