13.1 Druhy vět + pořádek slov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
45.1 Větné vzorce
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
86.1 Přímá řeč Prohlédni si obrázky a popiš, co na nich vidíš.
35.1 Krychle, válec, kvádr, jehlan
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
20.1 Malá násobilka - násobení
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
8.1 Lidé kolem nás – POSTAVENÍ DĚTÍ VE TŘÍDĚ, VZTAHY
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
DRUHY VĚT Mgr. Michaela Benešová. DRUHY VĚT Mgr. Michaela Benešová.
Elektronická učebnice - I
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Elektronická učebnice - I
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_240_2TR_CJ Autor: Mgr. Miroslava Ondrová.
65.1 Pamětné dělení se zbytkem
36.1 Obsahy složitějších obrazců
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Mluvnice jazyka českého na 1. stupni ZŠ Druhy vět VY_32_INOVACE_06 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.02 Název pro školu:
20.1 Trojúhelníková nerovnost
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
84.1 Skloňování číslovek, druhy
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český - 1. stupeň Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_05_15.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
21.1 Malá násobilka - dělení
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
24.1 Věta jednoduchá a souvětí
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
83.1 Skloňování zájmen, druhy
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
Elektronická učebnice - I
6g.1 Písmenko P Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Autor: Mgr. Hana Kopčanová.
37.1 Písemné odčítání v oboru do 1000
Elektronická učebnice - I
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Anotace: prezentace slouží k seznámení s druhy vět
RISKUJ!.
AUTOR: Mgr. Jitka Zajíčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_19
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Autor: Mgr. Karolina Pátková
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_ INOVACE_ 03_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

13.1 Druhy vět + pořádek slov Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13.1 Druhy vět + pořádek slov Kolik je hodin? Kam jdeš? Kolik ti je let? Kde bydlíš? Pozor! Dones mi to! Nespadni! Ukliď si! Kéž bych dostal psa. Kdyby tak už byly prázdniny. Mám hodně přátel. Stůl je vyroben ze dřeva. Autor: Mgr. Vladimíra Jaborová

13. 2 Co již víme ? 1. Umíme říci nějaké prosté oznámení, též Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13. 2 Co již víme ? 1. Umíme říci nějaké prosté oznámení, též vyprávět. 2. Umíme vymyslet otázku. 3. Umíme někomu rozkázat, co má udělat. 4. Umíme říct nějaké přání, po čem toužíme.

13. 3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - I. Stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13. 3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? rozkazovací oznamovací TERMÍNY Věty: oznamovací tázací rozkazovací přací tázací přací

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13. 4 Co si řekneme nového? Věta oznamovací – něco oznamujeme nebo vypravujeme, píšeme za nimi tečku, hlas na konci klesá. Věta tázací – na něco se ptáme, jsou to otázky, píšeme za nimi otazník. Věta rozkazovací – větami rozkazujeme nebo někoho k něčemu nutíme. Píšeme za nimi většinou vykřičník, někdy jen tečku. Věta přací – větami vyjadřujeme nějaké přání nebo touhu, píšeme za nimi tečku nebo vykřičník. Začínají často slovy: ať, nechť, kéž. Pořádek slov - způsob, jakým za sebou řadíme slova ve větě. Tento pořádek je v češtině pružný, nikoli však libovolný. Je určován stránkou významovou. Záleží na tom, co tvoří jádro sdělení. http://skolakov1.sweb.cz/CJ2/vety/druhy1.htm

13. 5 Procvičení a příklady Urči druhy vět, zdůvodni. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13. 5 Procvičení a příklady Urči druhy vět, zdůvodni. Moje maminka se jmenuje Jana. Má vysokou a štíhlou postavu. Ráda češu její dlouhé světlé vlasy. Umí dobře vařit a péct. Ráda se mnou hraje karty a stříhá z papíru. Líbí se mi, když mi čte pohádky. Mám ji moc rád. 2. Pište věty do sešitu a doplňujte za nimi znaménka, jakého jsou druhu? Kde bydlíš _ Máš sestru nebo bratra _ Kdo je tvůj kamarád _ Kolik je ti let _ Jak se jmenuje tvá maminka _ Jaká je tvá třída _ 3. Tvořte věty rozkazovací. Vzor: Paní učitelka přikázala Ondrovi, že má uklidit penál. – Ukliď si penál! - že má sedět rovně, že má cvičit pořádně, že má mluvit slušně, že má počítat bez chyb, že má psát čitelně, že má často pít. 4. Dokončete věty přací. Kdybych tak mohl _________________________________________. Kéž bych dostal k Vánocům __________________________________. Ať už jsou brzy ____________________________________________. http://www.pripravy.estranky.cz/clanky/jazyk-cesky/druhy-vet---test-c_-3.html

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13. 6 Něco navíc pro šikovné Věta jednoduchá – je větný celek, který je tvořen jednou větou (jednou myšlenkou). Souvětí – je větný celek, který je tvořen dvěma nebo více větami. Spojky: a, i ani, nebo, ale, když, protože, avšak, kdyby Spojky spojují slova nebo věty do souvětí. http://skolicka6.sweb.cz/SOUVETI/VETAJEDNODUCHA.htm

13. 7 English sentences Indicative sentence: My name is Peter. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13. 7 English sentences Indicative sentence: My name is Peter. 2. Interrogative sentence: What is your name? 3. Imperative sentence: Go home! 4. Optative sentence: I would like to have holidays.

13. 8 Test znalostí 1. Která věta je oznamovací? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13. 8 Test znalostí Správné odpovědi: d a b 1. Která věta je oznamovací? a/ Do které třídy chodíš? b/ Kéž bych dostal psa. c/ Pozor na psa! d/ Můj kamarád je šikovný. 3. Která věta je tázací? a/ Proč se na mě díváš? b/ To je hezká písnička. c/ Utíkej! d/ Podej mi pastelky! 2. Která věta je rozkazovací? a/ Ořež si pastelky! b/ Pěkně se bavím. c/ Nábytek je vyroben ze dřeva. d/ Umíš malovat? 4. Která věta je přací? a/ Azore, dones! b/ Kdybych tak mohl jet na výlet. c/ Netlač se! d/ Venku je hezky. Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13.9 Použité zdroje, citace http://www.magdahankova.cz/wp-content/uploads/2010/08/thumb-otaznik.jpg http://media1.mypage.cz/images/media1:4c34684d02703.jpg/otazn%C3%ADk.jpg http://www.mojeskola.estranky.cz/img/picture/25/souveti.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOdl7uPhtilMCFm4FftOVAFL2x7P-JeMtTIG62Z08dJZbit6WIJs3eUlt-fw http://skolakov1.sweb.cz/CJ2/vety/druhy1.htm www.pripravy.estranky.cz/clanky/jazyk-cesky/druhy-vet---test-c_-3.html http://skolicka6.sweb.cz/SOUVETI/VETAJEDNODUCHA.htm

13.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 13.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 07 – 12/2011 Ročník 2. ročník Klíčová slova Věta oznamovací, rozkazovací, tázací a přací, pořádek slov Anotace Prezentace popisující význam pořádku slov ve větě a jednotlivých druhů vět