Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
HODNOCENÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ K UR Doc.PaedDr.RNDr.Milada Švecová, CSc. Veselí n. Lužnicí,
EVALUACE má více významů z lat. valere = být silný ve vědecké terminologii hodnocení v pedagogice zjišťování, porovnávání a vysvětlování dat charakterizujících stav, efektivnost a kvalitu vzdělávací soustavy ve školní praxi hodnocení vzdělávacích výsledků hodnocení vzdělávacích projektů hodnocení učebnic
KVANTITATIVNÍ HODNOCENÍ důraz na funkci selektivní a certifikační porovnávání žáků mezi sebou navzájem (na základě sociálně vztahové normy) především posuzování vědomostí a dovedností ve vztahu k určitému předmětu z hlediska formy: známky, body, procenta z hlediska času jde o jednorázovou kontrolu konstatuje a nevysvětluje příčiny neúspěchu, nenabízí prostředky k řešení problémů založeno na vyhledávání chyb, špatná známka je sankcí za chyby
KVALITATIVNÍ HODNOCENÍ důraz na diagnostiku (kde a proč jsou problémy) aktuální výkon žáka je porovnáván s výkonem předešlým komplexní posouzení celku osobnosti slovní hodnocení permanentní pozorování a posuzování hledá příčiny neúspěchu, naznačuje řešení chyba je pozitivní jev v procesu učení
OBSAH A FORMA ŠIRŠÍHO SLOVNÍHO HODNOCENÍ předměty výchovného charakteru hodnocení: tvořivosti, komunikace, schopnosti spolupracovat, aktivity v činnostech, kvality dovedností, postojů a návyků v předmětech naukového charakteru hodnocení: kvality myšlení, samostatnosti a tvořivosti Jak ve výchově pro UR ?