Politika životního prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mezinárodní vyjednávání o změně klimatu Globální, evropská a národní úroveň Svitavy, Petr Patočka, Glopolis – Pražský institut pro globální politiku.
Advertisements

Nová směrnice o energetické účinnosti
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
UNFCCC a Kjótský protokol Naplňování mnohostranných environmentálních smluv z Ria Praha, 19. listopadu 2012 Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany.
a víceúrovňové vládnutí
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Příprava nové dopravní politiky ČR
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
Ekologický pilíř – celkový přehled
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Vypracovávání nové mezinárodní dohody EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Struktura a principy Evropského práva
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Právo životního prostředí pojem, systém, principy v mezinárodním a evropském kontextu Jana Dudová.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Globální problémy.
Kjótský protokol Eva Káňová, Listopad, 2010.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
EVROPSKÁ UNIE.
Environmentální politika
NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Prezentace pro účastníky konference: NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Udržitelná výroba energie –
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Sociální zabezpečení v EU
Ekologická politika EU
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Transkript prezentace:

Politika životního prostředí Dobrý den Eliška Kubásková

Politika životního prostředí „Politika životního prostředí v Evropské unii vychází z předpokladu, že hospodářský růst musí být vyvážen péčí o životního prostředí nejen z důvodů udržení kvality našeho života, ale také s ohledem na budoucí generace.“

Obsah Úvod Vývoj ochrany ŽP v rámci EU Hlavní body vývoje Principy ochrany ŽP Nástroje ochrany ŽP Evropská agentura pro ŽP (EEA) Šestý akční program a jeho cíle Akční programy Obchodování s emisemi

Úvod Hlavní výzvy: změna celosvětového klimatu úbytek biologické rozmanitosti ohrožení lidského zdraví zapříčiněného rostoucím znečištěním nešetrné využívání přírodních zdrojů nadměrná produkce odpadů → přísné normy, efektivnější a čistší způsoby výroby, čistší technologie

Vývoj ochrany ŽP v rámci EU Nepřímá zmínka o ochraně ŽP ve Smlouvě o Euratomu Jako samostatná politika až v Jednotném evropském aktu v polovině 80.let V současnosti na úrovni Společenství 350 – 500 norem týkajících se ŽP

Hlavní body vývoje 1959 – první norma týkající se životního prostředí - směrnice 59/221/Euratom o ochraně pracovníků proti ionizujícímu záření; 1973 – vytvoření první sekce Evropské komise specializující se na ochranu ŽP a přijetí prvního akčního plánu pro ochranu životního prostředí; 1980 – Evropský soudní dvůr potvrdil, že je možné přijímat evropské závazné normy o ochraně ŽP v rámci regulace vnitřního trhu 1984 – zřízen první zvláštní fond pro ochranu ŽP na evropské úrovni; 1987 – Jednotný evropský akt vytváří zvláštní politiku ochrany ŽP; 1993 – Maastrichtská sml. zavádí princip, že při přijímání a provádění všech politik Společenství se musí přihlížet k dopadům na ŽP; 1994 – je zřízen Kohezní fond který mj. financuje projekty na ochranu životního prostředí; 1999 – Amsterodamská smlouva posílila právní základnu větší ochrany životního prostředí a podpořila trvale udržitelný rozvoj v celé EU; 2001 – platí VI. akční plán pro životní prostředí (2001-2010).

Principy ochrany ŽP princip „platí znečišťovatel“ princip udržitelného rozvoje princip vysoké úrovně ochrany princip prevence – je levnější a účinnější vzniku poškození životního prostředí zabránit, než řešit poškození, až když nastane; princip ochrany co nejblíže u zdroje znečistění princip integrované ochrany – při ochraně ŽP se musí přihlížet ke všem možným dopadům princip subsidiarity – týká se rozdělení pravomocí mezi ES a členské státy. V politice životního prostředí je však použití principu subsidiarity omezeno charakterem problému – problémy životního prostředí nerespektují státní hranice, a regulace na úrovni ES je proto většinou účinnější.

Nástroje ochrany ŽP Hlavní instituce: Orgány ES (Evrop. komise – Generální ředitelství pro ŽP, GŘ pro zemědělství, energetiku a dopravu, rybolov) GŘ pro ŽP připravuje většinu evrop. norem Evropská agentura pro ŽP – mimo rámec evrop. komise Specializované evropské agentury pro ochranu lidských práv Nezávislé lobbystické skupiny

Evropská agentura pro ŽP European Environment Agency, EEA zaměřena na poskytování spolehlivých a nezávislých informací o životním prostředí založena nařízením přijatým EU v roce 1990 (1994) sídlem EEA je Kodaň nepřijímá rozhodnutí ani neprovádí politiky ES - je pověřena shromažďováním, analýzou a rozšiřováním informací o evropském ŽP (k evropským orgánům i veřejnosti)

Evropská agentura pro ŽP Víceletou strategii EEA 2004 - 2008 : včasné předávání informací v rámci informačních systémů a sítí; boj proti změně klimatu a snižování míry biodiverzity; ochrana lidského zdraví a kvality života; udržitelné využívání zdrojů; nakládání s přírodními zdroji a odpadem; mezinárodní spolupráce; podpora udržitelného rozvoje a environmentálních politik.

„Životní prostředí 2010: naše budoucnost, naše volba“ Šestý akční program „Životní prostředí 2010: naše budoucnost, naše volba“ 2001 - 2011 Komplexní systém ochrany Stejná ochrana pro všechny členské státy Pružnost v přizpůsobování se místním a regionálním požadavkům Klade důraz na prosazování již existujících zákonů Dopady na ŽP by se měly zohledňovat ve všech politikách EU – problémy ŽP se musí řešit u jejich zdrojů

Šestý akční program Zaměření akčního programu: změnu klimatu a globální oteplování; přírodní stanoviště, volně žijící živočichy a planě rostoucí rostliny; vztah životního prostředí a zdraví; přírodní zdroje a nakládání s odpady. Založen zejména na zásadě „znečišťovatel platí“, předběžné opatrnosti a preventivní akce a na zásadě nápravy znečištění u zdroje

Cíle šestého akčního programu zdůraznit změnu klimatu jako výjimečnou výzvu v příštích 10 letech a přispět k dlouhodobému cíli stabilizovat koncentrace skleníkových plynů – kvůli zabránění narušení klimatického systému (max. zvýšení globální teploty o 2 °C nad hodnoty z předindustriálního období a udržet koncentrace CO2 pod 550 ppm → globální snížení emisí skleníkových plynů o 70 % ve srovnání s rokem 1990); ochrana, zachování, obnovení a rozvoj fungování přírodních systémů, přírodních stanovišť, planě rostoucích rostlin a volně žijících živočichů → stop rozšiřování pouští, ztráta biologické rozmanitosti; přispět k vysoké úrovni kvality života a sociálního blahobytu občanů zajištěním životního prostředí, ve kterém stupeň znečištění nemá škodlivé účinky na zdraví člověka a na životní prostředí, a podporou udržitelného rozvoje měst; efektivnější využívání zdrojů a lepší nakládání se zdroji a s odpady, → za účelem zajistit, aby spotřeba obnovitelných a neobnovitelných zdrojů nepřesáhovala míru únosnosti ŽP

Zajištění těchto cílů Lepší informovanost o dopadu výrobních procesů a výrobků na ŽP Podpora používání ekoznaček Podpora používání vlastního prohlášení výrobců o vzniklých environmentálních dopadech Propagace environmentální politiky při zadávání veřejných zakázek

Akční programy od roku 1972 pomohly zapojit ŽP a ekologické aspekty do všech oblastí politiky Společenství 1973 - EU přijala První akční program po náhlém zvýšení zájmu veřejnosti o problematiku ochrany ŽP první čtyři akční programy ochrany ŽP (1973-1991) obsahovaly zmínku o potřebě politické integrace, ale nespecifikovaly, jak by bylo možné integrace dosáhnout až čtvrtý akční program ochrany životního prostředí se poprvé vážně zabýval potenciálním konfliktem mezi vnitřním trhem a environmentálními politikami pátý akční program Evropského společenství pro životní prostředí "Směrem k udržitelnému rozvoji" skončil dne 31. prosince 2000

Kjótský protokol = protokol k Rámcové úmluvě OSN o klimatických změnách název podle japonského města Kjóto, ve kt. byl v 12/1997 dojednán Ratifikován 16. 12. 2004, v platnost vstoupil až 16. 2. 2005. Průmyslové země se zavázaly snížit emise skleníkových plynů o 5,2 %. redukce se vztahuje na koš 6 plynů, resp. jejich agregované průměrné emise (v jednotkách tzv. uhlíkového ekvivalentu) za pětileté obd. 2008 - 2012. oxid uhličitý, methan a oxid dusný- emise budou porovnávány k 1990 hydrogenované fluorovodíky, polyfluorovodíky a fluorid sírový - emise mohou být porovnávány buď s rokem 1990 nebo 1995.

Z historie Kjótského protokolu začátkem 90. let mezinárodní společenství začalo jednat o snížení znečištění v 1992 vznikla tzv. Rámcová úmluva OSN o změnách klimatu, která nezávazně požaduje "stabilizovat" exhalace - První skutečně účinnou dohodou je Kjótský protokol (12/1997) signatáři několik let vyjednávali o prováděcích dodatcích, kt. se podařilo schválit v 2001 do 10/2004 smlouvu ratifikoval dostatečný počet zemí, aby mohla skutečně vstoupit v platnost

Ratifikace Protokolu Pro jeho platnost byly stanoveny 2 podmínky, které musely být splněny: ratifikace alespoň 55 státy. ratifikace tolika průmyslově vyspělými zeměmi (Dodatek I), aby jejich podíl na emisích všech prům. vyspělých států v roce 1990 činil alespoň 55 %. Bylo tedy nutné, aby protokol podepsala jedna země z dvojice USA, Rusko. Ani jedna z nich se k tomu ale léta neměla. USA Protokol odmítly ratifikovat (jejich podíl na emisích prům.vysp. zemí činil cca 36 %) → osud Kjótského protokolu závisel na Rusku. Evropské země, kterým na Kjótu záleželo nejvíce, nakonec v 11/2004 získaly podpis Ruska výměnou za slib, že podpoří členství země ve Světové obchodní organizaci.

ČR a Kjótský protokol Ratifikovali jsme v říjnu 2001 ČR patří mezi evropské rekordmany v exhalacích oxidu uhličitého a dokonce do druhé pětice v žebříčku nejhorších průmyslových států světa Přesto nás prakticky k ničemu nezavazuje - může za právní konstrukce smlouvy: závazky byly vyjednány v 1997, ale vztahují se k roku 1990. začátkem 90. let u nás došlo k poklesu znečištění asi o 1/3. ČR proto shodou okolností vyvázla, ačkoli třeba Německo a VB způsobují o 1/4 nižší znečištění a podle protokolu musí emise dále snižovat.

Obchodování s emisemi klíčovou roli v evropském boji proti změně klimatu sehrává evropské schéma pro obchodování s emisemi skleníkových plynů EU ETS začalo 1/2005 jako největší multinacionální a multisektorové schéma pro obchodování s emisemi na světě

Obchodování s emisemi umožňuje společnostem, které překračují svoje cílové limity emisí CO2, aby si nakoupily emisní povolenky od „zelenějších“ firem, s cílem pomoci Evropské unii dosáhnout emisních cílů Kjótského protokolu. Přibližně 12 tisíc průmyslových podniků mohou kupovat a prodávat povolenky k vypouštění CO2 do ovzduší, což pokrývá asi 40 procent celkových emisí CO2 v Evropské unii. schéma zahrnuje výrobu energie, železárenský, ocelářský, sklářský a cementářský průmysl. Některé sektory s intenzivním vypouštěním CO2 do ovzduší, jako je doprava a stavebnictví, však nejsou v současné době od obchodování s emisemi zapojeny. 1/2007 - Komise navrhla, aby EU snížila emise skleníkových plynů do roku 2020 o 20% (ve srovnání s úrovní roku 1990) → mohlo by „udat tempo nové průmyslové revoluce“. Cíl byl schválen summitem EU v 3/2007. EU bude usilovat o naplnění cíle bez ohledu na nějaké mezinárodní dohody

Z TISKU: EU se zatím neshodla na krocích pro boj s oteplováním (20. 10 Evropská unie je stále rozdělená v tom, jak by měla postupovat, aby dosáhla naplnění svých ambiciózních cílů v boji proti globálnímu oteplování. Z řady zemí, včetně Česka, zaznívají hlasy volající po zmírnění navrhovaných opatření. Vyplynulo to z jednání z 20.10. 2008 ministrů životního prostředí v Lucemburku. Shoda panuje v tom, že se unie chce na balíčku opatření pro boj s klimatickými změnami dohodnout do konce roku. Unie se už loni na jaře zavázala, že do roku 2020 sníží objem emisí skleníkových plynů o 20%. Pokud by se k tomuto cíli připojily i další země světa, EU by prý emise snížila až o 30%. Zároveň slíbila, že zvýší podíl obnovitelné energie na krytí energetické spotřeby na 1/5. Mluvilo se i o změnách v systému obchodování s emisními povolenkami. Podle některých ministrů ale plán boje s globálním oteplováním potřebuje hluboké změny - požadavky má i Praha, té se nelíbí návrh, že by si elektrárenské firmy měly nakupovat od roku 2013 všechny povolenky na emise skleníkových plynů (chtějí aby náběh byl postupný). http://www.ekolist.cz/zprava.shtml?x=2125909

Z TISKU: Klimatický balík prý EU bude stát 73 miliard eur ročně (15.10.2008) Energeticko-klimatický balíček EU, o němž jednali v Bruselu šéfové států a vlád EU, prý bude unii do roku 2020 ročně stát 73 miliard eur (1,8 bilionu korun). Vyplývá to z nové studie, jejíž závěry poskytla euroskeptická organizace Open Europe. Předseda Evropské komise José Barroso (jehož orgán návrhy konkrétních opatření pro boj s klimatickými změnami vypracoval) odhadl náklady celého balíčku ještě před jeho zveřejněním počátkem letošního roku na 0,5% HDP bloku. To při celkovém unijním HDP překračujícím 12 bilionů eur znamená částku kolem 60 miliard eur. http://www.ekolist.cz/zprava.shtml?x=2124406

KONEC Otázky? Děkuji za pozornost. Hezký den.