Úvod do geografie cestovního ruchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Objektivní faktory.
Socioekonomická geografie
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
CESTOVNÍ RUCH A REKREACE
Sociální politika a Welfare State
Mimoprodukční funkce lesa
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Služby -ekonomická činnost člověka, která poskytuje užitek -ve vyspělých zemích až 55% zaměstnaných.
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Demografie je věda, která se zabývá:
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Služby.
Volnočasové projekty a EU financování
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
SLUŽBY Nevýrobní složka hospodářství. Nejdynamičtěji se rozvíjející sektor hospodářství (za 10 let vzrostl o 15% podíl na HDP na 55%). Maloobchod, peněžnictví,
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Předpoklady a problémy rozvoje MAS Podklady zpracované v rámci studentské práce PřF UK.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Společenská odpovědnost organizací
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_97.
Marketingové prostředí
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Petra Jarábová Markéta Kanisová
CESTOVNÍ RUCH.
CESTOVNÍ RUCH 2. Přednáška Vymezení, základní pojmy a podmínky CR
Management cestovního ruchu
Cestovní ruch turismus, turistika, rekreace, rekreologie = cílené, záměrné cestování CR – možnost vycestování člověka a jeho setrvání mimo své bydliště,
Funkce měst Jméno: Petra Příjmení: Havlíčková Třída: IX.
Ondřej Beran, 8.J. ?  Geografie cestovního ruchu je věda hraniční a syntetická  Intenzita cestovního ruchu roste  Rekreační oblasti – významná střediska.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Základní principy geografického výzkumu
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Venkovská turistika podnikatelské minimum
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Systém trvale udržitelného rozvoje podnikání pro město Aš Skupina 4.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
VÝSLEDKY PRŮZKUMU Zúčastněné země:.
Právní úprava cestovního ruchu v ČR
Subjekty a objekty veřejných politik
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Úvod, základní principy a cíle
Postavení CR v hospodářství
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
ZÁKLADNÍ KLASIFIKAČNÍ SCHÉMA TURISMU
ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C.
ČLENĚNÍ CESTOVNÍHO RUCHU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Úvod do geografie cestovního ruchu

Vznik fenoménu Rané formy „cestovního ruchu“ Náboženské poutě Zachyceny například Geoffrey Chaucerem: „The Canterbury Tales“ (1387 – 1400)

Vznik fenoménu Rané formy „cestovního ruchu“ Osvícenství, romantismus The Grand Tour (1660 – 1840) Návrat k přírodě George Gordon Byron (Childe Harold´s Pilgrimage) Karel Hynek Mácha (Pouť krkonošská)

Cestovní ruch v moderním pojetí Podmínky pro vznik: Dostupnost dopravy pro široké masy obyvatelstva Introdukce nových typů hromadné dopravy a rozvoj dopravních sítí Vznik kategorie volného času v souvislosti se změnou motivací obyvatelstva Vznik nového podnikatelského sektoru

Cestovní ruch v moderním pojetí Uvedené podmínky byly naplněny především v souvislosti s průmyslovou revolucí a modernizačními procesy s ní spojenými Rozvoj výrobních vztahů zapříčinil zkracování pracovní doby Byly uspokojeny základní životní potřeby tudíž mohly být saturovány i některé další z hlediska čistého přežití méně důležité

Box 1: Velká Británie: kolébka cestovního ruchu Země na špičce vědecko-technického vývoje Země na špičce sociálně-kulturního vývoje Nejbohatší země tehdejšího světa První země, kde se masově rozvíjel cestovní ruch v pojetí blízkém dnešnímu (polovina 19. století; v našich zemích spíše až konec 19. století, Morava až začátek 20. století)

Box 1: Velká Británie: kolébka cestovního ruchu Vzorec rozvoje domácího cestovního ruchu do konce 19. století Vnitrozemská lázeňská letoviska vznikla již v polovině 18. století (Bath, Tunbridge Wells…) Přímořská letoviska jižního pobřeží Anglie: hlavně Kent a Sussex: Brighton, Bournemouth… z důvodu blízkosti Londýna (stále se uplatňují především zdravotní motivace) Železnice, průmyslová revoluce a rozvoj masového cestovního ruchu na pobřeží Městská a horská turistika Difúze vzorců chování třídním systémem směrem dolů

Cestovní ruch v moderním pojetí Vliv literárního díla (travelogue): Jerome Klapka Jerome: „Three Men in a Boat: to say nothing of the dog“ (1889) Masové napodobování příběhu

Cestovní ruch ve 20. století a dnes Po obou světových válkách vždy skokově vzrostl význam cestovního ruchu v životě obyvatel i ve světové ekonomice Jeho hlavním úkolem je regenerovat fyzické i duševní síly, které jsou vyčerpány v souvislosti s negativními vlivy ekonomické činnosti: urbanizační procesy (koncentrace obyvatelstva), poškození životního prostředí, odtržení lidí od přírody apod.) Cestovní ruch se stal masovým jevem

Cestovní ruch ve 20. století a dnes Obecná, poměrně široká definice cestovního ruchu „forma upokojování potřeb reprodukce fyzických a duševních sil člověka, a to mimo každodenní životní prostředí a obvykle ve volném čase“

Cestovní ruch ve 20. století a dnes Cestovní ruch je dnes v rámci celé planety nejrychleji se rozvíjejícím ekonomickým odvětvím Nárůst je do té míry masivní, že se CR označuje za největší světový průmyslový obor 1995: 567 miliónů příjezdů, 372 miliard USD 2001: 700 miliónů příjezdů, 476 miliard USD 2000: globální turistický průmysl 11 % HDP, 200 miliónů pracovních míst (8 % celkové zaměstnanosti) 2011 (odhad z roku 2001): 11 % HDP, 260 miliónů pracovních míst (9 % celkové zaměstnanosti)

Cestovní ruch ve 20. století a dnes Domácí cestovní ruch je pak několikanásobně větší (v závislosti na vyspělosti daného státu) Odhaduje se, že na cestovním ruchu přímo ekonomicky závisí 74 miliónů lidí (doprava, ubytování, zábava atd. atd.) Cestovní ruch se považuje za prostředek větší mezinárodní integrace a jednu z cest k prosperitě zemí třetího světa Cestovní ruch však má i své negativní dopady

Výzkum cestovního ruchu Cestovní ruch je objektem zájmu ekonomiky, marketingu, sociologie, medicíny, antropologie, historie, psychologie, pedagogiky, urbanismu Zkoumání cestovního ruchu jen z pohledu jedné disciplíny je nedostatečné, uplatňuje se tedy interdisciplinární přístup Disciplíny zkoumají cestovní ruch ze svého úhlu pohledu a utvořily si vlastní metodologický aparát a definovaly cestovní ruch s ohledem na objekt svého studia Ekonomika cestovního ruchu Sociologie cestovního ruchu Rekreologie

Výzkum cestovního ruchu Cestovní ruch je nejen socioekonomickým, ale i prostorovým jevem Geografie cestovního ruchu Lze se také setkat s následujícími termíny: Geografie volného času Geografie turismu Geografie rekreace

Geografie cestovního ruchu Zabývá se: Prostorovou inventarizací jevů cestovního ruchu Časovou inventarizací jevů cestovního ruchu Vztahy jednotlivých regionů z hlediska cestovního ruchu Rolí cestovního ruchu v územním plánování a regionálním rozvoji

Vývoj geografie cestovního ruchu Geografie CR je mladá disciplína (30. léta 20. století) První práce s problematikou CR vznikaly v zemích, kde: Buď existovaly přírodní předpoklady pro rozvoje CR (Rakousko, Švýcarsko, Francie, USA) Nebo místní obyvatelstvo bylo dostatečně schopné a ochotné účastnit se CR (Velká Británie, Francie, USA, Německo)

Vývoj geografie cestovního ruchu Geografie CR je mladá disciplína (30. léta 20. století) První práce s problematikou CR vznikaly v zemích, kde: Buď existovaly přírodní předpoklady pro rozvoje CR (Rakousko, Švýcarsko, Francie, USA) Nebo místní obyvatelstvo bylo dostatečně schopné a ochotné účastnit se CR (Velká Británie, Francie, USA, Německo)

Vývoj geografie cestovního ruchu - stručně Předvědecké období (polovina 19. stol. až 1918) Základy systematického zkoumání geografických problémů cestovního ruchu (1918 - 1945), formování statistiky cestovního ruchu Formování vědeckého výzkumu cestovního ruchu, období základních výzkumů a vytýčení hlavních směrů dalšího rozvoje (1945- 1960), rozvoj regionální geografie cestovního ruchu Sociologické období (1960 - 1970) Období exaktních metod a vědecké kritiky (1970 - 1985) Ekonomické a ekologické problémy, komplexní výzkum (po roce 1985)

Zakladatelé geografie cestovního ruchu A. Grünthal a hlavní úkoly geografie CR (1934) Určit rozšíření cestovního ruchu na zemském povrchu Určit jeho podmíněnost vzhledem k přírodním podmínkám Určit jeho zpětné působení na krajinu S. Leszczycki (1937, 1939)

Zakladatelé geografie cestovního ruchu Hans Poser (1939) Definice CR: „lokální nebo územní nahromadění cizinců s přechodným pobytem, které podmiňuje vznik vzájemných vztahů mezi cizinci na jedné straně a domácím obyvatelstvem, městem a jeho územím na straně druhé“ Poser, H. (1939): Geographische Studien über den Fremdenverkehr im Riesengebirge. Ein Beitrag zur geographischen Betrachtung des Fremdenverkehrs. Abhandlungen der Gesellschaft der Wissenschaften zu Göttingen. Mathematisch-Physikalische Klasse. Dritte Folge, Heft 20 (Berlin: Weidmann).

Zakladatelé geografie cestovního ruchu Hans Poser (1939) Činitelé podílející se na formování oblastí cestovního ruchu: Rozdíly v charakteru krajiny navštěvovaného místa a místa trvalého pobytu návštěvníka Poloha navštěvovaného místa Vzdálenosti a možnosti dopravního spojení s průmyslovými a obytnými centry Počet, hustota, věková a sociální struktura obyvatelstva v okolí navštěvovaného místa Majetkové poměry a velikost příjmů obyvatel Psychologické podněty obyvatel a propagace Vliv politických hranic

Jména v oblasti geografie cestovního ruchu Francie: P. Defert (1952) Velká Británie: C. M. Hall, S. J. Page (2002); L. Hall, A. A. Lew (1998); Shaw, A. M. Williams (2002); J. T. Copock; D. Pearce (1987) Polsko: J. Warszyńska, A. Jackowski (1978)

Geografie cestovního ruchu v bývalém Československu První práce ze 30. let minulého století se věnovaly lázeňství Po 2. světové válce se geografii cestovního ruchu věnoval např. V. Häufler (1955), i když nikoliv jako hlavní disciplíně

Geografie cestovního ruchu v bývalém Československu Samostatná disciplína se etablovala až v 60. letech minulého století Stanislava Šprincová (Olomouc) fenoménem druhého bydlení, horská a podhorská rekreace v oblasti Jeseníků, rekreační zázemí Olomouce

Geografie cestovního ruchu v bývalém Československu Václav Gardavský (1969, 1975, 1993) – Praha druhé bydlení a obecná geografie rekreace Peter Mariot (Bratislava) Zásadní publikace: „Geografia cestovného ruchu“ (1983) Miroslav Havrlant (Ostrava) rekreační zázemí ostravské aglomerace

Současná témata geografie cestovního ruchu v ČR Druhé bydlení Lokalizační faktory Prostorová analýza Únosná kapacita a udržitelný turismus Regionalizace CR

Geografie cestovního ruchu dnes Praha UK: Dana Fialová, Ivan Bičík, Jiří Vágner Praha VŠE: René Wokoun

Terminologie v geografii cestovního ruchu Disciplína se setkává s poměrně významnými terminologickými problémy již při definici předmětu studia Cestovní ruchu (turismus, tourism), rekreace, volný čas, mobilita Několik termínů, konceptů, které se navzájem překrývají (viz dále)

1. Volný čas (leisure) právo na volný čas Boj za kratší pracovní dobu Historie práva na volný čas sahá do Anglie 16. století Královna Alžběta, ačkoliv protestantka, zrušila puritánský zákon zakazují jakékoliv sportování a zábavu o nedělích (1585) Lidé mají právo trávit jediný volný den tak, jak chtějí 19. století Boj za kratší pracovní dobu

1. Volný čas (leisure) Volný čas Definice volného času Spojen s uspokojováním lidských potřeb V protikladu s produkčním časem Definice volného času Období, aktivita nebo stav mysli, kdy je „volba“ (možnost volby) hlavním znakem Objektivní pohled: opak práce – nepracovní čas, reziduální (zbývající) čas Subjektivní pohled: chápe volný čas jako kvalitativní koncept, ve kterém volnočasové aktivity mají význam pouze v rámci kontextu individuální percepce a přesvědčení V tomto pojetí se volný čas může vyskytnout kdekoliv a kdykoliv Čas, kdy jednotlivec uplatňuje volbu a účastní se aktivit volně a dobrovolně Relativně volně pojaté trávení části mimopracovní doby dané způsobem myšlení jednotlivce Termín nelze přesně vymezit, protože povaha chápání volného času různými lidmi a aktivity ve volném čase vykonávané se mohou i diametrálně lišit

Volný čas a sektory cestovního ruchu Sporty (většinou organizovaný pohyb) a tělesná rekreace (např. procházky, jízda na kole) Veřejný zájem je o masivní účast na těchto aktivitách (sport pro všechny) Lepší zdravotní stav obyvatelstva Instituce: aktivní jsou jak veřejné tak soukromé organizace Umění a zábava Zapojení lidí pouze nepřímé (pasivní) Instituce: zábavní centra, výstavní prostory, divadla, kina, knihovny Venkovní rekreace ve volné přírodě Přírodní dědictví, rozpor mezi potřebami ochrany přírody a rekreace Kromě rekreační funkce i vzdělávací funkce Venkovní rekreace ve městě Parky, hřiště atd.

Volný čas a vybrané populační segmenty Existují skupiny obyvatelstva s určitými potřebami a nároky na volný čas Ženy Především ženy na mateřské dovolené, pečující o dítě Etnické skupiny Lidé s postižením Různé typy postižení určují možnosti využívání volného času Děti Mládež Důchodci (senioři)

1. Volný čas (leisure) Předmětem zájmu geografů je především studium aktivit a lokalit, kde se cestovní ruchu odehrává (viz seminář) Novým tématem pak je studium volnočasového životního stylu, především z pohledu individuální percepce volného času Fenomenologický přístup Zdůrazňuje společenský kontext pojmu Cestovní ruch a rekreace se tedy jeví jako podmnožiny konceptu volného času Je to úplná pravda?

2. Rekreace (recreation) Způsob trávení volného času, který obnovuje tělesné a duševní síly člověka Definice je částečně platná i pro následující termín

3. Cestovní ruch nebo turismus? (tourism or tourism?) Pohyb lidí Ekonomický sektor Turismus je kombinovaný koncept zahrnující nejen dočasný pohyb lidí na místo určení (destinace), ale také aktivity, které jsou v destinaci vykonávány, a služby a zařízení, které jsou k těmto činnostem potřeba Zahrnuje cestování (travel), ale přesun je pouze dočasný (v případě rekreace není podmínkou!) Motivace pro cestování jsou různorodé (zábava, obchod, vzdělání, zdraví, náboženství) Vyžaduje podpůrnou infrastrukturu (doprava, ubytování, marketing, atrakce) Cestovní ruch = turismus (pro naše potřeby) Cestovní ruch jako fenomén v rámci rekreace

Technické definice cestovního ruchu Cestovní ruch charakterizuje: Pohyb lidí do destinace, pobyt lidí v destinaci Dva prvky: cestu, činnosti v místě pobytu Cesta a pobyt se musí odehrávat mimo místo bydliště a práce (aktivity jsou tedy odlišné od aktivit místního obyvatelstva) Pohyb lidí je krátkodobý a dočasný Destinace jsou navštěvovány z jiných důvodů než přestěhování do nového bydliště či nalezení jiné práce

Technické definice cestovního ruchu Musíme definovat 3 základní znaky Účel cesty Časové trvání cesty (minimální a maximální období) Situace, kdy můžeme lidi definovat jako turisty (návštěvníky)

Terminologie: náplň některých pojmů (viz předchozí obrázky) Rozdíl mezi termíny práce a volný čas je ve dvou případech nejasný Obchodní cestovní ruch (business travel) Forma cestovního ruchu orientovaná pracovně Vážný volný čas (serious leisure) Složitější vysvětlení Maže se rozdíl mezi pracovními a volnočasovými aktivitami Osobní zlepšování v práci, budování kariéry – prostředek sebenaplnění, určení identity, vyjádření vlastní osobnost apod.

Vztahy mezi termíny – jiné názory Volný čas Zastřešující termín Rekreace Užší termín Obsahuje 1. sportovní aktivity 2. cestovní ruch Rekreace – spojena s veřejným sektorem (národní parky, komunální služby a zařízení apod.) Cestovní ruch – spojen se soukromým sektorem (komerční ekonomický fenomén) V současné době však tento vztah přestává alespoň v západních zemích platit Obecně se začíná tvrdit, že rozdíly mezi oběma pojmy jsou zanedbatelné

Vztahy mezi termíny – jiné názory Ekonomický pohled Cestovní ruch Primárně spojen s cestováním (ať už volnočasovým či pracovním) Týká se návštěvníků destinací a jejich přínosu pro místní ekonomiku Cestovní ruch jako ekonomické odvětví (průmysl cestovního ruchu) Vstup „nových“ peněz do regionu Rekreace Volnočasové aktivity vykonávané rezidenty v bezprostředním okolí místa jejich bydliště Recyklace peněz v rámci komunity, lokality apod.

Mobilita Cestovní ruch chápán jako speciální forma mobility Mobilita Omezení Způsoby Atd. Návaznost na geografii času

Cestovní ruch – definice Aktivity osoby cestující na místo mimo její běžné prostředí, kde tráví méně než specifikované časové období a jejíž hlavním cílem je jiná aktivita, než za kterou je odměňována Někdy se přidává podmínka jedné strávené noci v daném místě (to je důležité především z hlediska statistického podchycení aktivit spojených s cestovním ruchem) Definic je větší množství a poměrně se od sebe liší

Cestovní ruch - znaky Různí autoři se shodují na následujících společných znacích při definování cestovního ruchu Dočasná migrace osob na různé vzdálenosti spojená s dočasným pobytem různého trvání motivována uspokojením potřeby bavit se, odpočinout si či vzdělávat se, dále obchodní činností a péčí o zdraví Vyžadující podpůrnou infrastrukturu

Geografie cestovního ruchu - definice Obor zabývající se Studiem zákonitostí prostorových vztahů mezi cestovním ruchem a rekreací na straně jedné a krajinnou sférou na straně druhé Studiem lokalizačních, selektivních a realizačních faktorů a podmínek rozvoje cestovního ruchu Analýzou vlivu cestovního ruchu na geografické prostředí