Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz Tabulky v textovém editoru Informatika 4. ročník
umožňuje upravovat text, měnit písmo (typ, velikost, barvu…), měnit velikost stránky, vkládat obrázky v textovém editoru můžeme také tvořit tabulky Textový editor
zkontroluj, jestli je zapnutý monitor a zapni počítač vlož své přihlašovací jméno a heslo 1. úkol: Přihlášení do počítače
1. způsob Tabulka – Vložit - Tabulka vybereš počet sloupců a počet řádků podle svých potřeb pokud pak potřebuješ některé sloupce nebo řádky přidat, je to dodatečně možné Tabulky
2. způsob klikneš na ikonu tabulky „zatáhneš“ počet sloupců a řádků kolik potřebuješ pokud pak potřebuješ některé sloupce nebo řádky přidat, je to také dodatečně možné Tabulky
otevři si nový dokument a ulož si ho do svého home disku s názvem pokladnik Soubor – Vzhled stránky – Na šířku vytvoř jedním ze způsobů tabulku, která bude mít 19 řádků a 15 sloupců představ si, že jsi za část třídy pokladník, abys měl o vybraných penězích přehled, budeš si je zapisovat do tabulky 2. úkol: Vytvoření tabulky
první sloupec nadepiš Příjmení do dalších řádků napiš příjmení některých spolužáků a spolužaček (neseřazuj je abecedně!) druhý sloupec nadepiš Vv (pomůcky na výtvarnou výchovu) 3. sloupec Divadlo (vstupné) 4. sloupec Sešit (třeba na matematiku) 3. úkol: Vyplnění tabulky
5. sloupec Charita (dobrovolná výše) 6. sloupec Náhrada (za poničené učebnice) do dalších již nic nepiš, to by se později vidělo, na co je třeba vybírat celý 1. řádek ztučni a použij tučné písmo Verdana o velikosti úkol: Vyplnění tabulky
sloupec, který chceme srovnat podle abecedy, označíme jako blok (zatáhneme myší) zvolíme Tabulka – Seřadit a v okně potvrdíme OK (máme na výběr Vzestupně (od A do Z) nebo Sestupně (od Z do A) Srovnání podle abecedy
seřaď příjmení spolužáků podle abecedy vzestupně použij znovu písmo Verdana, velikosti 12 do druhého sloupce napiš ke každému jménu 100 (stačí napsat jednou a zkopírovat) ve třetím sloupci napiš všem divadlo 35 čtvrtý sloupec všem po 8 do dalšího sloupce napiš libovolné částky menší než 1000 totéž do posledního – libovolně, ale méně než 200 (vždy se myslí Kč, ale nepíšeme je) všechny číselné hodnoty zarovnej vpravo 5. úkol: Vzestupné uspořádání
do tabulky doplň ještě jeden řádek (kurzor nechej v posledním řádku, dej Tabulka – Vložit – Řádky pod) do prvního sloupce doplň slovo Celkem do druhého sloupce postav kurzor a musíme vložit vzorec (i když by asi v tomto případě bylo snadné celkovou částku určit) – Tabulka – vzorec – a Word navrhne: =SUM(ABOVE) - Word sečte všechna čísla, která jsou nad označenou buňkou potvrď OK a částka se hned ukáže totéž proveď se všemi vyplněnými sloupci 6. úkol: Součet
tabulku lze nadepsat tabulku lze ohraničit tabulku lze vystínovat apod. Úprava tabulky
nad tabulku vlož nadpis Školní rok 2011/2012 (klikni na první buňku vlevo nahoře a pak stiskni Enter) písmo 22, tučné Times New Roman) -pravý klik na tabulku – Ohraničení a stínování -ohranič čarou 1 1/2 okolo (Použít na tabulku) označ 1. sloupec – Ohraničení a stínování a doplň chybějící čáru vpravo (Použít na buňku) obdobně 1. a poslední řádek 7. úkol: Úprava tabulky
poslední řádek ztučni první řádek vystínuj (stejné okno, jen jiná karta) cihlově červenou, poslední řádek žlutooranžovou a první sloupek zeleně dokument ulož předveď výsledek své práce ke kontrole, případně ke klasifikaci 8. úkol: Úprava tabulky