Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Vstupní zařízení světelné pero klávesnice myš a trackball
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Strukturované učení PROJEKT EU
Technické pomůcky pro sluchově postižené
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Základní pojmy 1. Informatika  Matematická disciplína Zabývá se – strukturou, zpracováním a využitím informací ○ Zpracování = získávání, ukládání, zobrazení,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Informační a komunikační.
ROZPOČET PROJEKTU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka -základní krok do života Registrační číslo:CZ.1.07/1.2.33/
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Počítač a jeho příslušenství. Počítač a jeho příslušenství.
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Počítače pro handicapované
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Počítač a příslušenství
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
COGAIN 2009 Možnosti řízení invalidního vozíku. Systém řízení vozíku  Rozdělen do několika částí  Část pohonu Motor pohonu Senzory ujeté vzdálenosti.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Dítě se sluchovým postižením
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Základy speciální pedagogiky
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
 a) kompenzační ◦ kompenzují zrakový handicap a jsou rozděleny do několika skupin podle účelu, ke kterému slouží.  b) rehabilitační ◦ umožňující zvětšení.
Prezentaci vytvořila : Veronika Jusková Nikola Chylková Alena Bujnochová Martin Kašpárek 1b.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Mobilní telefony a tablety
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Rybolov – poznej svou značku
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
POČÍTAČ A LIDÉ S HANDICAPEM Adéla Beránková, 3. A.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Tělo - kostra Lidské tělo.
Využití asistivních technologií v procesu vzdělávání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro terapii a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ

Speciálně pedagogická terapie Terapeutické metody ve speciální pedagogice jsou platné u všech speciálněpedagogických disciplín Terapie = způsob léčení širší význam zahrnuje nejen léčbu, ale i nápravu; podle S. M. Mayerové (1998) jde o proces řízení a doprovázení klienta z aktuální úrovně na úroveň, které má být dosaženo

Terapeutické metody ve speciální pedagogice : Metoda (re)edukace Metoda kompenzace Metoda rehabilitace

Metoda (re)edukace Reedukace = znovuobnovení schopnosti (která byla z nějakého důvodu narušena) Edukace (education angl.) = výchovně vzdělávací proces, učení úplně nové schopnosti, pokud se funkce či schopnost nikdy nevyvinula nebo nebyla, nereedukujeme, ale edukujeme. Jde o souhrn všech speciálněpedagogických postupů zaměřených na postiženou funkci a zlepšování její činnosti. Rozvoj funkce, která byla omezená nebo snížená.

Metoda (re)edukace Proces reedukace = dlouhodobý diagnosticko-terapeutický proces. cílem je odstranění nebo zmírnění obtíží jedince a zlepšení jeho celkového psychického stavu neexistuje univerzální účinná metoda nezbytné ji přizpůsobit individualitě dítěte a typu poruchy při výběru metody je nutno respektovat stupeň poruchy a fázi nápravy, v níž se jedinec nachází Rozlišujeme přístup: Monosenzoriální - rozvoj postižené funkce bez podpůrného využití jiných funkcí Multisenzoriální - využívá pomocných činitelů i funkcí zdravých. Zaměřuje se na příčiny defektivity

Metoda kompenzace Postupy, díky nimž se zlepšuje a zdokonaluje výkonnost jiných než postižených funkcí. Zaměřuje se na maximální využití zbývajícího potenciálu člověka.

Metoda rehabilitace Navazuje na reedukaci a kompenzaci Upravuje společenské a pracovní vztahy jedince s postižením Zmírňuje důsledky narušení sociálních vztahů, vzniklých v důsledku postižení Chápána jako širokospektrální = komprehensivní (ucelená, komplexní, globální, integrální)

Komprehensivní rehabilitace zahrnuje tyto druhy rehabilitací: Léčebná (medikamentózní, operativní, léčba rehabilitační, fyzioterapie, léčebná tělesná výchova, ergoterapie/léčba prací); Výchovně-vzdělávací (všeobecná a odborná, příprava na povolání, výchovné poradenství); Pracovní (kvalifikace a rekvalifikace osob se změněnou pracovní schopností); Sociální (zajištění zaměstnání, bydlení, dopravy, zájmové a kulturní činnosti, důchodu); Psychologická (psychologie klinická, pedagogická, sociální, pracovní); Psychorehabilitace = psychické ovlivňování postiženého při vyrovnávání se s postižením, rozvoj motivace. Technická (protézy a pomůcky ortopedické, ortoptické, ortodontické, akustické, odstraňování architektonických zábran); Právní (zákony a směrnice k zajištění práv a péče); Ekonomická (organizace a řízení výrobní činnosti a produktivní práce);

Příklady informačních a digitálních technologií využitelných pro terapii a vzdělávání žáků se SVP Pomůcky pro jedince se sluchovým postižením: sluchadla osobní zesilovače pojítka s infračerveným a rádiovým přenosem ( FM pojítka) rádiová sluchadla indukční smyčky – pro zesílený poslech TV pomůcky pro zesílení televize pomůcky pro zesílený poslech telefonu kochleární implantáty vibrotaktilní a elektronické pomůcky

Kochleární implantát

PŘENOSNÁ BEZDRÁTOVÁ NASLOUCHACÍ SOUPRAVA S RADIOVÝM PŘENOSEM INTERHELP Souprava se skládá z přenosného vysílače (malá krabička) s malinkým mikrofonem, který nosí učitel (přednášející) a z přijímače (malá krabička), který má žák (student, posluchač). Souprava má bateriové napájení.

VIBRAČNÍ SIGNALIZACE Vibrační budík ◗ Buzení vibračním nebo zvukovým signálem. ◗ Určeno pro sluchově postižené od lehké vady až po hluchotu, ale užitečné i pro ostatní (neruší okolí). Vibrační budík Jumbo ◗ Výběr možností signalizace: vibrace, světlo a zvuk, světlo a vibrace, vibrace a zvuk.

Digitální náramkové hodinky s vibrační signalizací Vibrační minutka ◗ Vypínatelná signalizace vibrací, zvukem nebo blikáním

Bezdrátové zařízení umožňující poslech televizního přijímače nebo jiného zdroje zvuku Zařízení se skládá z vysílače (je na televizi) a přijímače = sluchátek nebo přijímačem je „kolečko“, do kterého se připojí indukční smyčka. Osobní zesilovač Pro nedoslýchavé osoby, které nemají sluchadlo. Použití nejen k televizi, ale také k přímé komunikaci.

Signalizace zvonění telefonu i faxu ◗ Určeno pro sluchově postižené od lehké vady až po hluchotu. Telefonní zesilovač Signalizace zvonění telefonu a domovního zvonku ◗ Velmi silná signalizace (do 95dB). ◗ Nastavení hlasitosti. ◗ 4 volby alarmu: vypnuto, světlo + zvuk, světlo + vibrační

Telefon s přivoláním pomoci Vytáčení telefonních čísel pro přivolání pomoci: ◗ programovatelná hlasová nouzová zpráva, ◗ potvrzení přijetí nouzové zprávy pípnutím, ◗ aktivace hlasitého odposlechu příjemcem zprávy. Bezdrátový telefon se zesílením zvuku ◗ Zesílení zvuku +26 dB. Zesílení zvonění +/- 10 dB. ◗ Možnost multifunkčního připojení. ◗ Identifikace volajícího (10 příchozích čísel). ◗ Telefonní seznam 20 čísel. ◗ Vizuální signalizace zvonění. ◗ Nastavení extra silného zvonění. ◗ Možnost připojení: indukční smyčky U všech telefonních přístrojů možnost doplnění o zvukovou a světelnou signalizaci zvonění.

Psací telefon pro neslyšící ◗ Písemná forma komunikace. ◗ Přímá komunikace s jiným psacím telefonem. ◗ S hlasovým telefonem (běžným i mobilním) a faxem komunikuje prostřednictvím operátora. ◗ Světelná indikace příchozího hovoru a nové zprávy. Záznamník. ◗ Nouzové tlačítko rychlé pomoci. Individuální indukční smyčka ◗ Lze použít k mobilnímu telefonu nebo k MP3, diskmenu, radiu, televizi, k počítači apod.

BEZDRÁTOVÝ SIGNALIZAČNÍ SYSTÉM ◗ Upozorňuje na: dveřní zvonek, zvonění telefonu, pláč dítěte, kouř ◗ Signalizace: zvuková,světelná, vibrace ◗ Systém je tvořen vysílači a přijímačem. ◗ Dosah vysílače a přijímače je 30 metrů. ◗ Bezdrátový přenos signálu. ◗ Vhodné pro neslyšící. Obr. 1/ Kapesní vibrátor ◗ Upozorňuje vibracemi a světelnými signály. Obr. 2/ Přenosný přijímač ◗ Upozorňuje vibracemi, světelnými a zvukovými signály. ◗ Velmi silná signalizace (do 90 dB). Obr. 3/ Signalizátor kouře ◗ Upozorňuje na vznik požáru. Obr. 4/ Signalizátor pláče dítěte ◗ Upozorňuje na pláč dítěte. ◗ Je bezdrátový, pláč dítěte vyšle signál pro přijímače. Obr. 5/ Telefonní vysílač ◗ Upozorňuje na telefonní hovory. Obr. 6/ Nabíječ soupravy ◗ Slouží k nabíjení kapesního vibrátoru (v případě napájení z akumulátorů). Obr. 7/ Postelový vibrátor ◗ Lze jej připojit k přenosnému přijímači nebo nabíječi soupravy.

Využití počítače  aplikace výukových programů a didaktických her: k rozvoji obecných znalostí; prostorových představ; matematických představ; rozvíjí myšlení dětí; žáci si zdokonalují jemnou motoriku i koordinaci oko – ruka; prodlužuje se doba soustředění; hry mají svá pravidla, která se žáci učí dodržovat; hra má motivační charakter, rozvíjí fantazii dětí, obohacuje jejich slovní zásobu; žáci mohou při poslechu písniček či pohádek relaxovat.

Didaktickou hrou na PC mohou být: Omalovánky, přínos: Žáci se naučí klikat myší, táhnout myší, volit barvy. Procvičují si poznávání barev, zdokonalují jemnou motoriku i koordinaci oko – ruka. Mohou kreslit vlastní obrázky a rozvíjet své výtvarné cítění. Svůj obrázek také mohou okomentovat a rozvíjet tak svou slovní zásobu. Pexeso, přínos: procvičení paměti, logiky, učí se dodržovat pravidla. U zvukového pexesa navíc rozlišují jednotlivé zvuky – například hlasy zvířat, zvuky hudebních nástrojů atd. Hry na rozvoj zrakového vnímání, sluchového vnímání, logické hry, atd…

Výuka s využitím ICT Interaktivní tabule Řešení pracovního listu s podporou multimédií

Pomůcky pro jedince se zrakovým postižením: program s hlasovým výstupem, odečítací program, zpracování tištěné předlohy;    kamerová zvětšovací stolní lupa, skládací kamerová lupa k notebooku se snímáním tabule; mezi české screen readery patří software WinTalker; zvětšování obrazovky mobilu; poznámky v Braillu - kapesní mechanický psací strojek; elektronické zápisníky s hlasovým nebo hmatovým výstupem, přenosné zápisníky s hlasovým výstupem; Atd…

zvětšování obrazovky mobilu skládací kamerová lupa k notebooku se snímáním tabule zvětšování obrazovky mobilu Jot-a-Dot, česky „rychlobod“, kapesní mechanický psací strojek, kdekoli zapíše poznámky v bodovém písmu na papír.

Pomůcky pro rozvoj jemné motoriky (př Pomůcky pro rozvoj jemné motoriky (př. u jedinců s tělesným postižením): zjednodušené klávesnice; polohovací zařízení a spínače; konfigurovatelné klávesnice s velkými tlačítkami; podpůrné programové vybavení; track bally, polohovací zařízení; externí spínače pro ovládání PC; Atd…

Speciální klávesnice s velkoplošnými klávesami pro tělesně hendikepované. Polohovací zařízení - systém pro navádění ukazatele myši pohybem hlavy. Externí spínače pro ovládání PC                 BigTrack Trackball funguje jako velká a statická myš.

Klávesnice Clevy navržená pro děti na 1.stupni ZŠ (pro věk 4 až 10 let). Má redukovaný počet kláves a fonty pro jejich popis odpovídají těm, které se děti ve škole učí. Klávesy jsou barevně odlišené, velké a dobře viditelné.                  Zjednodušená klávesnice

Pomůcky pro jedince s narušenou komunikační schopností: rotavibrátor (pomůcka logopeda a foniatra k navození hlásky "R„); vibrační pomůcky na rozvoj citlivosti a motoriky mluvidel; jednoduché komunikátory; tabulkové komunikátory; komunikační tabulky; piktogramy; obrázky pro slovník pro afatiky; atd.

Sekvenční komunikátor umožňuje nahrát vzkazy sekvenčně za sebou                Rotavibrátor Vibrační pomůcky

Tabulkový komunikátor                      Komunikační tabulky Obrázky pro slovník pro afatiky

POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE Kolektiv autorů. Akademický slovník cizích slov. Praha:Academia, 2001.ISBN 80-200-0982-5. MAYER, S. M.: Survival guide for the beginning speech-language clinical. Maryland, Aspen 1998. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3613-3 BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3822-5 PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6. JESENSKÝ,J. Základy komprehenzívní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-196-1 ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Triton, 2006. 151 s. ISBN 80-7254-858-1 ROUBAL, P. Počítač pro učitele. Computer Press, 2009. 312 s. http://www.spektravox.cz/cz/cz-index.php www.kompone.cz www.spektra.eu www.tyflonet.cz