Lidský kapitál aneb o Člověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Advertisements

Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Poptávka po penězích.
Základy ekonomie
Poptávka na trhu zboží a služeb
Hodnotový management Teorie rozhodování
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Ekonomická gramotnost
Sociální politika a Welfare State
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Politologie jako věda Politika moc
Agregátní poptávka a nabídka
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
NAUKA O PODNIKU I.
A) Determinanty nabídky
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Proč studovat makroekonomii?
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Zdeněk Tomeš Katedra ekonomie Kancelář č. 612 Konzultační hodiny: pondělí:
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
MARKETINGOVÝ MIX.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Definice ekonomie „Ekonomie zkoumá, jak různé společnosti užívají vzácné zdroje k výrobě užitečných komodit a jak je rozdělují mezi různé skupiny.“
Chicagská škola Rozvoj od 30. let 20. století
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Tržní prostředí.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
4 EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU. Základy ekonomie „neviditelná ruka“ Adama Smithe vede k tomu, že lidí tím, že sledují své vlastní zájmy na trhu, maximalizují.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Hospodářská politika Ekonomické teorie.
Subjekty a objekty veřejných politik
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
MARKETING 2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Teorie fiskálního federalismu
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Organizace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Lidský kapitál aneb o Člověku Gary S. Becker versus Bryan D. Caplan Konference Lidský kapitál 2009 Bc. Edita Fišerová

Lidský kapitál Zavedl Milton Friedman Becker rozpracoval Často používaný výraz, někdy pro navození dojmu odbornosti, stejně jako např. Řízení lidských zdrojů Ekonomický pojem, který definuje člověka tak, aby mohl být začleněn do standardní ekonomické analýzy

Obsah 1) Interpretace lidského kapitálu podle G. S. Beckera 2) B. D. Caplan a veřejná volba 3) Srovnání Becker – Caplan

Gary Stanley Becker - americký ekonom (nar. 1930) - nositel Nobelovy ceny za ekonomii (1992) - žák Miltona Friedmana, autora pojmu „lidský kapitál“ Gary Stanley Becker Gary Stanlay Becker

G. S. Becker - zástupce klasické liberální chicagské školy (víra ve svobodu a odpovědnost jednotlivce, ve vládu zákona, svobodný trh a obchod bez jakýchkoli omezeni, v soukromé vlastnictví a zásadu dobrovolnosti

G. S. Becker - proslavily ho výsledky výzkumu v oblasti rasové diskriminace a diskriminace pohlaví, investic do vzdělání a ostatního lidského kapitálu, zločinu a trestu a problematiky vzniku, budování a rozpadu rodiny. - Jeho přístup je založen na předpokladu, že ve všech těchto oblastech se lidé rozhodují stejným způsobem jako při nákupu nějakého zboží

G. S. Becker Nobelova cena mu byla udělena za to, že ukázal, jak lze pomocí zkoumání zájmu jednotlivce vysvětlit podstatnou část jeho chování a jednání – od svatby, rozhodnutí mít děti, rozhodnutí o způsobu jejich výchovy a vzdělání až po rozvod, zločin a rasovou diskriminaci. Tyto jevy vysvětluje pomocí standardních nástrojů mikroekono- mické analýzy, na základě porovnání výnosů a nákladů vyplývajících z rozhodnutí každého individua.

G. S. Becker Proslavil se prací Lidský kapitál (Human Capital, 1964). Rozvinul teoretické základy pro rozhodování o investicích do lidského kapitálu formou vzdělání a výchovy, ochrany zdraví a migrace. Uznával předpoklad racionálního chování jednotlivce maximalizujícího zisk, vytvořil model pro měření potřeby všeobecného a odborného vzdělání a vysvětlil rozdíly ve mzdách i vývoj příjmu v průběhu životního cyklu.

G. S. Becker Ekonomický přístup považuje za obecný a aplikovatelný na veškeré lidské chování. Zdůrazňuje, že ekonomie se od jiných věd neliší předmětem svého zkoumání, ale svým přístupem ke zkoumání společenských jevů a procesů.

G. S. Becker Lidské chování nelze posuzovat podle různých kritérií, ale vždy podle úsilí jednotlivce maximalizovat svůj vlastní užitek na základě stabilního souboru preferencí a snaze kumulovat optimální množství informací a jiných vstupů na různých trzích.

G. S. Becker – struktura lidského kapitálu Lidský kapitál zahrnuje zkušenosti a společenské síly, proto zde hovoří o zásobách (nakumulovaném kapitálu) Osobní kapitál (P) – zahrnuje relevantní spotřebu v minulosti spolu s dalšími vlastními (osobními) zkušenostmi, které ovlivňují stávající a budoucí užitky Společenský kapitál (S)

G. S. Becker Společenský kapitál - zahrnuje vliv minulých činů příslušníků referenční skupiny a dalších relevantních činitelů na jedincovu sociální síť a kontrolní systém Osobní kapitál dále dělí na zvykový (habitual) a představivostní (imagination) – schopnost představit si podobu budoucích užitků vynaložením času a dalších zdrojů Představiviostní k. - je třeba trénovat, výukovým „programem“ by mohla být právě teorie redistribučního systému

G. S. Becker Standardní přístup - jednotlivci maximalizují užitek při preferencích, které závisí v každém momentu pouze na statcích a službách spotřebovávaných v daném čase. Předpokládá se, že tyto preference jsou nezávislé jak na minulé, tak budoucí spotřebě a rovněž na chování kohokoli dalšího... mnoho typů voleb ve všech společnostech má úzký vztah k minulé zkušenosti a společenským silám...

G. S. Becker Přístup založený na maximalizaci užitku je rozšířený o endogenní preference. Je zachován předpoklad maximalizujícího chování, preference jsou doplněny o zvyky a návyky, tlak referenční skupiny, vlivy rodičů na preference dětí, reklamu, lásku a náklonnost ad.

G. S. Becker Přeformuloval teorii spotřeby „Toto přeformulování transformuje rodinu z pasivního subjektu, který maximalizuje užitek ze svých nákupů na trhu, do podoby aktivního subjektu maximalizujícího užitek, který se výrazně angažuje ve výrobě a investičních aktivitách (vstup vlastního času)...

G. S. Becker - důsledné uplatňování principu „laissez-faire“, v němž není místo pro vládu, nepovažuje za reálné - smysluplná je vláda v těch oblastech, kde soukromé trhy nemohou uspokojivě zabezpečovat ekonomické aktivity - jako je armáda, udržování veřejného pořádku, ochrana proti zločinu, dohled nad dodržováním zákona a prosazování plnění smluv.

G. S. Becker - Vzdělání a ochrana zdraví by měly být věcí každého jednotlivce a měly by být poskytovány na soukromé bázi. To však neznamená, že by vláda neměla pomáhat při jejich financování.

G. S. Becker Zabýval se analýzou politického rozhodování na základě ekonomických nástrojů. (public choice) Na základě výzkumu dochází k závěru, že politika, která zvyšuje efektivnost, bude veřejností akceptována daleko pravděpodobněji než politika, která ji snižuje.

Bryan D. Caplan Narozen 1971 Profesor katedry ekonomie George Mason University (nedaleko Washington, D.C., zal. 1972) Specializace a zájmy: ekonomie veřejného sektoru, problematika veřejné volby, vztah psychologie a ekonomie, ekonomie rodiny, public opinion (veřejné mínění), rakouská škola

Bryan D. Caplan Předměty, které vyučuje: mikro, makro, ekonometrie, veřejná volba, monetární ekonomie, veřejné finance, industriální organizace, ekonomie trhu práce Kniha „The Myth of Rational Voter: why democracies choose bad politics“ (Mýtus racionální voliče: proč demokracie vybírají špatné politiky, 2007) ve Financial Times vyhlášena knihou roku 2007, 2008 vydána znovu

Bryan D. Caplan Přichází zde s tezí, že „demokracie je založena na externalitách“ a říká: „Podle naivního pohledu veřejného zájmu demokracie funguje, protože dělá, co voliči chtějí. Podle názoru většiny demokratických skeptiků demokracie selhává, protože nedělá, co voliči chtějí. Podle mne demokra- cie selhává, protože dělá, co voliči chtějí.

Bryan D. Caplan Iracionální volič nepoškodí jen sám sebe. Poškodí také každého, kdo je následkem jeho iracionality přinucen snášet nekompetentní politiku. Většina nákladů voličské iracionality je externí – zaplacená ostatními lidmi – kdyby tímto způsobem přemýšlel dostatek voličů, vyhrají společensky škodlivé politiky díky všeobecné poptávce.“

Bryan D. Caplan Množství (stupeň) iracionality (odchýlení se od objektivního, racionálního názoru) je závislé na „ceně iracionality“ (suma majetku, kterou je dotyčný ochoten obětovat konzu- mováním další jednotky iracionality). V případě nízkých nebo nulových nákladů na omyl si jedinci „dopřávají“ více iracionality pokud jim přináší užitek (psychologické benefity)

Srovnání Becker - Caplan Caplan vychází z teze jedince maximalizu- jícího užitek a rozšířením standardního modelu dokazuje, že při skupinovém rozhodování je voličská racionalita „mýtem“. Dvě řádově odlišné roviny – osobní a společenská (preference nad názory, vírou) Becker rozšiřuje model spotřeby o endogenní preference, Caplan o externí a osobní náklady omylu a racionality různého řádu

Srovnání Becker - Caplan Becker tvrdí, že politika zvyšující efektivnost bude pravděpodobněji akceptována veřejností, s poukazem na racionální chování jedince maximalizujícího svůj užitek Caplan tvrdí, že voličská racionalita není totožná s racionalitou jedince - vlastní užitek je nadřazen užitku společnosti – racionální iracionalita, řídí se osobními náklady psychologických benefitů

Srovnání Becker - Caplan ?

KONEC DĚKUJI ZA POZORNOST

Seznam literatury Becker, G.S.: Teorie preferencí, 1996 Caplan, B.D.: The Myth of Rational Voter: Why Democraties Choose Bad Politics, 2007 Schwarz, J.: Galerie světových ekonomů: Gary S. Becker, Lidové noviny 7.3.1995 Webová stránka Bryan Caplan: economics.gmu.edu/bcaplan/