Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Adaptační výlety a tábory „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe adaptovat.“ Charles Darwin.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Etická výchova Koncepce předmětu na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Výchovný styl Jak zajistit, aby se děti chovali dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
Taneční a pohybová výchova
19.a školení lektorů.
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
ZŠ Dambořice příspěvková organizace
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Víme opravdu, co to je LEADER?
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Průřezová témata.
Jak zajistit, aby se děti chovaly dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
„Elio pro školy“ Výměna zkušeností s realizací projektů OP VK Praha
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Příjemce podpory: TRIALOG
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
ZŠ Integra na cestě… Ing. Libor Podešva, Ph.D.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Podpora bezpečného klimatu prostřednictvím etické výchovy Hana Kachtíková 3.října 2017
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Etická výchova jako součást života školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAHA 7 Strossmayerovo nám. 4
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti Jméno a Příjmení lektora Etická výchova, o.p.s. datum Ctnost se pěstuje skutky, ne řečmi. (J.A.Komenský, Didaktika)

Principy etické výchovy Životně - hermeneutický přístup Osobní zážitek žáka, hledání vlastní identity (z řeckého herméneuein = vykládat, překládat, vyložit) interpretace jevů je individuální Osobní příklad učitele Sociální a morální dovednosti Sebezkušenostní vzdělávaní Dle některých výzkumů 80% váhy vlivu na žáka při vzdělávacím procesu je osobnost učitele, zbytek didaktika atd.

Pohledy na zařazení EtV Prolínání celou školou, existujícími předměty Samostatný předmět – výhody: „ukotvení“ etické výchovy na školách systematický postup implementace vytvoření konkrétního časového prostoru Speciální forma výuky Zkušenosti ze zahraničí Slovensko

Historie zavádění EtV Snahy o přinášení etické výchovy do škol vedly k založení Etického fóra, o.s. v 1999 16. 12. 2009 rozhodnutí MŠMT o rozšíření RVP ZV o další doplňující vzdělávací obor etická výchova Realizace kurzů Etické výchovy podle projektu R.O. Roche, Ladislava Lencze Možnost zařadit EtV do ŠVP od 1. 9. 2010

Co přináší EtV do škol Vedení Učitelům Prevence a řešení výchovných problémů Forma práce s pedagogickým sborem Zlepšení klimatu třídy a školy Učitelům poznávání žáků jako individualit nástroj k řešení problémových situací nároky na osobní příklad

Co přináší EtV do škol Žákům Rodičům Prostor ke sdělování Sebepoznání a bližší poznání druhých Pocit bezpečí ve škole – sounáležitost Rozvoj prosociálnosti a měkkých kompetencí Rodičům Lidský rozměr Důvěru ke škole, učitelům Partnerský vztah při výchově dětí

Doplnění EtV Etický rozměr osobnosti – ctnosti a hodnoty Lidské svědomí Pozitivní city Vzory Iniciativnost Smysl života Prosociální formy chování

Čtyři složky EtV í Cíl Výchovný program Výchovný styl Výchovné metody

Cíl – prosociální chování Ve prospěch druhého: Nečekám protislužbu Není mojí povinností Nenaruší mou identitu asertivita

Výchovný program Komunikace Důstojnost lidské osoby, sebehodnocení Pozitivní hodnocení druhých Tvořivost a iniciativa Vyjadřování a komunikace citů Empatie Asertivita Reálné a zobrazené vzory Pomoc, dělení se, přátelství, spolupráce Komplexní prosociálnost

Výchovný program Aplikační témata: í Etické hodnoty Sexuální zdraví Rodinný život Duchovní rozměr člověka Ekonomické hodnoty Ochrana přírody a životního prostředí

Výchovný styl Vytvořit výchovné společenství Příjímání dítěte takového jaké je - akceptace Potizivní očekávání - atribuce Odměny a tresty používat uvážlivě Stanovit jasná a srozumitelná pravidla Poukázání na negativní jevy - induktivní disciplína Spolupráce s rodiči Vytvářet radostnou atmosféru Vybízet k prosociálnosti

Výchovné metody Nejsou žádné specifické Hry, psychohry Dramatizace í Nejsou žádné specifické Hry, psychohry Dramatizace Skupinová spolupráce Práce s textem, filmem, hudbou dialog

Fáze vyučovací hodiny Senzibilizace - zcitlivění Hodnotová reflexe Nácvik ve třídě Přenos do reálného života

Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz

Ocenění „Etická škola“ Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz

Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset

Děkuji za pozornost www.etickavychova.cz/ops