Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GIBONI.
Advertisements

Konflikty a vnitrodruhový boj. Konflikt = působení dvou nebo více protikladných „sil“, projevů chování Agonistické chování = agresivní –Mezi dvěma jedinci.
Ptáci v okolí lidských sídel
Abnormální chování u zvířat. Evoluce duševních chorob Nesse a Williams (1996) a Stevens a Price (1999) - existenci duševních chorob lze vysvětlit pomocí.
Srovnávací psychologie Chramostová Eva
Bc. Michaela Galová I. HYDR Evoluční psychologie
VOLAVKA POPELAVÁ JITKA SVIČARSKÁ A.3.
KIN RECOGNITION Lucie Reichová.
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
Jaguár americký.
Základní skupiny živočichů
Prase divoké Latinský název tohoto zvířete je Sus scrofa
JEŽURY A PAJEŽURY.
PRVOUKA 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
Rostlinstvo a živočišstvo světa
Hlavní zdroj: Šelmy psovité Hlavní zdroj:
Živá a neživá příroda 3. ročník
Užovka obojková ZPRACOVALA: VERONIKA TRNKOVÁ.
Po stopách ohrožených zvířat
Rákosník seychelský Pomocníci – jen dcery Odchov mladších sourozenců Nedostatek potravy 80% synů Dostatek potravy 80% dcer.
KACHNA DIVOKÁ (Anas platyrhynchos).
ŽIVOČICHOVÉ.
Tropický deštný les SAVCI.
Biotické podmínky života
ŽIVOČICHOVÉ.
Znaky života Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.14
Pojmenuj domácí zvířata
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
1. Přírodopis 7.ročník Plazi - ještěři.
Tučňák císařský Vypracoval: Petr Skrutek
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
Tiger Indický Presentace od: Vojtěcha Bence Výskyt
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Tetřev Hlušec Radmila Sikytová. Vzhled Hmotnost:1-1,5kg Rozměry:až 60cm Patří k největším kurovitým ptákům u nás.JE TO OHROŽENÝ DRUH,JE OTO HRABAVÝ DRUH,KTERÝ.
Gorila.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_404_ŽIVOČICHOVÉ V ZIMNÍ PŘÍRODĚ Téma: STOPY.
PODVÝŽIVA -CELOSVĚTOVÝ PROBLÉM. CO TO VLASTNĚ JE? Podvýživa je stav, který nastává v době, kdy organismus nedostává dostatečný přísun potravy. Projevuje.
Řád: PRIMÁTI.
Ptáci sadů a ovocných zahrad (2)
Živočichové tropických deštných lesů (2)
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tajga Jehličnatý les.
PTÁCI.
Čáp bílý (Ciconia ciconia)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Obratlovci obojživelníci.
Ekosystém rybník Živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr.
3. SKUPINA 3. SKUPINA. KDE ŽIJÍ? Vrabci žijí v Euroasii a byli převezeni i do Ameriky, jižní Afriky, Austrálie a na Nový Zéland. Vrabec polní vyhledává.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních.
Vypracoval: Michal Horejš Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie
BAŽANT OBECNÝ.
Ekosystém pole Ptáci Přírodověda 4. ročník
Živočichové u vody 3. ročník.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název projektu: Živá příroda ve škole
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Zvířata v Lese – užovka hladká autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Lesní zvířata.
Evoluční hledisko v sociální psychologii
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_117_Obratlovci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Živočichové.
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Živorodí savci Řád: Vačnatci.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu Vyskytuje se u druhů, které se líhnou (hmyz, obojživelníci, plazi, ptáci) i rodí (savci) Někdy tak bývá označováno i ničení vajec a zabíjení plodů Jedinci, kteří infanticidu provádějí, se snaží skrývat své chování před ostatními svého druhu, proto je těžké i pro vědce infanticidu zkoumat v přirozených podmínkách

Příbuznost U jednotlivých druhů se liší stupeň příbuznosti mezi jedinci, kteří infanticidu provádějí a jejich oběťmi Vrazi a oběti mohou být nepříbuzní nebo jen vzáleně příbuzní (u lvů afrických a hulmanů posvátných) Jsou to blízcí příbuzní, sourozenci (u orlů), vnoučata, neteře a synovci (u prérijních psů)

Důvody infanticidy Přemnožení v laboratorních nebo přírodních podmínkách (u laboratorních myší)

Důvody infanticidy Zvýšení šancí na přežití rodičů nebo dalších sourozenců (za nepříznivých podmínek) Při přímém ohrožení predátorem (klokaní samice vyhodí své mládě z kapsy, když je pronásledována) nebo při dlouhodobém nedostatku potravy Infanticida mezi sourozenci, kdy starší zabije mladšího, aby dostal víc potravy od rodičů

Důvody infanticidy Často po infanticidě následuje kanibalismus, někdy je ale příčinou (u hyen skvrnitých) Příjem potravy ve formě mrtvého mláděte zvyšuje šance na přežití

Důvody infanticidy U některých druhů dochází k infanticidě v podobě, kdy samec zabije mláďata samice, se kterou se chce pářit (např.u lvů nebo horských goril, kde zvířata žijí v tlupách) Samec zabije mláďata od jiného samce, aby samice mohla mít co nejdříve další mláďata s ním

Výskyt infanticidy by se mohl zdát nesmyslný ve světle toho, že potomci jsou klíčoví pro přežití a trvání druhu. Ale přírodní výběr funguje na úrovni jedinců, ne na úrovni druhu. Kdyby zabijáci dlouhodobě produkovali víc potomků než ti, kteří infanticidu neprovádádějí, přírodní výběr by fungoval ve prospěch evoluce infanticidy.