Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
1. Verbální složka obsah: struktura, rozčlenění, jasný začátek i konec (mít připravenu poslední větu) navázat na znalosti posluchačů a zároveň říct něco nového zřetelný cíl a téma sdělení, čeho mělo projevem být dosaženo věty: krátké, gramaticky správné při tečce klesnutí hlasem a krátká přestávka slovní vata = nadbytečné vycpávkové slova nebo zvuky (př. vlastně, ééé) plynulost výkladu: doplněná vhodnými přestávkami živost výkladu: zaujmout posluchače (živé příklady, racionální argumentace) zapojit otázkou posluchače do diskuze (řečnickou či skutečnou) vyvrcholení v závěru přiměřená artikulace
2. Nonverbální složka přiměřená gesta, výraz tváře, postoj intonace: přesvědčující, sugestivní, ne monotónní, ale i podbarvená citově občas důrazy přízvuk v češtině je na první slabice, příp. na předložce plynulost výkladu: vhodné přestávky přiměřené tempo a hlasitost řeči sledování reakcí publika a reagování na ně (př. zesílením hlasu při rušení) i věty čteného textu říkat s pohledem do publika (nejprve si je v duchu „přečtu") přesvědčivost 3. Paraverbální složka 4. Kontakt s publikem
5. Názorné pomůcky (příklady, grafy, tabulky, schémata apod.) přehlednost, jednoduchost, jednoznačnost, event. čitelnost usnadnění sdělnosti prezentace využití pro argumentaci 6. Dodržení času 7. Diskuze / zodpovězení dotazů pokusit se zodpovědět všechny dotazy jasně a přesvědčivě upřímnost řečníka i v případech, kdy se mýlil či odpověď nezná dotazy nebagatelizovat, zbytečně nezaujímat obrannou pozici 8. Celkový dojem
Zásady pro příspěvek k diskuzi Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
1.ujasni si, co chceš říct něco nového, další informaci přidat se k řečenému názoru navázat na řečené podpořit další diskuzi provokovat ukázat, že řečenému rozumíš přesvědčit druhé vyplnit prázdné mlčení vypadat aktivně, aby se neřeklo
2.řekni to po promyšlení si osnovy příspěvku zformuluj příspěvek, aby měl „hlavu a patu" buď jasný, stručný, zajímavý mluv nahlas uveď příklad (zaujme city) i věcná či vědecká fakta a argumenty (zaujme rozum) na konci věty klesni hlasem a udělej krátkou přestávku nepoužívej vycpávková slova při delším příspěvku na konci shrň vše podstatné měj připravenou poslední větu
3.včas přestaň hovořit nemluv zbytečně neprotahuj příspěvek, pokud zaznělo vše podstatné hlavní argument nerozmělňuj vedlejšími odbočkami ukončí příspěvek klesnutím hlasu, aby byl konec zřejmý poslední větu nech doznít a dál už nic nedodávej