KNIHOVNA A JEJÍ FUNKCE V SYSTÉMU LITERÁRNĚVÝCHOVNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Advertisements

VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Novinky z fondu Sukovy studijní knihovny literatury pro mládež
Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
 Lomnice n. Lužnicí je město s 1800 obyvateli  Knihovna sousedí s budovou školy ( cca250 žáků)  Máme také mateřskou školu ( cca 70 dětiček)  Aktivní.
Plán akcí SKIP 08 Východní Čechy na rok. Zima •Přechod Jestřebích hor byl naplánován na Díky oblevě se tento ročník nemohl uskutečnit.
ČINNOST DĚTSKÝCH KNIHOVEN VE VSETÍNĚ
Základní škola Slavičín-Vlára Školní knihovna aneb naše Školní informační centrum.
Čítárny.cz – Web o dětských knížkách a čtenářství Veronika Peslerová Olomouc, červen 2007.
1 PUBLIC RELATIONS 1 Případové studie UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Regionální literatura ve venkovských knihovnách Přibližování historie regionu a vytváření vztahu k místu, kde žijeme.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Ing. Jana Popelková Národní vzdělávací fond Kongres výchovného poradenství, Pardubice, 25.–26. dubna 2006 Informační zdroje v poradenství.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Kulturně-vzdělávací aktivity NPMK Ing. Eva Rezková, NPMK.
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
KNIHOVNA FAKULTY TĚLESNÉ KULTURY
Hledá se Kamarádka knihovna (už podruhé). Kdo jde s námi Generální partner: firma 3M Česko O záštitu nad soutěží požádáno: Ministerstvo kultury ČR Odborný.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Kdo podává pomocnou ruku pracovníkům školních knihoven? Akreditovaný kurz MŠMT - Aktuální trendy v oblasti školních knihoven Lektor: Bc. Romana Ráblová.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Popis projektu Termín realizace projektu: březen 2010 Cílová skupina: Žáci 4. a 5. tříd Použitý titul: Dahl, Roald: Matylda. Vyd. 1. Praha : Knižní klub,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_14 Název materiálu:Knihovny a jejich služby Tematická oblast:Český jazyk 1. ročník Anotace:Prezentace.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Knihovny a kampaně na podporu čtenářství
Co nového ve SKIP ČR?. Bulletin SKIP Od čísla 4/2010 bude každý člen dostávat tištěný výtisk na svou adresu. Odpadnou tím zcela nedorozumění s případným.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Dánsko- vzdělání, kultura a kulturní osobnosti
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Do knihovny po Internetu, na Internet do knihovny 28. února 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
ROSTEME S KNIHOU KAMPAŇ NA PODPORU ČETBY KNIH Pod záštitou Svazu českých knihkupců a nakladatelů.
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Příprava na výkon povolání
Praha, 15. června 2010 Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR.
Komunitní a otevřená škola
Informační vvzdělávání v knihovnách Lída Švíková.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Internet – výhoda pro znevýhodněné 29. února 2008 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
Návrh Projektu „Čteme prarodičům“
Dana Mazancová Databáze Anopress a ČTK ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Definice Funkce: Informační a orientační Propagační Regulační Obranná Autoreferenční Selektivní Typologie: mnohost kritérií Podle literárních druhů Podle.
Městská knihovna Čelákovice a její historie. Městská knihovna v Čelákovicích byla založena jako obecní zařízení v prosinci 1920 na podkladě zákona o knihovnictví,
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
125 let od první zmínky knihovny 95 let od založení knihovny v Loučce.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Základní informace Škola: Gymnázium a SOŠ Jaroměř, P12
Sukova studijní knihovna literatury pro mládež
Procházka po knihovnách
Čtenářsky podnětné prostředí
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
Polytechnické vzdělávání v praxi
Sukova studijní knihovna literatury pro mládež
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
MIKULOVSKÉ OZVĚNY 58. ZLÍN FILM FESTIVALU 8.–
České děti a mládež jako čtenáři 2017
Transkript prezentace:

KNIHOVNA A JEJÍ FUNKCE V SYSTÉMU LITERÁRNĚVÝCHOVNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu „Inovace studijních oborů na PdF UHK“ reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0036. KNIHOVNA A JEJÍ FUNKCE V SYSTÉMU LITERÁRNĚVÝCHOVNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. PODPORA MIMOŠKOLNÍ ČETBY (CELOREPUBLIKOVÉ AKCE). Bc. Lucie Lojdová

Charakteristika knihoven Knihovna je instituce, jejímž účelem je zpřístupnit knihovní jednotky veřejnosti. Dnešní moderní knihovny nabízejí svým návštěvníkům mnohem více možností, než jak tomu bylo dříve. Služby knihoven se rozrostly z ,,půjčování knih“ na práci s moderními médii. Čtenáři proto mohou využít informační media a prostředky, jako jsou různé datové nosiče, či počítačové sítě, především pak přístup na internet.  Zkráceně jsou knihovny vědecké a osvětové instituce, které: systematicky shromažďují vědecky zpracovávají odborně uchovávají zpřístupňují veřejnosti zdroje informací (knihy, noviny, časopisy, periodika, inform. materiály, mapy, atlasy, hudební literatura, technické normy, zákony, aj.)

Historie knihoven Historie knihoven sahá až do starověku. Nejslavnější a největší knihovnou starověku je knihovna Alexandrijská, která za doby Caesara uchovávala na 700 tisíc rukopisů na pergamenových svitcích, které shrnovaly poznatky z tehdejší matematiky, fyziky, lékařství, astronomie a historie. Ve středověku knihovnickou funkci převzaly křesťanské kláštery. První klášterní knihovna na území České republiky vznikla v Břevnovském klášteře v 10. Století. V období vrcholného středověku vznikají v klášterech skriptoria, písařské dílny sloužící k rozmnožování literárních děl.  

Historie knihoven V roce 1348 je založena též první světská knihovna v českých zemích, která vnikla v souvislosti se vznikem Univerzity Karlovy. Knihy zejména ve středověku byly v knihovnách řazeny pomocí pultovního systému. Po vynálezu knihtisku dochází v 16. Století ohromnému rozmachu knihoven patřících různým šlechtickým a měšťanským rodinám. Na konci 18. století nastává období rušení množství klášterů a tedy i jejich knihoven, místo toho vznikají knihovny veřejné.

Příklady starověkých knihoven: Knihovny v Ugaritu Aššurbanipalova knihovna v Ninive Alexandrijská knihovna Pergamská knihovna Knihovny na Foru sestávající z několika oddělených knihoven

Současná knihovna Podle dosavadních výzkumů má Česká republika největší knihovní síť v Evropě. Důležitý zlom nastal po roce 1989, kdy se do knihoven navrátily i zakázané tituly. Některé knihy byly stále nedostatkovým zbožím. V knihovnách se objevil jen jeden výtisk, a tak se na některé zajímavější, populárnější tituly muselo čekat třeba i půl roku, než si ji čtenář mohl půjčit. Dnešní podoba knihoven je zcela odlišná. Moderní vzhled městských knihoven, nespočetné množství knih, výukové programy, internetové stránky s elektronickými výpůjčními systémy, internet pro veřejnost a řada dalších vymožeností dnešní doby.

I přesto se počet návštěvníků knihoven nezvětšil I přesto se počet návštěvníků knihoven nezvětšil. Podle výzkumů Jiřího Trávníčka ² existují faktory, které mají vliv na návštěvnost knihoven. Je to: Pohlaví Věk Vzdělání Finance Druh práce Místo bydliště   Veřejné knihovny navštěvují více ženy nežli muži. Po pětadvacátém roku života se návštěva knihoven značně omezí a znovu se nepatrně zvýší až v raném starším věku.

Největší zájem má obyvatelstvo ekonomicky neaktivní tedy studenti a důchodci. Studenti navštěvují knihovnu kvůli studiu, důchodci pro zpříjemnění volného času a levnějšího způsobu získání nových titulů. Vyšší procento návštěvnosti představují lidé, kteří vystudovali vysokou školu nebo ukončili studium alespoň maturitou. Jiří Trávníček ¹dále poukazuje na fakt, že fyzicky pracující lidé navštěvují knihovny zřídka nebo vůbec, oproti občanům pracujících v humanitních sférách. Z malých měst, vesnic se dojíždí do větších měst, kde jsou knihovny s početnějšími knižními tituly.

Veřejná knihovna Ve veřejné knihovně převažuje výchovná složka. Veřejné knihovny se zaměřují pouze na živý knižní fond, z kterého pak nabízí především to, co zajímá nejširší okruh čtenářů. Veřejné knihovny mohou být lidové a podnikové. Lidové knihovny se potom dále dělí podle území, které obsluhují na městské, obvodní a místní.

Vědecká knihovna Ve vědecké knihovně převažuje složka vzdělávací. Jejím účelem je uspokojit zájem návštěvníků, zapojených do studia a výzkumu technických i humanitních věd, vysokých škol, výroby a ostatních spekter lidské činnosti. Vědecká knihovna je obvykle členěna na část pro archivní fond v depozitáři a živý aktivní fond, ty knihy, které najdeme přímo v regálu knihovny. Příkladem vědeckých knihoven jsou státní všeobecně vědecké knihovny, národní knihovny, technické knihovny, knihovny akademií, výzkumných ústavů a institucí.

Národní technická knihovna v Praze Obrázek č., NTK, zdroj: www.waymarking.com

Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové Obrázek č.2, pohled na knihovnu, zdroj: www.earch.cz

PROJEKTY PRO ROZVOJ DĚTSKÉHO ČTENÁŘSTVÍ:

Celé Česko čte dětem² Největší a zatím nejúspěšnější projekt v České republice. Jedná se o neziskovou organizaci, která byla založena v roce 2006 paní Evou Katrušákovou. Prvotní idea vzešla z knihy amerického spisovatele Jima Treleaseho a především z jeho knihy s názvem ,,The Read- Aloud Handbook. V této publikaci je ukázán vliv předčítání na rozvoj osobnosti dítěte. Princip spočívá v tom, že tento program nabádá rodiče, prarodiče, učitele, vychovatele a další, aby využili každou volnou chvíli k předčítání dětem. Zabránili by tím dětem ve trávení neuvěřitelného množství času vysedáváním u počítače nebo televize. Hlavní zájem je o podporu čtenářské gramotnosti u dětí a mládeže. Zároveň i o nabídnutí kvalitní literatury a v neposlední řadě i o lepší a stabilnější vazbu/vazby členů v rodině. Organizace se snažila oslovit širokou škálu veřejnosti prostřednictvím reklam, které napomáhaly k šíření informací tohoto programu.

Celé Česko čte dětem Dnes má organizace různé doprovodné programy, informuje čtenáře, rodiče i děti na svých webových stránkách a spolupracuje i s ostatními zeměmi, které mají obdobný program. Doporučení samotného autora Jima Treleaseho: ,,Bez ohledu na to, kolik máš práce, ta nejdůležitější věc, kterou můžeš učinit pro budoucnost svého dítěte, je, kromě projevů lásky, objímání, také každodenní hlasité čtení a radikální omezení televize.“³ Tento projekt je v rámci evropského projektu: Celá Evropa čte dětem Hlavní organizátorkou je evropská komisařka pro vzdělání, kulturu a mnohojazyčnost mládeže Androulla Vassiliou. Vytvořila doplňující kampaň s názvem Evropa miluje čtení. Podle výsledků je zřetelné, že každému pátému dítěti chybí dostatečně rozvinutá dovednost čtení. A proto přispěla spolu s Evropskou komisí k založení skupiny odborníků na gramotnost.

Projekt Čtení pomáhá 4: Relativně mladý projekt. Vznikl v roce 2011 a pokračuje stále dále. Hlavním cílem je propojení radosti ze čtení. Prostřednictvím webových stránek se čtenář zaregistruje. Setkáme se tu se třemi kategoriemi. Nejmladší zahrnuje čtenáře, kteří navštěvují 1. až 5. třídu, následuje kategorie střední pro 6. až 9. třídu základní školy a v závěru zůstává třetí, která je určená studentům středních škol. Po registraci a zařazení do příslušné kategorie, si čtenář vybere jednu z knih z daného seznamu. Tituly knih určuje odborná komise v čele se Zdeňkem Svěrákem.

Projekt Čtení pomáhá: Výjimkou byla anketa pro veřejnost, týkala se výběru knih pro nejmenší a střední kategorii. Čtenář publikaci samostatně přečte a po přečtení vyplní test s kontrolními otázkami. Po úspěšném absolvování testu obdrží odměnu ve výši 50Kč. Odměna nepadne do kapsy dítěti, nýbrž částka bude poslána charitě nebo sbírce, kterou si sám vybere na stránkách projektu. Tento projekt pomohl například k získání invalidního vozíku, k vydání knížky, k zakoupení vybavení pro nemocnici, postavení nové třídy v Zambii, rehabilitacím a léčbě dětí a další. Seznamy knih jsou velmi obsáhlé a různorodé, každý zde nalezne knihu, která ho zajímá, potěší i přispěje k úspěšnému studiu. Výsledkem porozumění knize je úspěšné zvládnutí testu. Odměna pro čtenáře i pro potřebné. Jeden z projektů zaměřený i na studenty středních škol.

Den pro dětskou knihu Hlavním cílem tohoto projektu je propagovat dětské oddělení knihovny, ale také profesionalitu knihovníků a jejich znalost literatury a knih pro děti. Důležité je netradičním způsobem děti a jejich rodiče oslovit a přesvědčit je, že v knihovnách se o knihách pro děti mohou leccos dozvědět.

Kde končí svět 5 Tato akce je pod záštitou Klubu českých knihoven SKIP již od roku 2000. Každý rok se zaměřuje na jiné téma pomocí různých otázek. Účastní se herci i známé osobnosti. První ročník byl pod patronací paní Dagmar Havlovou. Cílem je propagace veřejných knihoven zároveň i samotného čtenářství. Usiluje se o podporu a zlepšení situace dětských čtenářů. V rámci projektu se organizují i další doprovodné program jako pasování na čtenáře, výtvarné i literární soutěže a dramatické aktivity.

Anketa SUK „SUK- Čteme všichni je celostátní anketa o nejčtenější a nejoblíbenější knihu pro děti a mládež, která byla vydána v uplynulém roce.“ 6 Zároveň se udělují i ceny dětí, ceny knihovníků, ceny učitelů za přínos k rozvoji dětského čtenářství.

Noc s Andersenem 7 Akce pro všechny veřejné knihovny, které se do programu přihlásí. Program na podporu dětského čtenářství ku příležitosti výročí narození dánského spisovatele, autora pohádek Hanse Christiana Andersena. Datum konání připadá na 2. duben, kdy je od roku 1967 vyhlášen i Mezinárodní den dětské knihy. Dětští čtenáři tráví odpoledne i noc ve své knihovně. Každá si uzpůsobuje program po svém. Náchodská knihovna připravuje noční prohlídku, jednou se děti zúčastnily například nočního výšlapu za Bílou paní na místní zámek, musely plnit různé úkoly a v neposlední řadě si četly pohádky od slavného spisovatele.

Listování 8 Organizovaný projekt scénického čtení. Každý měsíc je zaměřen na představení určité knížky. Výběr knih tvoří aktuální knižní tituly. Hodinové divadelní představení s krásnými kulisami a zajímavou atmosférou, které má malé čtenáře i mládež posunout dále. Má je zaujmout natolik, že si knihu sami rádi přečtou. Oblíbený projekt využívaný některými základními a středními školami.

Čte sy rád 9 Je neustále aktualizovaná databáze k doporučování čtivých knih. „Ať jste bloudící čtenář (prostě nevíte, co číst), znuděný čtenář (prostě jste už přečetli "vše") či přesvědčený nečtenář (prostě nečtete) - ČTEnářův SYmpatický RÁDce Vám najde "ty pravé"! Ty, které Vás pobaví a potěší. Ty, které Vás ovlivní a posunou. Ty, u kterých nebudete chápat, jak jste je mohli míjet. Ty, které si zamilujete a budete se k nim neustále vracet. Ty, které pak budete dále sami doporučovat.“

Bibliohelp- Léčba knihou 10 Jedná se o portál, kde nalezneme knihy, které nám pomohou lépe nahlížet na různé tíživé životní situace. Ať už je to nejistota, úzkost, onemocnění či handicap. Prostřednictvím vybraných knižních titulů se nám snaží naznačit cestu, směr, inspiraci. Knihy chtějí potěšit, povzbudit i poučit.

Seznam citací: 1- TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011. 191 s. ISBN 978-807-0505-991. 2- Prvopočátek [online]. Celé Česko čte dětem. [24.02.2013]. Dostupné z: http://www.celeceskoctedetem.cz/cz/menu/7/o-nas/. 3- Myšlenky o zásadním vlivu předčítání na emoční zdraví dítěte [online]. Celé Česko čte dětem. [24.02.2013]. Dostupný z: http://www.celeceskoctedetem.cz/cz/menu/7/o-nas/. 4- O projektu [online]. Čtení pomáhá. [03.03.2013]. Dostupný z: http://www.ctenipomaha.cz/cs/O-projektu 5- Kde končí svět [online]. Svaz knihovníků a informačních pracovníků.[08.03.2013]. Dostupný z: http://www.skipcr.cz 6- Anketa SUK - Čteme všichni [online]. Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského. [08.03.2013]. Dostupný z: http://npmk.cz/node/24. 7- O projektu [online]. Noc s Andersenem. [09.03.2013]. Dostupný z: http://nocsandersenem.cz/o-projektu.html. 8- Co je listování? [online]. Ministerstvo školství a mládeže a tělovýchovy.[09.03.2013]. Dostupný z: http://www.listovani.cz/listovani-pro-skoly/obecne-informace.html 9- http://www.ctesyrad.cz/ 10- http://www.bibliohelp.cz/

Použitá literatura: KNEIDL, Pravoslav. Z historie evropské knihy: po stopách knih, knihtisku a knihoven. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1989, 143 s. ISBN 80-205-0093-6. KOUTNÍK, Bohuslav. Čtenář a kniha. Praha: Spolku československých knihovníků, 1926. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Vyd. 1. Brno: Host, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7294-270-1. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-807-0505-991. Internetové zdroje: http://www.celeceskoctedetem.cz/ http://www.ctenipomaha.cz/ http://www.mknachod.cz/ http://npmk.cz/ http://nocsandersenem.cz/ http://www.listovani.cz/listovani-pro-skoly/obecne-informace.html