Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s jednoduchými pojmy z oblasti.
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Splátkový prodej Jedná se o způsob pořízení zboží Využijeme ho v případě, že nemáme dostatek finančních prostředků Cenu zboží rozložíme na několik částek.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
 Nemocenská je sociální dávka, která nahrazuje nemocným pracujícím ušlý příjem  Podmínkou je, že nemocný je účastníkem zdravotního pojištění  Na.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 18. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.1.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
 Majitel účtu dá bance příkaz, aby provedla platbu z jeho účtu na jiný účet  Účet příjemce může být u téže banky nebo u kterékoli jiné banky  Příkaz.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118,p.o. Vytvořeno: únor 2013 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ FINANČNÍ GRAMOTNOST NÁKLADY NA BYDLENÍ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Rozpočet domácnosti Název školy
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Příjmy a výdaje domácnosti
Kreditní karty. Kreditní karty Platební karty Při zřízení běžného účtu nám je poskytnuta platební karta Tuto kartu využíváme k bezhotovostnímu placení.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost ROZPOČET Pan Kouřil je svobodný, bydlí sám v nájemném bytě a má ze zaměstnání pravidelný měsíční příjem korun. Jednou za tři.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Státní rozpočet a daně Občanský výchova 9. ročník.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název projektu: Moderní škola
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Šárka Vítová Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_62_A_sada 1_16_M_Výdaje_Pol
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Rozpočet rodiny

Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet = porovnání příjmů a výdajů Příjmy a výdaje má každá domácnost, ale i firma, organizace, stát, každá osoba Podle toho můžeme rozlišovat rozpočet: - osobní - domácí - firemní - státní

Příjmy PŘÍJMY = peníze, které získáváme z různých zdrojů můžeme je podle svého uvážení využívat Příjmy můžeme mít: ze zaměstnání z podnikání z pronájmu nemovitosti ostatní příjmy (brigády, úroky z banky…) sociální příjmy (sociální dávky…) kapesné

Druhy příjmů ze zaměstnání – plat nebo mzda za odvedenou práci podnikání – činnost vykonávaná za účelem získání zisku (majitel autoopravny – může vydělávat nebo zkrachovat) ostatní příjmy – brigády, úroky, výhra…. sociální příjmy = příjmy od státu – různé sociální dávky a příspěvky (v nezaměstnanosti, rodičovský příspěvek…) kapesné – některé děti dostávají pravidelné kapesné, se kterým hospodaří

Výdaje VÝDAJE = peníze, které platíme za zboží Každá osoba má své výdaje Mohou to být poplatky za služby, bez kterých se neobejdeme – nájem bytu, elektřina, poplatky u lékaře Výdaje za zboží – jídlo, oblečení Výdaje za věci pro radost – brusle, návštěva kina, kniha, sladkosti….

Druhy výdajů Pevné – opakují se pravidelně, ve stejné výši, nemění se (nájemné, splátka půjčky, poplatky za elektřinu…) Jednorázové – platíme většinou jednou za delší dobu, jejich výši můžeme většinou ovlivnit -mohou být plánované (nákup dárků) nebo neplánované (oprava auta) Kontrolovatelné – můžeme ovlivnit jejich výši nebo je zrušit výdaje za jídlo zrušit úplně nemůžeme, ale můžeme se rozhodnout, jak drahý salám koupíme… výdaje na rekreaci, sport, kulturu můžeme také ovlivnit

Sestavení rozpočtu Rozpočet = porovnání příjmů a výdajů na určité období Rodiny a jednotlivci většinou sestavují rozpočet na měsíc Organizace (školy, firmy, obce, kraje, stát…) sestavují roční rozpočet Podle něj potom musí v příštím roce hospodařit

Postup při sestavování rodinného rozpočtu Připravíme si tabulku Do jednoho sloupce napíšeme všechny příjmy Do druhého sloupce napíšeme všechny výdaje Do rozpočtu zahrnujeme příjmy i výdaje všech členů rodiny 5. Snažíme se na žádný příjem ani výdaj nezapomenout 6. Pro snadnější počítání můžeme částky zaokrouhlit 7. Nakonec všechny částky v každém sloupci sečteme

Příklad rodinného rozpočtu Příjmy Výdaje Mzda otce Mzda matky Brigáda dcery Pronájem pokoje Celkem: Nájemné Elektřina Benzín Jídlo Splátka půjčky Sportovní kroužek syna Ostatní Celkem:

Typy rozpočtů Porovnáním obou sloupců zjistíme typ rozpočtu Pokud jsou částky v obou sloupcích stejné, jedná se o rozpočet vyrovnaný Pokud je částka ve sloupci „příjmy“ vyšší, jedná se o rozpočet přebytkový Pokud je částka vyšší v sloupci „výdaje“, jedná se o rozpočet schodkový

Rozděl příjmy a výdaje nájemné poplatek za plyn výhra předplatné časopisu mzda kapesné od babičky koupě knihy splátka úvěru návštěva výstavy

Použité zdroje: Obrázky: Kliparty: http://zena.centrum.cz/deti/zajimavosti/clanek.phtml?id=771169 Kliparty: Dostupné z: http://office.microsoft.com: 00183060.wmf, 00250754.wmf., 00412446.wmf,, j0299763.wmf, 00019306.wmf, 00433692.wmf, 00305671.wmf, 00411482.wmf, 00410501.wmf, 00252477.wmf, 00433891.png .Publikace: Finanční gramotnost pro první stupeň základní školy, Petr Jakeš a kolektiv, FORTUNA, Praha 2011, ISBN 978 – 80 – 7373 – 087 – 1 Jakeš, P. a kolektiv, Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy, FORTUNA, Praha 2011, ISBN 978-80-7373-089-5

Šablona č. : VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji Šablona č.: VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská výchova Ročník: 7.ročník ZŠ praktické Autor: Mgr. Monika Nováková Škola: Základní škola, Městec Králové, Náměstí Republiky 303 Datum: říjen 2013