Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Skladba – odchylky od pravidelné větné stavby
Advertisements

Digitální učební materiál
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Přídavná jména II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Tvoření slov I
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Vypravování
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Věta.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Básnické tropy a figury
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Tvoření slov II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Věty podle postoje mluvčího
Zvláštnosti větné stavby
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Podstatná jména II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Skladba – věty podle modality
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Zvláštnosti větné stavby
Odchylky od větné stavby, které jsou syntaktickými chybami
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–GRAMATIKA-32 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Skladba VI Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 3. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování. Věty podle postoje mluvčího, kladné a záporné, věty jednočlenné a dvojčlenné, odchylky od větné stavby. Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

Skladba VI

Věty podle postoje mluvčího -Vyjadřují záměr mluvčího -Sdělit něco o skutečnosti -Zjistit něco o skutečnosti -Vyjádřit vůli, aby se něco uskutečnilo -Vyjadřují záměr mluvčího -Sdělit něco o skutečnosti -Zjistit něco o skutečnosti -Vyjádřit vůli, aby se něco uskutečnilo

Věty podle postoje mluvčího -Věty oznamovací -Vyjadřují sdělení, informaci -V písmu označeny tečkou -Slovesný tvar ve způsobu oznamovacím nebo podmiňovacím -Otec přinesl zprávu. Rádi bychom vás navštívili. -Věty oznamovací -Vyjadřují sdělení, informaci -V písmu označeny tečkou -Slovesný tvar ve způsobu oznamovacím nebo podmiňovacím -Otec přinesl zprávu. Rádi bychom vás navštívili.

Věty podle postoje mluvčího -Věty tázací -Mluvčí vyjadřuje dotaz, otázku -V písmo označeny otazníkem -Slovesný tvar ve způsobu oznamovacím nebo podmiňovacím -Otázky dělíme na zjišťovací, doplňovací, vylučovací, rozvažovací, řečnické -Co dělat? V kolik hodin přijdeš? -Věty tázací -Mluvčí vyjadřuje dotaz, otázku -V písmo označeny otazníkem -Slovesný tvar ve způsobu oznamovacím nebo podmiňovacím -Otázky dělíme na zjišťovací, doplňovací, vylučovací, rozvažovací, řečnické -Co dělat? V kolik hodin přijdeš?

Věty podle postoje mluvčího -Věty rozkazovací -Vyjadřují rozkaz, zákaz,výzvu, žádost, prosbu -V písmu označeny tečkou nebo vykřičníkem -Slovesný tvar je v rozkazovacím způsobu -Zavři dveře. Nespěchej. Okamžitě se vrať! -Věty rozkazovací -Vyjadřují rozkaz, zákaz,výzvu, žádost, prosbu -V písmu označeny tečkou nebo vykřičníkem -Slovesný tvar je v rozkazovacím způsobu -Zavři dveře. Nespěchej. Okamžitě se vrať!

Věty podle postoje mluvčího -Věty přací -Vyjadřuje přání -Uskutečnění nezávisí na mluvčím ani na adresátovi -Jsou citově zabarvené -V písmu označené vykřičníkem -Slovesný tvar oznamovací, popř. podmiňovací -Kéž byste se vrátili brzy! -Věty přací -Vyjadřuje přání -Uskutečnění nezávisí na mluvčím ani na adresátovi -Jsou citově zabarvené -V písmu označené vykřičníkem -Slovesný tvar oznamovací, popř. podmiňovací -Kéž byste se vrátili brzy!

Věty podle členitosti -Věty dvojčlenné -Mají část podmětovou a přísudkovou -Přísudek slovesný, jmenný se sponou nebo jmenný beze spony -Věty jednočlenné -Nemají základní skladební dvojici -Mají jen jeden základ -Smráká se. Hoří. Jaká krása! -Věty dvojčlenné -Mají část podmětovou a přísudkovou -Přísudek slovesný, jmenný se sponou nebo jmenný beze spony -Věty jednočlenné -Nemají základní skladební dvojici -Mají jen jeden základ -Smráká se. Hoří. Jaká krása!

Zvláštnosti větného členění -Oslovení – věty jednočlenné, oddělují se čárkou -To bys, Aničko, nevěřila. -Citoslovce – odděluje se čárkou -Brr, to je zima! Ouvej, to to bolí! -Samostatný větný člen – výraz vytčený před větu nebo dodatečně připojený, odděluje se čárkou -Knihy, ty mám ráda. Lekla se jí, té postavy. -Oslovení – věty jednočlenné, oddělují se čárkou -To bys, Aničko, nevěřila. -Citoslovce – odděluje se čárkou -Brr, to je zima! Ouvej, to to bolí! -Samostatný větný člen – výraz vytčený před větu nebo dodatečně připojený, odděluje se čárkou -Knihy, ty mám ráda. Lekla se jí, té postavy.

Zvláštnosti větného členění -Vsuvka – slovní výraz nebo věta, která s obsahem věty souvisí -Odděluje se čárkami, pomlčkami, závorkami -To se, pokud se pamatuji, odehrálo před osmi lety. -Osamostatnělý větný člen – postupné vyjadřování. -Brodil se bahnem. Po kotníky. Sám. -Vsuvka – slovní výraz nebo věta, která s obsahem věty souvisí -Odděluje se čárkami, pomlčkami, závorkami -To se, pokud se pamatuji, odehrálo před osmi lety. -Osamostatnělý větný člen – postupné vyjadřování. -Brodil se bahnem. Po kotníky. Sám.

Odchylky od pravidelné větné stavby -Elipsa (výpustka) – vynechání slova, které náleží do větného schématu, nebrání to porozumění -Vlak odjíždí v deset. Musím brzy domů. -Apoziopeze (nedokončená výpověď) – označuje se několika tečkami -Ať už jsi pryč, nebo tě….. Jdi do ….. -Tyto odchylky nejsou chybou -Elipsa (výpustka) – vynechání slova, které náleží do větného schématu, nebrání to porozumění -Vlak odjíždí v deset. Musím brzy domů. -Apoziopeze (nedokončená výpověď) – označuje se několika tečkami -Ať už jsi pryč, nebo tě….. Jdi do ….. -Tyto odchylky nejsou chybou

Odchylky od pravidelné větné stavby -Anakolut – začátek větné konstrukce, přerušení a přechod k jiné konstrukci -Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí. -Zeugma – dva větné členy spojené stejnou vazbou, ačkoli každý potřebuje jinou -Udržujte čistotu uvnitř i před budovou. -Kontaminace – záměna vazeb -Cenit si něco – vážit si něčeho -Anakolut – začátek větné konstrukce, přerušení a přechod k jiné konstrukci -Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí. -Zeugma – dva větné členy spojené stejnou vazbou, ačkoli každý potřebuje jinou -Udržujte čistotu uvnitř i před budovou. -Kontaminace – záměna vazeb -Cenit si něco – vážit si něčeho

Věty s polovětnými konstrukcemi -Volný přívlastek adjektivní – rozvitý přívlastek, stojí za řídícím podstatným jménem, vyjadřuje samostatnou myšlenku -Loď, zcela naplněná zbožím, vyplula z přístavu. -Přístavek – podstatné jméno rozvíjející jiné podstatné jméno, volně připojený -Jan Hus, učený mistr pražské univerzity a kazatel, se stal mluvčím lidu. -Volný přívlastek adjektivní – rozvitý přívlastek, stojí za řídícím podstatným jménem, vyjadřuje samostatnou myšlenku -Loď, zcela naplněná zbožím, vyplula z přístavu. -Přístavek – podstatné jméno rozvíjející jiné podstatné jméno, volně připojený -Jan Hus, učený mistr pražské univerzity a kazatel, se stal mluvčím lidu.

Věty s polovětnými konstrukcemi -Přechodníková konstrukce – rozvitý přechodník -Kozlík, shromáždiv tlupu, rozkázal, aby se měli k odchodu. – vyskytuje se v knižní podobě -Infinitivní konstrukce podmínková – lze jí převést na vedlejší větu podmínkou -Nebýt vás, rozhodně bych toho nedosáhla. -Přechodníková konstrukce – rozvitý přechodník -Kozlík, shromáždiv tlupu, rozkázal, aby se měli k odchodu. – vyskytuje se v knižní podobě -Infinitivní konstrukce podmínková – lze jí převést na vedlejší větu podmínkou -Nebýt vás, rozhodně bych toho nedosáhla.

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN