Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná kladka a znají, kde se používají kladky v praxi. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, pevná a volná kladka. Druh učebního materiálu Procvičování Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost 7534,5kB/ prosinec IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Pevná kladka: Kotouč na jehož obvodu je žlábek, do kterého se vkládá lanko. Obr. 1 Obr. 2
Rovnovážná poloha páky a kladky: Ramena stejně dlouhá a 1 = a 2 Síly stejně veliké F 1 = F 2 Modelem rovnoramenné páky je pevná kladka. Obr. 3 a,b,c
Pevná kladka: r – poloměr kladky ( rameno síly ) Pevná kladka je v rovnovážné poloze, když na obou koncích lana působí stejné síly. Obr.4 Obr. 5
Kde používáme v praxi pevnou kladku a v čem spočívá výhoda jejího použití? Výhoda – působíme na těleso prostřednictvím lana směrem dolů. Použití: stavebnictví – pokrývači, zedníci, lodě, výtahy Studna- kolo na hřídeli Obr. 6 a,b,c
Volná kladka – volně pohyblivá osa: Pro rovnovážnou polohu platí, že na volný konec lana působíme poloviční silou. Nevýhoda působíme silou směrem vzhůru. Obr. 7 Obr. 8
Pojmenuj kladky na obrázku? pevná volná kladkostroj Obr. 9 a,b,c
Lano pevné kladky se přetrhne působením síly 2,2 kN. Jakou může mít zvedané těleso maximální hmotnost? F = 2,2 kN = 2200 N g = 10 N/kg m = ? kg Zvedané těleso může mít hmotnost maximálně 220 kg. Obr. 10
Jak velkou silou musím působit na volný konec lana, má-li být volná kladka v rovnovážné poloze a hmotnost závaží je 100 g? Na volný konec lana působíme silou 0,5 N. Obr. 11
Využití otáčivých účinků v praxi – pojmenuj správně zařízení na obrázku? Obr. 12 a-e
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, c2003, 203s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: studijní část. 2. vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: pracovní část. 2.vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1 – 12 - autor Michal Gruber, prosinec 2011
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.