Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006 Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2006 Multimediální svět www.1zsfm.cz Projekty SIPVZ
Název prezentace : „ELEKTROLÝZA“ Vzdělávací obor : Chemie Ročník : devátý Autor prezentace : Mgr. D. Gongolová Název prezentace : „ELEKTROLÝZA“
Zdroje informací RNDr., BENEŠ,P., PhDr.,PUMPR,V., doc.RNDr.,BANÝR, J., Základy chemie 2, Fortuna, 1997 RNDr., BENEŠ,P., PhDr.,PUMPR,V., doc.RNDr.,BANÝR, J., Základy praktické chemie 2, Fortuna, 2000
Elektrolýza
Elektrolýza Základem elektrolýzy je pohyb iontů (kationtů a aniontů) v roztoku nebo tavenině. Kladně nabité ionty se pohybují k záporně nabité elektrodě – KATODĚ. Záporně nabité ionty se pohybují ke kladně nabité elektrodě - ANODĚ.
Ion znamená v řečtině “poutník“ Znázornění „putování“ iontů k elektrodám Ion znamená v řečtině “poutník“
Elektrolýza roztoku jodidu zinečnatého Do kyvety s roztokem jodidu zinečnatého ponoříme dvě uhlíkové elektrody a připojíme je ke zdroji stejnosměrného elektrického napětí 9V až 12V. Na katodě se vylučuje zinek Na anodě vzniká žlutohnědý roztok jodu
Podstata dějů: Jodid zinečnatý ve vodném roztoku disociuje na zinečnaté kationty Zn2+ a jodidové anionty I- ZnI2 Zn2+ + 2I- Katoda: zinečnaté kationty přijímají elektrony (redukují se) a vzniká kovový zinek Anoda: jodidové anionty odevzdávají elektrony (oxidují se), vznikají nejprve atomy a potom molekuly jodu
Děje vyjádřené rovnicemi: Katoda: Zn2+ + 2e- Zn (ZnII Zn0) redukce Anoda: 2I- - 2e- I2 (2I- I2 ) oxidace Elektrolýza je redoxní reakce.
Zapamatuj si: Elektrolýza je děj probíhající na elektrodách při průchodu stejnosměrného elektrického proudu roztokem nebo taveninou. Roztok nebo tavenina musí obsahovat volně pohyblivé ionty (kationty a anionty)
Průmyslově se elektrolýza využívá: K výrobě kovů – například hliníku Rudou pro výrobu je bauxit, který obsahuje 40 až 60 % oxidu hlinitého.
Další využití elektrolýzy: K pokovování proti rezavění tzv. (galvanické pokovování) K čištění kovů
Galvanické pokovování
Poznámky k prezentaci Netradiční forma výuky Postupné zobrazování textu v závislosti na výkladu učitele Názornost Možnost vracet se k probrané látce Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu