Mezinárodní management II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Předmět a prameny pracovního práva
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Strategické aliance HOLDING.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Facility management ČSN EN
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
1 VŠFS - KS ZS 2006/07 mezinárodní ekonomická integrace Dodatky k měnové unii
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Sdružování organizací
Marketingové prostředí
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Organizace a řízení nadnárodních společností
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Poradenství v obecném řízení
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Mezinárodní management III Společné formy podnikání, mezinárodní prostředí.
Právo hospodářské soutěže
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Sdružování organizací
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Podklady pro zpracování semestrální práce
Ing. Veronika Dostálková MBA
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Ekonomika malých a středních podniků
Management a řízení hotelu
Rezervy, podmíněné závazky a podmíněná aktiva
Ekonomika malých a středních podniků
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Mezinárodní management
Transkript prezentace:

Mezinárodní management II. Mezinárodní prostředí Společné formy podnikání,

Osnova přednášky z mezinárodního managementu – Joint Venture Vymezení pojmů – definice Přístupy pro mezinárodního JV (IJV) Základní formy společných podniků Zakládání mezinárodního JV - výběr partnera Zakládání mezinárodního JV – vyjednávání Management mezinárodního JV - mezi partnerské učení Management mezinárodního JV – modely organizační efektivity

Čínsko-zahraniční Joint Ventures Čínsko-zahraniční Joint Ventures jsou akciové společnosti. Jsou založené v Číně a na jejich vlastním kapitálu se podílejí zahraniční společnosti nebo jiné podnikatelské nebo hospodářské organizace či jednotlivci a jejich čínské protipóly. v těchto společnostech se investice, podnikatelská činnost a rizika, zisk i ztráty dělí podle poměru vkladů. Všeobecně platí, že zahraniční investor vkládá nejméně 25 % prostředků. čínsko-zahraniční joint ventures byly jednou z prvních možností investování na čínský trh a dnes jsou jeho nejrozšířenější podobou a zároveň i nejčastěji využívaným prostředkem nového FDI. čínská strana vkládá pozemky, budovy, některá výrobní zařízení či část kapitálu.

Příklad Čína Čínský management má skoro nulové zkušenosti s vyjednáváním s odbory, které je na západě klíčové. Tamní uzavřené vedoucí kolektivy také nerady posílají někoho ze svého středu na pozici místního manažera do nově získané pobočky. Firmám se nechce platit horentní sumy za západní poradenské služby a bývají pak nemile překvapeny skutečným stavem věcí, když už je pozdě. "My v Číně nemáme tolik talentů globálního managementu jako v jiných zemích," přiznal Siang Ping, děkan obchodní školy v Čche-Kchung.

Úvod

Definice Společný podnik je strategickou alianci, dvou nebo více osob nebo společnosti , které přispívají formou zboží, služeb a / nebo kapitálu do společného obchodního podnikání. Hlavní rozdíl mezi společným podnikem a partnerství je, že členové společného podniku spojují pro konkrétní účel či projekt, zatímco členové partnerství se spojují pro kontinuální předmět spolupráce ve společném podniku". Prof. Dvořáček

Definice Vlastní kapitál společných podniků je tvořen právně a ekonomicky samostatnou organizační jednotkou, která je tvořená ze dvou nebo více mateřských (partnerských) organizací, které kolektivně investují finanční i jiné prostředky pro plnění určitých cílů (Anderson 1990). Mezi různými formami „mezi-organizačních“ vztahů, tvoří společné podniky unikátní a pravděpodobně nejvíce komplexní typ uspořádání. Společné podniky představují základ pro dlouhodobou společnou strategii spolupráce.

Máme zájem na tom, aby s námi české společnosti spolupracovaly Máme zájem na tom, aby s námi české společnosti spolupracovaly. Už proto, že předpokládáme další růst portfolia našich dodávek. Do roku 2030 to může být sedmdesát nebo osmdesát bloků. Právě proto chceme vytvořit síť globálních dodavatelů po celém světě. A jsou tu dvě země, kde je formování takové sítě nejjednodušší – Rusko a Česko. Něčím může přispět Ukrajina, ale ta už méně. V Česku máte Škodu JS, Vítkovice a řadu dalších podniků, které jsou schopny vyrábět potřebné zařízení včetně jaderného ostrova. Ale pokud jde o další zakázky, musím připomenout, že Rosatom není majitelem Škody JS. Těžko k tomu mohu něco dodat. Zdroj.: Kirill Komarov: Češi jsou výjimkou, chtějí stavět Temelín za vlastní peníze, E15 5.3.2012

Definice IJV Mezinárodní JV jsou obecně definovány jako společné podniky, které se týkají firem z různých zemí, spolupracujících v rámci národních a kulturních hranic. V určitých případech jsou JV tvořené partnery z jedné země, ale nacházející se v jiné zemi než jejich zakládající mateřské společnosti, jsou rovněž považovány za mezinárodní JV (Geringer and Herbert 1989). Drtivá většina mezinárodních JV zahrnuje dvě mateřské (partnerské) firmy, jedna ze zahraničí a druhá z lokální země. Existují i případy, kdy se některé JV skládají z více účastníků-partnerů.

Definice JV se zapojuje se do všech různých typů běžné obchodní činnosti a vnější vztahů, které nezávislé firmy musí provádět. Složitost oproti jedné organizaci je v tom, že JV zapojuje více interních mezi-organizačních vztahů spočívající: vztah mezi partnerskými společnostmi vztahů se zahraničními a místní mateřskou společností vztahů mezi manažery nominovanými různými partnery Každý z těchto vztahů může být velmi obtížný pro management z hlediska prováděných operací, důvěry a výkonnosti IJV.

Příklad IJV v ČR VW – Škoda Auto Joint Ventures z roku 1991. 31% podíl VW ve Škoda Auto se závazkem restrukturalizace Škoda auto bez masivního propouštění zaměstnanců rozsáhlé investice dosahující 9 mld. Kč, směrem k vývoji nových vozů a modernizaci výroby.

Přístupy pro IJV Tři teoretické přístupy (Kogut) vysvětlující motivaci a volbu společných podniků. Teorie transakčních nákladů - vertikální. Teorie předpokládá, že podniky spolupracují podle režimu, který minimalizuje součet produkčních a transakčních nákladů. Transakční náklady představují náklady specifické zejména hospodářskou výměnou, nezávislé na výrobkově tržní strategii.

Přístupy pro IJV Transakční náklady Mezi nejvýznamnější transakční náklady JV patří: Vyjednávání, Příprava podkladů, Monitoring Náklady spojené s výměnou informací mezi oběma stranami.

Přístupy pro IJV 2. Strategické chování - horizontální Strategické motivace formálních a kvalitativních modelů popisující konkurenční chování. Strategické chování předpokládá, že podniky spolupracují v režimu, který maximalizuje zisk tím, že zlepšuje konkurenční pozici firmy. Volba tohoto přístupu představuje výběr partnerů, který se provádí v rámci konkurenční pozice zaměřené na ostatní konkurenty nebo spotřebitele. Strategické chování řeší, jak konkurenceschopné postavení ovlivňuje hodnotu aktiv firmy.

Přístupy pro IJV Strategické chování Zvýšení využití JV představuje „vzrušující změnu v hospodářské soutěži (Harrigan 1988)“. To umožňuje manažerům budovat silné postavení tím, že tvoří JV, které mohou měnit strukturu průmyslu v neprospěch konkurence. V případě mezinárodní prostředí JV volí jako nejefektivnější vstup režim, který maximalizuje zisk, spíše než minimalizuje náklady (v kontextu přístupu transakčních nákladů). Strategické důvody pro tvorbu JV jsou ty, které mohou zhoršit konkurenci, stabilizovat úrovně zisku nebo uspíšit strukturální změny v rozsahu pokrývajícím vertikální integraci, technologické nebo jiné zvláštnosti odvětví Hamel (1991) ovšem tvrdí, že povaha JV v této formě extrahuje a internacializuje dovednosti a kompetence zapojených partnerů, a tak může posílit vlastní konkurenční postavení jednoho (silnějšího) partnera nebo poškodit konkurenční výhodu ostatních partnerů. To může vytvořit významnou mezi-partnerskou konkurenci a konflikt, který následně vede k destabilizaci JV.

Přístupy pro IJV 3. Organizačních teorie - znalostní Na rozdíl od transakčních nákladů a strategické chování vysvětlující motivaci založenou na ekonomických důvodech vzniku společných podniků. Přístup organizační teorie nabízí jiné vysvětlení mimo ekonomické racionality. Jedná se o přenos znalostí - transfer technologií, který není přímo spojen s ekonomickými důvody. Přenos tacitních znalostí a účení (svázána s osobností svého nositele a činností, kterou provádí, že ji při pokusu o externalizaci obvykle zničíme ) v rámci společného podniku. Příkladem může být rozhodnutí pro založení IJV s cílem zachovat schopnost ('remember-by-doing') organizování konkrétní aktivity a zároveň využívat vyšší výrobní techniky partnera.

Přístupy pro IJV Organizačních teorie Podmínkou založení IJV je jedna nebo obě firmy chtějí získat od druhé organizační know-how, nebo jedna firma má zájem na zachování organizační schopnosti skrze partnera, který chce využít současných poznatků nebo má nákladovou výhodu.

Základní formy společných podniků SMLUVNÍ, kdy se jedná o partnerský vztah, jehož posláním je splnění konkrétních cílů, pro které smluvní vztah vzniká. Vztah má podobu „sdružení zájmových osob“. Po ukončení doby trvání smluvní vztah zaniká, nebo se smlouva o spolupráci obnovuje. Nikdy nevzniká zcela nový subjekt za účelem podnikání.

Základní formy společných podniků MAJETKOVÝ Který je oproti původní formě založen na neomezenou délku trvání spolupráce. Většinou vzniká samostatná právnická osoba, na které se jednotlivé zájmové osoby podílejí. HYBRIDNÍ Je kompromisem mezi oběma typy s charakterem nově vzniklého subjektu s časovým ohraničením své působnosti.

Příklad Kellnerova PPF Group se spojila s Generali. Italská firma bude v nově vzniklém podniku Generali PPF Holding držet 51 procent. Generali se prostřednictvím Kellnerova impéria spojí s Českou pojišťovnou a vytvoří jednu z nejsilnějších pojišťovacích skupin v regionu střední a východní Evropy. Generali PPF Holding spravuje prostřednictvím dceřiných společností aktiva za více než 14 miliard eur a poskytuje v regionu služby deseti milionům klientů. Na českém trhu do něj patří Česká pojišťovna a pojišťovna. Pokud italská pojišťovna Assicurazioni Generali neobnoví za tři roky dohodu s českou finanční skupinou PPF o společném podniku, bude jednou z variant primární nabídka akcií tohoto podniku na veřejném trhu. Generali PPF Group bude ze začátku působit ve dvanácti zemích. Jmenovitě v České republice, Slovenské republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, na Ukrajině, v Rusku, Srbsku, Slovinsku, Chorvatsku a Kazachstánu. Zdroj: www. Idnes. Cz 17.1.2008

Zakládání mezinárodního JV výběr partnera Základním předpokladem úspěšného výběru partnera spočívá v tom, že vytvořený JV pokryje a převáží dodatečné náklady s tím spojené. Ten lze spatřit prostřednictvím výběru a udržení partnera, který může poskytnout doplňující dovednosti, kompetence a cíle. V dynamickém (mezinárodním) trhu je důležitost výběru partnera významnější, protože správný výběr partnera může podnítit adaptabilitu JV, zlepšit prostředí nastavení strategie pro zainteresované firmy a snížit nejistotu v oblasti společných operací.

Zakládání mezinárodního JV výběr partnera Základní dva širší typy kritérií: Operační jsou spojena se strategickými schopnostmi a dovednostmi partnera Kooperativní často odrážejí organizační nebo vnitro-organizační zvláštnosti. Dále je nutno zvážit, čtyři základní faktory při výběru vhodného partnera, které pokrývají kulturní, strategické, organizační a finanční rysy partnera(ů)

Zakládání mezinárodního JV výběr partnera KULTURNÍ RYSY Kdy hrozí nebezpečí pro mezinárodní JV, že jeden partner může jednostranně prosazovat své vlastní kulturní hodnoty a normy, bez ohledu na partnera druhé straně a zakomponování obou kulturních atributů. Potenciální partneři JV musí vyhodnocovat a zjistit, jak dobře zvládají rozdíly v organizační kultuře. Dosažení kulturní synergie je klíčovým faktorem při budování vzájemné důvěry, což přispívá k úspěchu mezinárodního JV.

Zakládání mezinárodního JV výběr partnera - příklad Vzájemné synergie v koordinaci zainteresovaných stran je spojena s kulturní integrací. Ta je představována kulturními rozdíly – především vnímáním a sdílením společných hodnot jednotlivých partnerů. „Problémy v mnohokulturním prostředí vznikají nejčastěji v důsledku odlišných očekávání, která si jednotliví partneři nemusejí plně uvědomovat. Tak například manažeři z vyspělých zemí se zpravidla domnívají, že zaměstnanci by se měli podílet na rozhodování či sami si získávat potřebné informace.“ Zdroj: Urban J.: Kulturní rozdíly mají i výhody, www. Ihned cz

Zakládání mezinárodního JV výběr partnera - příklad Někdy se vymezuje kulturní profil z pozice prostředí, zaměstnanců, kvality, nákladů, inovací, technologie, zákazníka a dalších s tím spojených aspektů. Jedna z věcí na kterou mi trvalo si v Americe zvyknout jsou kulturní rozdíly a význam určitých slov nebo způsobu jednáni. Třeba v Americe slovo “OK” neznamená nějaký velký souhlas. Když někomu něco navrhnete a řekne vám OK tak jen bere na vědomí co říkáte. Neznamená to “ANO”. Může to klidně znamenat “NE”. Takže třeba někomu nabídnete nějaký obchod nebo spolupráci a on vám řekne OK tak to znamená jen to, ze vzal vaši nabídku na vědomí. Zdroj: Blog k podnikání v USA

Zakládání mezinárodního JV výběr partnera STRATEGICKÉ RYSY ABSORPČNÍ SCHOPNOSTÍ - základní podmínkou pro existenci synergie je určitá minimální úroveň dovedností při vzniku JV. TRŽNÍ SÍLA klíčové aktivum organizačního rozvoje ve spojení zahraničního a lokálního partnera JV VÝROBKOVÁ PŘÍBUZNOST určuje, jak mnoho může JV využít stávající distribuční kanály, image produktu, průmyslové zkušenosti a výrobní zařízení, která již zavedl místní partner. TRŽNÍ ZKUŠENOSTI jsou založeny na historii a silném tržním zázemí vedoucí k dobré pověsti nebo vysoké důvěryhodnosti a budování solidní marketingové a distribuční sítě.

Zakládání mezinárodního JV výběr partnera ORGANIZAČNÍ RYSY Velikost JV Mezinárodní podnikatelské zkušenosti Zkušenosti z předchozí spolupráce Organizační dovednosti

Zakládání mezinárodního JV výběr partnera FINANČNÍ RYSY Investiční hodnocení a kapitálové rozpočtování spojené s efektivní alokací finančních zdrojů v hostitelské zemi Risk management z hlediska zranitelnosti JV vůči vnějším nebezpečím a s tím spojené vnitřní stabilitě Zajištění u hostitelského trhu, který je dynamický a nestabilní a spojený s dlouhodobými transakcemi. Finanční schopnosti z pohledu finančního řízení

Zakládání mezinárodního JV vyjednávání Název, právní povaha, místo Působnost a rozsah produkce Výše investice, měnová jednotka a rozdělení vlastního kapitálu Forma vkladu Odpovědnosti obou zúčastněných stran Technologický a znalostní transfer Marketingové aktivity Složení exekutivního a správního orgánu Nominace a povinnosti managementu JV Příprava a konstrukce projektu JV

Zakládání mezinárodního JV vyjednávání Řízení lidských zdrojů – obsazení pozic Účetnictví, finance a daně JV Doba trvání JV Vypořádání majetku po skončení JV Změny, doplňky a plnění smlouvy o JV Závazky z porušení smlouvy Specifikace vyšší moci Aplikace platnosti zákonů (právo země) Metody urovnání případných sporů Účinnosti smlouvy a podoba dodatků

Zakládání mezinárodního JV vyjednávání Vlastnická struktura J.V. Je obecně definována způsobem zastoupení podílů jednotlivých partnerů JV. Vlastnická struktura má kritické a přímé důsledky pro operace JV. je spojena se systémem přerozdělení zisku. odráží investiční strategie prostřednictvím drženého podílu s ohledem na strategické zdroje a zavedené obchodní praktiky. Má významný vliv na strukturu kontroly operací JV.

Zakládání mezinárodního JV vyjednávání

Zakládání mezinárodního JV vyjednávání Determinanty vlastnické struktury JV Dynamika prostředí , kdy vlastnická participace na společném podniku může nepřímo souviset s očekávanou nejistotou, složitostí a nepřátelstvím prostředí JV. Vládní politika nařízení, předpisů a pravidel hostitelské země má přímý dopad pro vlastnickou strukturu. Organizační zkušenosti hromadí zkušenosti v hostitelské zemi Vzájemná potřebnost a vyjednávací pozice z hlediska udržení a s tím spojené kontroly většinového kapitálu Strategický záměr a s tím spojené prosazení vzhledem k požadovaným zdrojům a rizikům Investiční závazek z hlediska jeho velikosti,délky trvání a s tím spojených kapitálových požadavků Ochrana znalostí spojena s know-how, známkou, patenty atd. Globální integrace vytvořit optimální rovnováhu mezi globální integrací a reakcí na lokální podmínky.

Zakládání mezinárodního JV vyjednávání Kontrola vlastnické struktury Institucionální mechanismy správy a řízení a s tím spojená vlastnická kontrola jsou nezbytné s ohledem na potenciál konfliktů mezi partnery při vytváření a fungování JV. Kontrolní struktury zahrnují funkční formy kontroly, správu koordinačních mechanismů, rozhodovací systémy a stupeň autonomie. Kontrolní struktury JV se definují pro oblast strategické a operativní úrovně managementu.

Zakládání mezinárodního JV vyjednávání Kontrola vlastnické struktury Kontrolní mechanismy jsou vymezeny prostřednictvím 5 základních typů: Dominantní kontrola jedním partnerem JV Sdílena kontrola partneři JV mají vysoký vliv na realizaci kontroly Rozdělená kontrola funkčně odlišné a oddělené role partnerů při výkonu kontroly podle různých funkčních linií Rotující management hybridní forma správy JV, kdy tým každého partnera, provádí kontrolu pravidelně podle předem dohodnutého termínu během dvou nebo tří let. Nezávislé JV nezávislé osoby jsou oprávněné vykonávat plnou kontrolu nad provozním rozhodnutím.

Zakládání mezinárodního JV vyjednávání Dimenze kontroly Rozsah kontroly - specifikuje oblasti operací JV, v němž je vykonávána kontrola (cenová politika, design produktu, kvality kontroly cílové tržby atd.) Frekvence kontroly se týká míry, do které každá strana v podniku vykonává kontrolu. Mechanismus kontroly se vztahuje na prostředky, kterými je vykonávána kontrola ze strany partnerů JV s ohledem na podíl partnera v JV.

Management mezinárodního JV Mezi partnerské učení V mezinárodním JV obsahuje tři postupné kroky. Ve fázi vnímání produkt a tržní know - how je od partnerů převedeno do společně založeného JV. Během fáze internacionalizace dochází k přenosu znalostí mezi lokálním a globálním partnerem v rámci JV. Následně dochází k přenosu a reorganizaci získaných tacitních znalostí. To vede k fázi abstraktního učení, které mění vnitřní schopnost získávání poznatků v rámci JV.

Management mezinárodního JV Model cílů Dva základní modely organizační efektivity, které jsou nejvíce relevantní pro mezinárodní JV. Model cílů pochází z tradičního měřítka výkonnosti používaného v účetnictví. Je bezesporu nejpopulárnější a svým způsobem dominantní při hodnocení efektivnosti organizace. Model primárně spočívá v předpokladu, že organizace jsou racionální systémy, ve kterých lze potřebné lidské a materiální zdroje koordinovat pro dosažení daného nebo dohodnutého cíle. a měření účinnosti cílů musí být zajištěno dobrou identifikací, vymezením, širokým sdílením a měřitelností.

Management mezinárodního JV Model strategické volby Tento přístup odráží pohled z fungování politiky na organizaci, kdy uvnitř a kolem organizace existuje více koalic, každá s různými zájmy a programy. Jedná se o organizační model, založený na stakeholderském přístupu, které mohou tvořit dominantní zájmové koalice v managementu JV. Tento model se potýká s řadou problémů, spočívající v nestálosti, nejasnosti zájmů a pobídek pro management.

Management mezinárodního JV Model mezi-partnerského souladu v mezinárodním JV.

Literatura Aimin, Y. – Yadong, L.: International Joint Ventures: theory and practice. M.E.Sharpe, Inc. New York, 2001.322 str. ISBN 0-7656-0474-4 Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 Kogut, B.: JOINT VENTURES: THEORETICAL AND EMPIRICAL PERSPECTIVES, Strategic management Journal, John Wiley & Sons, Vol. 9, 319-332 , 1988 Mejstřík,M. – Merkner, T.: Hospodářský vývoj Číny: Příležitost? Prezentace EEIP a.s. ze dne 24.2.2005 Yan, A, - Zeng, M.: International joint venture instability: A critique of previous research, Journal of International Business Studies; Second Quarter 1999 Štrach, P.: Mezinárodní management, Grada Publishing 2009