Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti Jméno a Příjmení lektora Etická výchova, o.p.s. datum Ctnost se pěstuje skutky, ne řečmi. (J.A.Komenský, Didaktika)
Principy etické výchovy Životně - hermeneutický přístup Osobní zážitek žáka, hledání vlastní identity (z řeckého herméneuein = vykládat, překládat, vyložit) interpretace jevů je individuální Osobní příklad učitele Sociální a morální dovednosti Sebezkušenostní vzdělávaní Dle některých výzkumů 80% váhy vlivu na žáka při vzdělávacím procesu je osobnost učitele, zbytek didaktika atd.
Pohledy na zařazení EtV Prolínání celou školou, existujícími předměty Samostatný předmět – výhody: „ukotvení“ etické výchovy na školách systematický postup implementace vytvoření konkrétního časového prostoru Speciální forma výuky Zkušenosti ze zahraničí Slovensko
Historie zavádění EtV Snahy o přinášení etické výchovy do škol vedly k založení Etického fóra, o.s. v 1999 16. 12. 2009 rozhodnutí MŠMT o rozšíření RVP ZV o další doplňující vzdělávací obor etická výchova Realizace kurzů Etické výchovy podle projektu R.O. Roche, Ladislava Lencze Možnost zařadit EtV do ŠVP od 1. 9. 2010
Co přináší EtV do škol Vedení Učitelům Prevence a řešení výchovných problémů Forma práce s pedagogickým sborem Zlepšení klimatu třídy a školy Učitelům poznávání žáků jako individualit nástroj k řešení problémových situací nároky na osobní příklad
Co přináší EtV do škol Žákům Rodičům Prostor ke sdělování Sebepoznání a bližší poznání druhých Pocit bezpečí ve škole – sounáležitost Rozvoj prosociálnosti a měkkých kompetencí Rodičům Lidský rozměr Důvěru ke škole, učitelům Partnerský vztah při výchově dětí
Doplnění EtV Etický rozměr osobnosti – ctnosti a hodnoty Lidské svědomí Pozitivní city Vzory Iniciativnost Smysl života Prosociální formy chování
Čtyři složky EtV í Cíl Výchovný program Výchovný styl Výchovné metody
Cíl – prosociální chování Ve prospěch druhého: Nečekám protislužbu Není mojí povinností Nenaruší mou identitu asertivita
Výchovný program Komunikace Důstojnost lidské osoby, sebehodnocení Pozitivní hodnocení druhých Tvořivost a iniciativa Vyjadřování a komunikace citů Empatie Asertivita Reálné a zobrazené vzory Pomoc, dělení se, přátelství, spolupráce Komplexní prosociálnost
Výchovný program Aplikační témata: í Etické hodnoty Sexuální zdraví Rodinný život Duchovní rozměr člověka Ekonomické hodnoty Ochrana přírody a životního prostředí
Výchovný styl Vytvořit výchovné společenství Příjímání dítěte takového jaké je - akceptace Potizivní očekávání - atribuce Odměny a tresty používat uvážlivě Stanovit jasná a srozumitelná pravidla Poukázání na negativní jevy - induktivní disciplína Spolupráce s rodiči Vytvářet radostnou atmosféru Vybízet k prosociálnosti
Výchovné metody Nejsou žádné specifické Hry, psychohry Dramatizace í Nejsou žádné specifické Hry, psychohry Dramatizace Skupinová spolupráce Práce s textem, filmem, hudbou dialog
Fáze vyučovací hodiny Senzibilizace - zcitlivění Hodnotová reflexe Nácvik ve třídě Přenos do reálného života
Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz
Ocenění „Etická škola“ Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz
Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset
Děkuji za pozornost www.etickavychova.cz/ops