Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona: III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_201 Jméno autora: Ing. Bohuslava Klapuchová Třída/ročník: 3. Ročník Datum vytvoření: 6. 12. 2012
Vzdělávací oblast: Podnikání a podnikové činnosti Tématická oblast: Marketingový mix Předmět: Marketing a management Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti se seznamují s významem značky. Uvádějí informace, které musí být uvedeny na obalu různých druhů výrobků (potraviny, léky,…). Seznamují se s životním cyklem výrobků. Klíčová slova: Marketingový mix, výrobek, koncepce totálního výrobku, životní cyklus výrobku Druh učebního materiálu: Prezentace
Výrobek Cena Distribuce Propagace Marketingový mix Výrobek Cena Distribuce Propagace
Výrobek Zkuste definovat výrobek Výrobek = hmotný statek, služba nebo myšlenka, která se stává předmětem směny na trhu a je určena k uspokojení lidské potřeby nebo přání Členění výrobků Z hlediska délky použití: Zboží dlouhodobé spotřeby – používá se déle než 1 rok Zboží krátkodobé spotřeby – používá se po dobu kratší než 1 rok Z hlediska zákazníka: Spotřební zboží – nakupují domácnosti Kapitálové statky – nakupují firmy
Koncepce totálního výrobku Jádro – užitná vlastnost výrobku Zhmotnělý výrobek – cena, kvalita, design, značka, obal,… Přidaný výrobek – záruka, servis, služby,… Definujte jádro, zhmotnělý a přidaný výrobek u auta a počítače
Značka výrobku Co je to značka a v čem vidíte její význam? odlišuje výrobek od konkurence, pomáhá jeho identifikaci, je i zárukou kvality, měla by být snadno zapamatovatelná identifikace výrobku určitého výrobce pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo kombinace těchto faktorů ochranná známka = registrovaná a právně chráněná značka Význam značky: rychlá identifikace výrobků image výrobků – sdělení, co zákazníci mohou od výrobku očekávat garance kvality základ komunikace se zákazníkem konzistence v nákupním chování – zákazník, který je spokojený s jedním výrobkem určité značky pravděpodobně koupí i jiné výrobky téže značky
Značka: výrobce obchodní firmy Věrnost značce – tendence v chování zákazníků záměrně a opakovaně kupovat výrobek určité značky Existuje značka, které jste věrni? U jakého výrobku a proč? Strategie značky: kmenová značka – všechny výrobky jednoho výrobce mají stejnou značku individuální značka – jeden výrobce má pro každý svůj výrobek jinou značku
Obal Jaké funkce má obal? Jaké informace můžeme získat z etikety? Tvoří ho samotný fyzický obal a etiketa Funkce: ochranná – ochrana před poškozením, … např. při přepravě výrobku komunikační – obal obsahuje informace důležité pro zákazníky
Služby V čem vidíte význam služeb? Jaké druhy služeb podle vás zákazníci nejčastěji vyžadují? Zvyšují prodej, vytváří image podniku, snižují riziko zákazníků při nákupu Druhy služeb: záruka vrácení peněz doprava, instalace zasílání katalogů,…
Životní cyklus výrobku Fáze životního cyklu: 1. Uvedení výrobek není na trhu známý, je po něm nízká poptávka, musí se provést propagace malý prodej, vysoké náklady, nízký zisk popř. ztráta cenové strategie: penetration price skimming price výrobek nakupují inovátoři 2. Růst roste prodej, rostou tržby, klesají náklady na jednotku, roste zisk penetration price roste, skimming price klesá roste i konkurence, proto firma začíná uvažovat o modifikacích výrobku nakupují počáteční osvojitelé
3. Zralost nejvyšší prodej, nejnižší náklady na jednotku, nejvyšší zisk firma se snaží udržet v této fázi co nejdéle největší konkurence, firma vylepšuje a modifikuje výrobek nakupuje počáteční a pozdní většina 4. Úpadek klesá prodej, klesá zisk firma snižuje cenu, aby doprodala výrobek rozhoduje se, kdy bude výrobek stažen z trhu nakupují opozdilci V životním cyklu existují odchylky – nový život, styl, móda, výstřelky. Do jaké skupiny zákazníků byste se zařadili?
Křivka životního cyklu Prodej Čas
Zdroje: ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, 2012. ISBN 987-80-87301-16-6 SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu, Zlín: EKKA, 1994. ISBN 80-900015-8-0