Marketingový proces. Segmentace trhu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

ÚVOD DO MARKETINGU.
Segmentace trhu.
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Distribuční politika Petra Krajníková.
OBCHOD A HOSPODÁŘSTVÍ Vyzkoušejte si samostatně obchodovat…
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
Cena v pojetí marketingu
Informační systémy podnikové systémy CRM
Význam informací v podnikání
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
Marketing Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Segmentace trhu Ročník / obor studia:III. ročník.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Marketingový mix Obsahuje čtyři taktické marketingové nástroje: produkt (Product), cenu (Price), distribuci (Distribution) a propagaci (Promotion).
Marketingový mix Petra Krajníková.
Koncepce marketingového řízení
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Marketingové prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
„5 M“ Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2 –
MARKETINGOVÝ MIX.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_77 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluSegmentace.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MARKETING Přednáška P
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Marketingový systém řízení
Vítejte na marketingu.
Marketingové strategie
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Marketing farmářských produktů
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Marketingový proces. Segmentace trhu. Petra Krajníková

Agenda Marketingový proces. Segmentace trhu. Složky marketingového procesu. Analýza marketingových příležitostí. Volba cílových trhů. Vytvoření marketingového mixu. Řízení marketingového úsilí. Segmentace trhu. Definice segmentace trhu. Fáze segmentace trhu. Výhody segmentace trhu. Využití segmentace trhu. Hlediska segmentace trhu. Segmentace klientů v bankovní praxi.

Marketingový proces

Marketingový proces a jeho složky Marketingový proces zahrnuje několik činností, které vedou k úspěšnému prodeji výrobku či služby správnému klientovi, prostřednictvím vhodného distribučního kanálu. Marketingový proces obsahuje: Analýzu marketingových příležitostí Volbu cílových trhů Vytvoření marketingového mixu Řízení marketingového úsilí

1. Analýza marketingových příležitostí Marketingová příležitost firmy je představována přitažlivou oblastí, v níž firma, pomocí marketingových činností, získá konkurenční výhody. Marketingové příležitosti firmy by měly být tříděny podle své přitažlivosti a pravděpodobnosti úspěchu, kterou lze očekávat u každé příležitosti firmy. Pravděpodobnost úspěchu bude záviset na obchodní síle firmy a na tom, zda bude příležitost vyhovovat klíčovým požadavkům na úspěch. Nejúspěšnější se stane firma, která dokáže nejlépe uspokojovat zákazníka po dlouhou dobu.

2. Volba cílových trhů, targeting Tržní zacílení (targeting) je vyhodnocení atraktivity a vhodnosti jednotlivých segmentů. Volba jednoho nebo několika cílových segmentů, na které se bude firma zaměřovat. Stanovení cílů, tzn. na kolik segmentů se zaměřit a který segment je pro firmu nejzajímavější zajistí, že firma bude rozvíjet ten segment, který přináší (nebo v budoucnu přinese) nejvyšší tržby i zisk.

3. Vytvoření marketingového mixu I. Kotler zdůrazňuje, že marketingovému mixu (4P) musí vždy předcházet strategické rozhodnutí týkající se segmentace, zacílení a umístění/pozicování (známé pod zkratkou STP): Segmentation Targeting Positioning

3. Vytvoření marketingového mixu I. Marketingový mix představuje a konkretizuje všechny kroky, které organizace dělá, aby vzbudila poptávku po produktu. Tyto kroky se rozdělují do čtyř proměnných: Produkt Cena Místo Propagace

3. Vytvoření marketingového mixu III. Více k marketingovému mixu - viz. přednáška č. 4: Marketingový mix.

4. Řízení marketingového úsilí Řízení marketingového úsilí znamená průběžné vyhodnocování použitých marketingových aktivit v prodeji výrobku či služby, zjištění případných odchylek od marketingové strategie či dosažených výsledků.

Segmentace trhu

Segmentace trhu Segmentace trhu je proces plánování, který rozdělí velký trh na menší homogenní celky (cílové skupiny), které se vzájemně liší svými potřebami, charakteristikami a nákupním chováním. V druhém kroku si firma zvolí ten segment trhu, který nejlépe odpovídá jejímu poslání a stanoveným cílům.

Segmentace trhu – neoslovujeme maximální množství klientů, ale jen ty, u kterých je potenciál zisku

Fáze segmentace trhu 1.fáze - Výzkum trhu: cílem této fáze je zhodnotit možnosti prodeje vašich produktů, odhadnout velikost budoucí poptávky - vymezit segmentační kritéria. Průzkumná fáze probíhá dle metod marketingového průzkumu. 2. fáze - Profilování segmentů: analytická fáze segmentace trhu. Rozčlenění zákazníků do menších homogenních skupin dle segmentačních kritérií. Výsledky z dotazníku zpracujeme do přehledných tabulek. Analýzou vzniklých údajů vznikne několik shluků s podobnými potřebami a charakteristikami (stejné postoje, podobná věková hranice apod.). Shluky je třeba pojmenovat podle dominantních rozlišujících charakteristik. Cílem je vytvořit dostatečný počet odlišných segmentů. 3. fáze - Tržní zacílení: vyhodnocení atraktivity a vhodnosti jednotlivých segmentů. Volba jednoho nebo několika cílových segmentů, na které se bude firma zaměřovat.

Výhody segmentace trhu Uspokojíte potřeby vašich zákazníků. Oslovujete pouze ty zákazníky, pro které je nabídka určena. Vaše reklamní aktivity se tak stanou účelnější a účinnější. Ušetříte nemálo finančních prostředků díky přesnému zacílení. Vaše komunikace a distribuce se stane efektivnější. Eliminujete nebezpečí konkurenčních válek. Získáte konkurenční výhodu.

Využití segmentace Při plánování reklamních kampaní. Při plánování internetových reklamních kampaní . Při tvorbě věrnostních programů a spotřebitelských soutěží. Při tvorbě reklamních textů a sloganů pro reklamu v tisku a médiích. Při tvorbě obchodních textů pro www stránky. Při vývoji nových výrobků. Pro koho je produkt určen? Jaká je cílová skupina zákazníků? Kdo jsou vaši zákazníci? Co zákazníci chtějí a kolik jsou za to ochotni zaplatit? Jaké jsou zákaznické potřeby a požadavky? Co hledají zrovna vaši zákazníci? Co na Vás Vaši zákazníci nejvíce oceňují? Kdo by měl patřit mezi vaše zákazníky? Na jaký typ zákazníků se chce zaměřit? Segmentace odpovídá na tyto otázky:

Hlediska segmentace trhu I. Geografické – dělí trh podle geografických kritérií: Určitý stát (několik vybraných států). Region (velikost regionu). Místo (města a obce, lázeňská města). Počet obyvatel, hustota zalidnění. Demografické - dělí trh podle demografických charakteristik: Věk (rozdílné produkty pro mladé, jiné pro důchodce). Pohlaví. Rodinný stav. Velikost rodiny. Etnikum (specifické ošacení, knihy, kulturní akce).

Hlediska segmentace trhu II. Socioekonomické – zaměřuje se na koupěschopnost a strukturu výdajů: Měsíční příjem, příjem rodiny. Zaměstnání. Vzdělání. Typ bydlení. Příležitosti. Psychografické – člení trh podle příslušnosti ke společenským třídám, podle životního stylu a osobnostních charakteristik: Životní styl. Ovlivnitelnost. Zájmy a záliby. Preference.

Hlediska segmentace trhu III. Fyziografické – zaměřuje se na kvantitativní a kvalitativní stránku: Váha, výška, obvod pasu, velikost nohy. Zdravotní stav, kvalita vlasů, typ pleti a další. Behaviorální – rozdělení zákazníků podle nákupního chování: Příčiny chování. Stupeň připravenosti ke koupi. Frekvence nákupu. Nákupní příležitost. Znalost výrobku. Nákupy jedinců. Míra užití.

Hlediska segmentace trhu IV. Prospěch zákazníka – segmentuje skupiny lidí, kteří mají stejné nebo podobné snahy o získání výrobku nebo služby podle určitých preferenčních kategorií, kterou může být například: Nízká cena. Vysoká kvalita. Dokonalý servis. Způsob distribuce. Značka výrobku.

Segmentace klientů v bankovní praxi Nelze prodávat ziskově všem klientům a proto banky před oslovením potencionálních (nebo stávajících) klientů důkladně zvažují, které skupiny klientů osloví a s jakým produktem, jaký benefit jednotlivým skupinám klientů nabídnou, jakým způsobem budou s klienty komunikovat. K rozdělení klientů do skupin poslouží informace, které o klientech banky mají a mohou využít, např. rozdělí klienty podle věku, pohlaví, příjmu, rodinného stavu, dále např. podle toho, jaké produkty klient v bance již má, jak je využívá, jaké je jeho nákupní chování apod. – jinými slovy, banka se před oslovením klienta snaží maximálně zacílit tak, aby nabídka produktu či služby byla pro vybraného klienta v daný čas aktuální a aby ji akceptoval. Tím si banka snižuje náklady, neboť neosloví všechny klienty stejnou nabídkou, což by neslo velmi vysoké náklady a velmi nízkou úspěšnost prodeje (oslovili bychom i klienty mimo cílovou skupinu). V poslední době se klade na cílený marketing stále větší důraz a velmi často se testují různé produktové benefity na vybrané cílové skupině aby se zjistil potenciál pro úspěšný prodej (mikrokampaně).

Segmentace klientů v bankovní praxi – výběr 3 cílových skupin klientů pro oslovení na kreditní kartu muži věk 36-55 let vysoký příjem ženatí segment, potřebuje znát více informací o benefitech kreditní karty (KK) segment, který je částečně připraven pro KK ve velké míře očekávají vysoký počet výhod KK nemají dostatek info o KK vysoká zkušenost z úvěry muži i ženy nižší věk (20-25 let) nižší až střední příjem svobodní ve velké míře očekávají vysoký počet výhod KK mají dostatek informací o kartě – např. z internetu dokáží si představit situaci, kdy by použili kartu spíše mají i další úvěr MUŽI VE STŘEDNÍM VĚKU MLÁDEŽ Komunikovat KK jako řešení pro impulsivní nákupy a argumenty proti poplatkům Komunikovat argumenty proti poplatkům za vydání karty či vedení účtu nebo proti závislosti na kartě. MLADŠÍ ŽENY ženy věk 20-35 let střední příjem segment, který se řídí spíše emotivně než rozumově potřebuje znát silný důvod pro koupi KK ve velké míře očekávají vysoký počet výhod KK KK nevnímají jako ideální řešení mají velkou zkušenost s dalším úvěrem Komunikovat KK jako řešení pro impulsivní nákupy a argumenty proti poplatkům.

Ukázky segmentovaných direct mailů – kreditní karta ČSOB Direct mail pro každý segment komunikuje: - jiný benefit (stejného produktu) odlišný headline odlišný design

Ukázky segmentovaných direct mailů - kreditní karta Poštovní spořitelny

Diskuse, otázky