KOMUNIKACE A JEJÍ VYUŽITÍ V ŘÍZENÍ Zuzana Arazimová Jana Houčková Jana Syslová
KOMUNIKACE důležitá část manažerské činnosti přenos informací od odesílatele k příjemci
MODEL KOMUNIKACE
SOUBOR SOC.DOVEDNOSTÍ Sociální zralost Sociální citlivost Umění jednat s lidmi Schopnost vcítit se Přesnost posuzování Komunikační dovednosti
FORMY KOMUNIKACE 1. VERBÁLNÍ KOMUNIKACE a) ústní b) písemná 2. NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACE mimika, gestikulace, haptika, posturika, vizika, fonetika, proxemika 3. ELEKTRONICKÁ KOMUNIKACE telefon, telegraf, internet, email, skype, icq, sms,…
DALŠÍ ROZDĚLENÍ Formální Neformální Interpersonální komunikace Skupinová komunikace Masová komunikace
KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI a) Aktivní naslouchání b) Technika kladení otázek c) Zabránění případnému nedorozumění d) Zabezpečit potřebnou efektivitu komunikace
KOMUNIKAČNÍ ŠUMY faktory (okolnosti), které snižují účinnost komunikačního procesu vznikají na straně sdělujícího, na straně příjemce a také při přenosu
SMĚRY KOMUNIKACE V ORGANIZACI 1. Sestupná komunikace 2. Vzestupná komunikace 3. Horizontální komunikace 4. Diagonální komunikace
CÍLE VNITROFIREMNÍ KOMUNIKACE Propojení firmy a jednotlivých pracovníků Základní oběh informací potřebných pro výkon práce každého pracovníka Harmonizace potřeb jednotlivce a firmy Vzájemné poznání, pochopení, propojení, podpora a spolupráce Formování a udržování, popřípadě změna firemní kultury
PROSTŘEDKY KOMUNIKACE VE FIRMĚ Rozhovor (osobní telefonický), porada, diskuze Intranet, e-mail, internet Nástěnka (klasická, elektronická) Písemné sdělení, pokyn, dopis, směrnice Setkání se zaměstnanci, společné porady
BARIÉRY V KOMUNIKACI Neodpovídající a nefunkční organizační uspořádání Nedostatečné, nepřesné, zastaralé informace, nefunkční informační systém Nedostatečná odpovědnost zaměstnanců Nereálná očekávání a záměna práce a zábavy Narušené vztahy, konflikty, nekvalitní firemní kultura typu
ZDOLÁVÁNÍ KONFLIKTU Intrapersonální (osobní, vnitřní) Interpersonální (mezi 2 osobami) Vnitroskupinová (uvnitř skupiny) Meziskupinové (mezi slupinami)
ŘEŠENÍ KONFLIKTU Pasivně – vyřeší se samy Násilím – fyzické, psychické Vyjednáváním, diskuzí – kompromis uspokojení Opačným delegováním - autorita
LITERATURA Internet LEDNICKÝ,V.: Základy managementu LEDNICKÝ,V. a BLÁHA,J.: Příručka základů managementu ZUZÁK:Management pro PaA
Děkujeme za pozornost!