Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci Zaměřuje se na stimulaci obchodu a podporu spotřeby Cílem podpory prodeje v maloobchodě je především získání stálých a loajálních klientů. Podpora prodeje projektuje image společnosti = různá forma komunikace využívaná firmou k: informování informování přesvědčování přesvědčování připomínání výrobků firmy, služeb, image,myšlenek,.... apod. a připomínání výrobků firmy, služeb, image,myšlenek,.... apod. a zapojení se do života místních obyvatel a regionu. zapojení se do života místních obyvatel a regionu.
Přístupy podpory prodeje v MOB reklama ve sdělovacích prostředcích osobní prodej propagace Příklady používání podpory prodeje: (USA, 2.pol. 80. let) Nezávislé obchody Obchodní domy Diskontní obchody Osobní prodej 70 % 23% 20% Propagace 10% 52% 68% Reklama20%25% 12%
Řízení podpory prodeje stanovení specifických cílů podpory prodeje příprava plánů zabezpečujících splnění cílů sestavení rozpočtu pro podporu prodeje výběr koncepce, metod, postupu organizace týmu výběr správných médií vytvoření účinné prezentace měření efektivnosti činnosti v oblasti podpory prodeje
Hlavní cíl maloobchodního prodeje a jeho podpory 1.PŘIVÉST DO OBCHODU VÍCE KUPUJÍCÍCH 2.DOSÁHNOUT URČITÉHO OBJEMU PRODEJE Mezi další možné cíle patří v maloobchodě: 1.zlepšit image firmy 2.odlišit společnost od konkurentů 3.stimulovat opakované nákupy 4.posílit pověst firmy 5.zvýšit návštěvnost firmy 6.informovat veřejnost o nových výrobcích, o budoucím prodeji 7.prodávat zákazníkům doplňkové zboží VÝSLEDKY 1. zavádění nových výrobků 2. rozšíření oblasti podnikání 3. stimulace zákazníků k prodeji formou vnitřních účtů
Tvorba image prodejny 1.V maloobchodě zákazníci vytvářejí image společnosti 2.Samotné umístění obchodu a jeho prostory přímo působí na zákazníka 3.Reklama a propagace, vč. dalších prvků podnikatelské činnosti, tuto image upevňují 4.Vliv úrovně cen a prodávaného zboží Faktory ovlivňující představu spotřebitele: Charakteristika obchodu Vlastnosti zboží a služeb Činnost na podporu prodeje Vlastnosti zákazníků
Podpůrný program Celoroční programy je nutno koordinovat a vytvořit celoroční podpůrný program: na něm pracují např.: ředitel pro podporu prodeje manažer reklamy a na podporu prodeje vedoucí aranžér Technika propagace - metody Nejvíce používané metody: 1. výstavky zboží 2. spotřebitelský úvěr (leasing, multiservis)
Druhy propagačních technik Reklamní předměty Audiovizuální metody (prostředky) Katalogy Informování a instruktáž zákazníků Soutěže a hry Kupóny Demonstrativní ukázky Výstavy a show Prémie a reklamní dárky Peněžní odměny Poukázky (klubové karty) Vzorky Obchodní známky Technika “trade in” Public Relations v provozovnách, firmách
Reklama v maloobchodě 1.zajistit podporu velkoobchodu a maloobchodu při distribuci svého zboží a služeb 2.prostřednictvím reklamy se mohou obrátit přímo na spotřebitele 3.většinou se snaží získat pozornost spotřebitelů a přesvědčuje 4.je metodou neosobního sponzorova poselství 5.využívá neosobní média 6.představuje neosobní formy komunikace
Typy reklamy Podpůrná Má vyvolat rychlou reakci spotřebitele. Cílem této reklamy je : zvýšení návštěvnosti prodejny výprodej zboží z regálů nebo ohlášení specifických prodejních akcí Institucionální udržovat jméno společnosti v povědomí veřejnosti reklama vytváří image nebo představu o společnosti podle účelu (účelová) dle propagovanému účelu
Posloupnost rozhodovacího procesu při řízení reklamy Zhodnocení příležitosti k započetí reklamní kampaně Stanovení cílů reklamní kampaně Vytvoření rozpočtu pro reklamu Vývoj tvůrčí strategie a taktiky Zpracování plánu pro reklamní média Vyhodnocení výsledků reklamy U maloobchodníků může být reklama placena výrobcem (dodavatelem).