Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C."— Transkript prezentace:

1 ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C.
HGF VŠB – TU OSTRAVA PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C.

2 LITERATURA GÚČIK, M.: CESTOVNÝ RUCH. ÚVOD DO ŠTÚDIA. – KNIŽNICA CESTOVNÍHO RUCHU, ISBN MALÁ, V. et al.: ZÁKLADY CESTOVNÍHO RUCHU. - VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMICKÁ PRAHA, ISBN:   VÁGNER, J.: VÝVOJ CESTOVNÍHO RUCHU. - GEOGRAFICKÉ ROZHLEDY 1/11–12, 4-5, 2011

3 SCHEJBAL, C.: PROPOSAL FOR CLASSIFICATION OF DIVERSITY STRUCTURE IN GEOSCIENCE AND MONTANISTIC TOURISM. - PROCEDIA EARTH AND PLANETARY SCIENCE 15, ELSEVIER. 2015, P. 649 – 655 KOTÍKOVÁ, H.: NOVÉ TRENDY V NABÍDCE CESTOVNÍHO RUCHU. - GRADA PUBLISHING, ISBN KOTHE, R.: OBJEVITELÉ A JEJICH VÝPRAVY. - PLZEŇ : FRAUS, ISBN VITÁKOVÁ M. VYUŽITÍ KULTURNÍCH A PŘÍRODNÍCH PAMÁTEK PRO CESTOVNÍ RUCH. – MMR PRAHA, 2007

4 VÝVOJ POZNÁVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
VÝVOJ LIDSKÉ POPULACE VÝVOJ POZNÁVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ

5 PRO VZNIK TURISMU MUSÍ BÝT SPLNĚNY TŘI ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLADY, A TO:
SVOBODA POHYBU; VOLNÝ ČAS; DOSTATEK FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ.

6 RŮST POČTU TURISTŮ (UNWTO 2010)
JIŽNÍ ÁZIE STŘEDNÍ VÝCHOD SEV. A JIŽNÍ AMERIKA ASIE A PACIFIK EVROPA skutečnost predikce

7 ZÁKLADNÍ PODMÍNKY PRO VZNIK TURISMU MODERNÍHO TYPU
ROZVOJ DOPRAVNÍCH PROSTŘEDKŮ; ROZVOJ UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ; ROZVOJ STRAVOVACÍCH ZAŘÍZENÍ VŠECHNY DALŠÍ SLOŽKY INFRASTRUKTURY A SLUŽBY NEJDŮLEŽITĚJŠÍ HNACÍ SILA KULTURNÍ VÝMĚNY A POZNÁVÁNÍ SVĚTA

8 DEFINICE TURISMU, GEOTURISMU A MONTÁNNÍHO TURISMU

9 TURISMUS (CESTOVNÍ RUCH)
CESTOVNÍ RUCH JE DOPRAVA OSOB, KTERÉ SE PŘECHODNĚ VZDALUJÍ ZE SVÉHO STÁLÉHO BYDLIŠTĚ, ABY SE JINDE ZDRŽOVALI VÝLUČNĚ JAKO SPOTŘEBITELÉ HOSPODÁŘSKÝCH A KULTURNÍCH STATKŮ POUZE PRO USPOKOJENÍ SVÝCH ŽIVOTNÍCH NEBO KULTURNÍCH ČI OSOBNÍCH PŘÁNÍ RŮZNÉHO DRUHU. (Morgenroth, 1927) CESTOVNÍ RUCH JE STÁLÝ PŘÍLIV A DOČASNÝ POBYT CIZINCŮ NA MÍSTECH, KTERÉ PRO SVÉ PŘÍRODNÍ A UMĚLECKÉ KRÁSY, LÉČIVÉ LÁZNĚ NEBO JINÉ PŘEDNOSTI UMÍ STÁLE LÁKAT A UDRŽOVAT ZÁJEM NÁVŠTĚVNÍKŮ. (Matulay, 1937)

10 CESTOVNÍ RUCH JE SOUBOR VZTAHŮ A JEVŮ, VYPLÝVAJÍCÍCH Z CESTOVÁNÍ A POBYTU OSOB NA CIZÍM MÍSTĚ, POKUD CÍLEM POBYTU NENÍ TRVALÉ USÍDLENÍ NEBO VYKONÁVÁNÍ DLOUHODOBÉ NEBO KRÁTKODOBÉ VÝDĚLEČNÉ ČINNOSTI. (Huiknzer a Kraph, 1942) TURISMUS JE SOUHRN JEVŮ A VZTAHŮ, KTERÉ VYPLÝVAJÍ Z CESTOVÁNÍ NEBO POHYBU OSOB, PŘIČEMŽ MÍSTO POBYTU NENÍ TRVALÝM MÍSTEM BYDLENÍ A ZAMĚSTNÁNÍ. (AIEST 1954) CESTOVNÍ RUCH JE SOUBOR VZTAHŮ A JEVŮ, KTERÉ VYPLÝVAJÍ Z CESTOVÁNÍ A POBYTU OSOB, PRO JEJICHŽ MÍSTO POBYTU NENÍ ANI HLAVNÍM MÍSTEM BYDLIŠTĚ, ANI MÍSTEM VÝKONU VÝDĚLEČNÉ ČINNOSTI. (Kaspar 1975) CESTOVNÍ RUCH JE OZNAČENÍ PRO VŠECHNY HOSPODÁŘSKÉ PROCESY, KTERÉ SOUVISÍ S POBYTEM A TOKEM CIZINCŮ MEZI STÁTY A OBLASTMI Schullern zu Schratenhoffen in Freyer, 2006 CESTOVNÍ RUCH JE SOUHRN VZTAHŮ MEZI LIDMI, KTEŘÍ PŘECHODNĚ POBÝVAJÍ NA URČITÉM MÍSTĚ A MÍSTNÍMI OBYVATELI. (Glücksmann 1935, in Šíp, 2012)

11 DEFINICE SVĚTOVÉ TURISTICKÉ ORGANIZACE
DO CESTOVNÍHO RUCHU SE ZAHRNUJÍ „AKTIVITY OSOB, KTERÉ CESTUJÍ A POBÝVAJÍ V MÍSTECH MIMO SVÉ OBVYKLÉ PROSTŘEDÍ PO DOBU NEPŘESAHUJÍCÍ JEDEN ROK ZA ÚČELEM VYPLNĚNÍ VOLNÉHO ČASU, ZA OBCHODEM NEBO ZA JINÝMI ÚČELY.

12 GEOVĚDNÍ TURISMUS HOLISTICKÉ POJETÍ GEOTURISMUS GEOGRAFICKÉ POJETÍ
HOLISTICKÉ POJETÍ GEOGRAFICKÉ POJETÍ GEOLOGICKÉ POJETÍ GEOTURISMUS

13 TURIST. PRŮMYSL ETAPY VÝVOJE SYSTÉMU
PŘÍRODNÍ, HISTORICKÉ A KULTURNÍ PAMĚTIHODNOSTI SPRÁVCI OBJEKTŮ NÁRODNÍ SYSTÉMY PŘÍRODNÍCH, HISTORICKÝCH A KULTUR. OBJEKTŮ SVĚTOVÉ DĚDICTVÍ A NÁRODNÍ SYSTÉMY PŘÍROD., HISTOR. A KULTUR. OBJEKTŮ SPRÁVY OBJEKTŮ A JEJICH SÍTÍ MASIVNÍ ORGANIZOVANÁ TURISTIKA ORGANIZOVANÁ TURISTIKA TURISTÉ, TURISTICKÉ SPOLKY MILOVNÍCI PŘÍRODY, HISTORIE A KULTURY UBYTOVACÍ ZAŘÍZENÍ, CESTOVNÍ KANCELÁŘE UBYTOVACÍ A STRAVOVACÍ ZAŘÍZENÍ CESTOVNÍ AGENTURY UBYTOVACÍ A STRAVOVACÍ ZAŘÍZENÍ DOPRAVNÍ SYSTÉMY CESTOVNÍ AGENTURY A JEJICH SÍTĚ VÝZKUM, VÝVOJ A PLÁNOVÁNÍ SPOLUPRÁCE S MEZI- NÁRODNÍMI, STÁTNÍMI A MÍSTNÍMI ORGÁNY PROPAGACE TURIST. PRŮMYSL

14 MONTÁNNÍ TURISMUS DRUH INDUSTRIÁLNÍHO TURISMU

15 MONTÁNNÍ TURISMUS JE SAMOSTATNÝ VĚDNÍ OBOR, KTERÝ JEZAMĚŘEN NA TEORETICKÉ PROBLÉMY STUDIA OPUŠTĚNÝCH BÁŇSKÝCH PROSTORŮ A RELIKTŮ PO HORNICKÉ ČINNOSTI A MONTÁNNÍ DĚDICTVÍ CELKOVĚ S CÍLEM UCHOVÁNÍ VŠECH PŘÍRODOVĚDNÝCH, TECHNICKÝCH A KULTURNĚ-HISTORICKÝCH ZNALOSTÍ A JEJICH VYUŽITÍ V ODVĚTVÍ TURISTICKÉHO PRŮMYSLU.

16 VYBRANÉ POJMY CESTOVNÍ RUCH = TURISMUS
CESTUJÍCÍ - OSOBA CESTUJÍCÍ Z JEDNOHO MÍSTA DO DRUHÉHO NÁVŠTĚVNÍK - JAKÁKOLIV OSOBA, KTERÁ CESTUJE DO JINÉHO MÍSTA NEŽ JE MÍSTO JEJÍHO OBVYKLÉHO POBYTU TURISTA - CESTUJÍCÍ, KTERÝ SE ZDRŽÍ V NAVŠTÍVENÉM MÍSTĚ ALESPOŇ 24 HODIN ZA ÚČELEM VYUŽITÍ VOLNÉHO ČASU A V TOMTO MÍSTĚ TÉŽ PŘESPÍ ÚČASTNÍK CESTOVNÍHO RUCHU - KAŽDÁ OSOBA, KTERÁ POBÝVÁ PŘECHODNĚ MIMO MÍSTO SVÉHO BĚŽNÉHO POBYTU, PŘIČEMŽ MOTIVACÍ PRO CESTU NENÍ VÝDĚLEČNÁ

17 DESTINACE CESTOVNÍHO RUCHU - CÍLOVÁ OBLAST V DANÉM REGIONU S NABÍDKOU ATRAKTIVIT A INFRASTRUKTURY TURISMU ODVĚTVÍ CESTOVNÍHO RUCHU = ČÁST EKONOMIKY, JEJÍŽ FUNKCÍ JE NAPLNĚNÍ POTŘEB NÁVŠTĚVNÍKŮ A ZAMĚŘENÁ VE VĚTŠÍ MÍŘE NA NÁVŠTĚVNÍKY NEŽ NA MÍSTNÍ OBYVATELE A MÍSTNÍ POTŘEBY PRŮMYSL CESTOVNÍHO RUCHU = V ČR ZAVEDENÉ, ALE NESPRÁVNÉ OZNAČENÍ PRO ODVĚTVÍ CR – NEJDE O PRŮMYSL, ALE O SLUŽBY PRODUKT CESTOVNÍHO RUCHU = SOUHRN VEŠKERÉ NABÍDKY SOUKROMÉHO ČI VEŘEJNÉHO SUBJEKTU PODNIKAJÍCÍHO V CR NEBO CR KOORDINUJÍCÍHO REKREAČNÍ INFRASTRUKTURA = VYBAVENOST SÍDLA PRO VOLNOČASOVÉ AKTIVITY OBYVATEL I NÁVŠTĚVNÍKŮ

18 TOUROPERATOR = VELKOKOOBCHODNÍK V TURISMU, KTERÝ VYHLEDÁVÁ ATRAKTIVNÍ MÍSTA, NASMLOUVÁ UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ A DOPLŇKOVÉ SLUŽBY. VYTVÁŘÍ ZÁJEZDY, ORGANIZUJE SLUŽBY A NABÍZÍ A PRODÁVAJE PŘÍMO NEBO PROSTŘEDNICTVÍM PRODEJCŮ ÚNOSNÁ KAPACITA (ÚNOSNÉ ZATÍŽENÍ) = MAXIMÁLNÍ ZATÍŽENÍ DANÉHO ÚZEMÍ ANTROPOGENNÍMI VLIVY BEZ SNÍŽENÍ KVALITY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A EKOSYSTÉMŮ. SPECIFICKY V TURISMU: MAXIMÁLNÍ ZATÍŽENÍ DANÉHO ÚZEMÍ CESTOVNÍM RUCHEM SVĚTOVÉ DĚDICTVÍ UNESCO = SVĚTOVĚ VÝZNAMNÁ PŘÍRODNÍ MÍSTA A KULTURNÍ PAMÁTKY


Stáhnout ppt "ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C."

Podobné prezentace


Reklamy Google