2. Vedení & zodpovědost Národní pracovní skupina Uherskohradišťská charta / cyklokoordinátoři Jaroslav Martinek (Central MeetBike) Tomáš Řeháček (Mobile.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Advertisements

LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Podpora inovací v Olomouckém kraji. Ekonomická situace kraje  Průměrná mzda : Kč (1.-2. čtvrtletí 2012)  Míra registrované nezaměstnanosti: 10,38.
Projekt: „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Spolupráce na venkově a další rozvoj metody LEADER v JMK výstupy setkání zástupců MAS JMK Milotice
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Projekt Místních partnerství zaměstnanosti
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Představení bakalářských oborů – Uchazeči NÁRODOHOSPODÁŘSKÁ FAKULTA.
CYKLISTICKÁ INFRASTRUKTURA Jaroslav Martinek Central MeetBike.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert seminar Cyklotrasa 14.
STRATEGIE KOMORY PODNIKŮ KOMERČNÍ BEZPEČNOSTI ČR 2014/2015.
ReStEP – Základní informace Plný název: ReStEP – Regional Sustainable Energy Policy based on the Interactive Map of Sources (Regionální udržitelná energetická.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE Produkt RP Podpora Romů v Praze.
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Žďár nad Sázavou - Města budoucnosti ? Co je to zapojování veřejnosti, co je partnerství.
PROJEKT INNONET Seminář Inovační potenciál ČR Praha,
Zlín cyklistický Josef Novák, člen Rady města Zlína
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
INSPIRE Stav a výhled.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
ICHNOS Plus – INTERREG 4C Ing. Petr Pavlinec – kraj Vysočina.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ JIHLAVSKÉ SÍDELNÍ AGLOMERACE Mgr. Tereza Chloupková, oddělení strategického rozvoje města Jihlavy Mgr. Tomáš Koukal, vedoucí.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Koncepce rozvoje eGovernmentu Strategický rámec Mgr. Bohdan Urban Chomutov,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Vzdělávání ředitelů středních škol kraje Vysočina Zkrácený název „Ředitel“ „Život je jako bonboniéra, nikdy nevíš co ochutnáš....“ Forest Gump.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Integrovaný regionální operační program
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Propagace cyklistiky v Jihlavě
Kariérové poradenství a podnikavost
Regionální rodinná politika, její možnosti a význam
Transkript prezentace:

2. Vedení & zodpovědost Národní pracovní skupina Uherskohradišťská charta / cyklokoordinátoři Jaroslav Martinek (Central MeetBike) Tomáš Řeháček (Mobile 2020) Central MeetBike, Mobile 2020 Expert Seminar

Kolektivní úsilí Národní cyklodopravní pracovní skupina – Politicky neutrální tématické uskupení – Zástupci měst, státních, neziskových, zájmových a soukromých subjektů, odborníků z oblasti územního a dopravního plánování – Celostátní, regionální, místní úroveň S cílem: – 1) vytvořit a postupně vylepšovat vhodné podmínky pro rozvoj cyklodopravy – 2) formou dlouhodobé odborné spolupráce zajistit předávání existujících cyklodopravních znalostí, zkušeností a know-how – 3) umožnit výměnu a další rozvoj těchto znalostí, zkušeností a know-how z oblasti cyklodopravy – 4) dlouhodobě a systematicky podporovat implementaci vhodných cyklodopravních opatření v českých městech – 5) chránit cyklodopravní zájmy

Cyklodopravní skupina Otevřené uskupení charakterizované sérií interakcí mezi jeho účastníky s cílem pozitivně ovlivnit problematickou situaci a najít nejoptimálnější postupy vedoucí k dosažení společného cíle. Společný cíl – Ztotožnění (osobní, profesní, názorové) – Sjednocení názorů a porozumění základních komponentů a praktických aspektů problému – Osobní, institucionální přesvědčení, politická agenda – Minimalizace rizika stagnace, neshod či nezdaru – Jednota, jednotná strategie

Cyklodopravní skupina Snahou je propagace a postupná implementace cyklodopravních opatření na celostátní úrovni – Legislativa – Finanční prostředky – Vytyčení správného směru umožňující prosazení nezbytných opatření – Práce s veřejností – změna ve smýšlení o dopravě Skupina se bude skládat z několika vrstev

Struktura cyklodopravní skupiny Jednotná strategie postupu všech účastníků všech vrstev pracovní skupiny

Struktura cyklodopravní skupiny Jednotná strategie postupu všech účastníků všech vrstev pracovní skupiny

Náš záměr? Dlouhodobá a systematická podpora cyklodopravy a její propagace na místní, regionální ale i celostátní úrovni tak, aby postupně začalo docházet ke kontinuálnímu odklonu od individuální automobilové dopravy k dopravě cyklistické a to především v městských aglomeracích a na kratší vzdálenosti (<= 10km).

Komunikace, podpora, spolupráce Podpora = kolektivní lobby za vhodná cyklodopravní opatření a jejich implementace – Posílena komunikací intra a mezi-vrstevní Výměna názorů a postojů, formování konsensu Výměna praktických zkušeností v procesu dosažení shody Dosažení rozhodnutí, které budou v zájmu všech – Dostatečná komunikace s veřejností Internet, newsletter, konference, setkání, tiskové zprávy, místní, regionální, celostátní média Dialog s veřejností – Komunikace za účelem zvyšování povědomí o realizovaných opatřeních v jiných městech

Propagace, lobby Propagace = činnost vedoucí ke všeobecnému obeznámení veřejnosti s pozitivními aspekty cyklodopravy a možnostech jejího využití v českých městech – PR kampaně, marketing, rozšiřování celonárodní sítě měst, rozvoj a šíření znalostí a vědomostí, soutěže, cyklistické akce Práce měst s jejími občany

Dlouhodobá činnost Vyvinutí pozitivního nátlaku vedoucího ke kýženým změnám v dopravním a územním plánování a přispění k ustanovení cyklodopravy jako obecně respektované formy dopravy. Ustanovení střednědobých a dlouhodobých cílů – Jejich pravidelné vyhodnocování a vyvození patřičných závěrů – Kvalitativní a kvantitativní část – předmětem diskuze

Výstupy a očekávání Zahájení cyklodopravního dialogu na celostátní úrovni Určení kolektivního cíle, který bude dál definován ve formě krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých plánu (strategie) Vytvoření studijních osnov pro další vzdělávání a přenos cyklodopravních znalostí a know-how (jaké znalosti a zkušenosti česká města postrádají, na co se v budoucnu zaměřit?) Výměna existujích znalostí a zkušeností a jejich upravení tak, aby byla na míru šitá českým městům Ustanovení komunikačních kanálů Iniciace vlastních cyklodopravních akcí a programů

Základ konceptu Rozeznání a ustanovení cyklistické dopravy jako plnohodnotné formy dopravy – Spolupráce obcí, regionů a státu – Implementace a zodpovědnost v rukou obcí – Dostatečný prostor v rámci plánovací činnosti – Jmenování člena místní samosprávy (cyklopolitika) a cyklokoordinátora Zodpovědný přístup k cyklodopravě založen na porozumění její budoucí funkce a roli ve společnosti

Spolupráce Spolupráce s jinými obcemi – UH charta mesta/uherskohradistska-charta/#smyslhttp:// mesta/uherskohradistska-charta/#smysl – Mobile2020 Spolupráce mezioborová – Co nejširší spektrum zapojených subjektů Spolupráce s veřejností a zájmovými subjekty – Cyklistická i necyklistická veřejnost (dialog, společenský marketing) – Školy – Zájmové skupiny

Spolupráce Spolupráce s jinými obcemi – otevřete si také prezentaci: Příklady sítí cyklistických měst (Daniel Mourek, Nadace Partnerství) Obsah: 1. Evropská síť cyklistických měst 2. Příklady sítí cyklistických měst z jednotlivých zemí Bavorsko Porýní – Vestfálsko Francie 3. Návrh funkčního modelu sítě cyklistických měst v ČR

Cyklokoordinátor Součást organizace města, základní styčný bod (města, obory, veřejnost, záj.sk.) Příklady činnosti: mesta/uherskohradistska-charta/#prilohahttp:// mesta/uherskohradistska-charta/#priloha Nejnovější informace, aktualizace Umožnění komunikace napříč obory – Eliminace situace “horký brambor“ – Ideální stav – přesah hranic uzemního a dopravního plánování; zapojení všech – Dosažení cílů města/obce – Vlastní iniciativa, nápady – Přezkoumat a zvážit možnosti financování z místní, případně regionální ekonomiky

Cyklokoordinátor Činnost – Organizační/vzdělávací – Finanční analýza – Plánování, příprava, stanovení cílů Dostatečně specifikované, měřitelné, dosažitelné, relevantní, časově optimalizované Každoroční revize, majetkoprávní vztahy, posudky – Vnější koordinace ŘSD, SŽDC a další, veřejná doprava (organizátoři, dopravci), projektanti, atd. – Propagace, komunikace Média, cyklomail, pilotní řešení (nástroj vizualizace), web, kampaně, atd.

Příklady úvazků cyklokoordinátorů Pardubice, Jihlava - plný úvazek Zlín, Olomouc – velká část úvazku je věnována cyklistické dopravě Ostrava, Opava – externí cyklokoordinátor (ale člověk, který má na úřadě respekt, ví se o něm, že svým osobním postojem má k cyklistice velmi blízko Ostatní města – cyklistická doprava je běžnou agendou úředníka (skupiny úředníků), nicméně ví se o něm, že svým osobním postojem má k cyklistice velmi blízko. Dráždany, Lipsko, Roztok – samostatné prezentace, ve kterých je popsána role místních cyklokoordinátorů a jejich aktivity

Propagace, komunikace Zacílení na jednotlivce = nedělám to pro planetu, pro město, dělám to pro sebe, protože mě to postaví do lepší pozice. – Příklad Zacílení na osobní prospěch – Vlastnictví automobilu se bude postupně stávat přítěží namísto zdrojem užitku – Jízda na kole šetří čas a peníze – Rychlá a jednoduchá forma dopravy – Přispívá k dobré fyzické kondici

Uherskohradišťská charta Aplikace v českém prostředí.

Uherskohradišťská charta.

Uherskohradišťská charta. 1.Zřízení funkce městského cyklokoordinátora 2.Aktivní politika směrem k cyklistické dopravě závazky: a) zvyšování podílu cyklistické dopravy na dělbě přepravní práce. b) odstraňování míst a úseků s vysokým rizikem dopravních nehod cyklistů c) odstraňování bariér cyklistické dopravy. d) zkvalitnění podmínek pro parkování jízdních kol. e) realizace a podpora projektů, které povedou k širšímu využití jízdního kola při dojíždění do školy a do práce. f) zefektivnění propagace cyklisticky jak vůči domácím obyvatelům, tak návštěvníkům g) rozvoj cestovního ruchu prostřednictvím aktivit a opatření, která vedou ke zdokonalení a rozšíření cykloturistiky

Cíle a smysl: jízdní kolo jako přirozená součást života zvýšení bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti zvýšení obecného povědomí o cyklodopravě v celé ČR (neodborná / odborná veřejnost) (politická reprezentace a úřední)

lepší pozice zúčastněných měst při prosazování zájmů v oblasti cyklistické dopravy na společné národní úrovni než v případě dílčí „samostatnosti“ zajištění potřeb cyklodopravy v územním plánování a politické podpoře výměna zkušeností a know-how mezi městy medializace a propagace cyklodopravy prestiž, posílení pozice a vlivu městských cyklokoordinátorů a cykloúřadů v rámci města i vně soutěživost, motivace ostatních měst k aktivní podpoře cyklodopravy a tím zvýšení celospolečenského zájmu o tento druh dopravy „recyklace měst“ čili návrat jízdních kol do měst jako jednoho z přirozených dopravních prostředků právo užívat označení „cyklistické město“

příjemnější a bezpečnější život ve městech, efektivnější městská mobilita, úspora finančních prostředků, podpora místního podnikání, zdravější prostředí pro obyvatele i návštěvníky, méně problémů s dopravními zácpami, méně hluku, čistší vzduch, snížení negativních vlivů na klimatické změny v lokálním i globálním měřítku, úspora neobnovitelných přírodních zdrojů, udržitelný cestovní ruch, veřejný prostor jako místo setkávání lidí.

Prestiž města zviditelnění města město se zařadí mezi pokroková města s aktivním přístupem k podpoře cyklodopravy Know-how nadstandardní poradenský servis členským městům ze strany týmu cyklostrategie a národního cyklokoordinátora (aktivní přístup města = aktivní pomoc) získání přístupu k čerstvým poznatkům a metodikám v oblasti rozvoje cyklodopravy v rámci ČR i celého světa Finanční výhody zefektivnění investic do rozvoje cyklodopravy (za stejné peníze více muziky) servis při získávání finančních prostředků z fondů

Děkujeme za pozornost Ing. Jaroslav Martinek Tomáš Řeháček