TRH A CÍLENÝ MARKETING
Trh Je oblast reality, ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými subjekty prostřednictvím směny zboží
Subjekty trhu Domácnosti- kupující i prodávající Podniky Stát
Dělení trhů Podle množství druhů Dílčí Agregátní Z hlediska územního Trh místní Trh národní Trh mezinárodní
Podle předmětu koupě a prodeje Trh výrobků a služeb Trh práce, půdy Trh peněz
Dva přístupy podniků na trh 1.Tržně nediferencovaný marketing a) hromadný marketing Jeden výrobek Trh Jeden mix b) Výrobkově diferencovaný marketing Trh Výrobek A Výrobek B Výrobek C Jeden mix
2. Cílený marketing Jeden nebo více výrobků Segment A Segment B a)Koncentrovaný marketing Jeden nebo více výrobků Segment A Segment B Segment C Jeden mix b)Diferencovaný marketing Mix A Segment A Segment B Segment C Výrobek A Výrobek B Výrobek C Mix B Mix C
Etapy cíleného marketingu Segmentace trhu Tržní zacílení Tržní umístění
Segmentace trhu Rozdělení rozsáhlého, různorodé trhu na určitý počet menších homogenních celků, jimž bude možno nabídnout program marketingu „šitý na míru“
Výhody segmentace Nástroj rozlišení potřeb spotřebitelů- (přizpůsobení výrobku zákazníkům) Pomocník při vývoji nových výrobků Účelnější vynaložení finančních prostředků firmy Lepší uspokojení potřeb zákazníků Efektivnější komunikace a distribuce Získání konkurenční výhody Snížení nebezpečí konkurenčních válek
Požadavky na segmentaci Velikost Měřitelnost Rozdílnost a homogennost Dostupnost
Fáze segmentace trhu Fáze průzkumu Fáze analytická Profilování
Kritéria segmentace Geografické Demografické Sociálně ekonomické Psychologické Specifická- motiv koupě, kupní chování
Tržní zacílení Na 1 segment Na více segmentů Vyhodnocení: * počet zákazníků, kupní síla * konkurence v segmentu * trendy ve vývoji segmentu * vlastní situace,finanční zdroje
Tržní umístění Místo, kam si zákazník výrobek zařadí Positioning Kde se nachází náš výrobek ve vztahu ke konkurenci Kde chceme, aby se nacházel Co proto musíme udělat Jaké máme zdroje Kdy dosáhneme novou pozici
Zastoupení typů mezi českými nakupujícími Typ nakupujících Zastoupení Celková nákupní orientace Ovlivnitelný 15% Moderní (47%) Náročný 16% Mobilní pragmatik Opatrný konzervativec 12% Tradiční /53%) Šetřivý 13% Loajální hospodyňka Nenáročný flegmatik