OBČANSKÁ ZRALOST JAKO KOMPONENTA SOCIÁLNÍ KULTURY OSOBNOSTI Sociální procesy a osobnost, Telč 13. – 14. 9. 2007 Vladimír Smékal, Institut pro výzkum dětí,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Název vzdělávacího materiálu
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Zákon o sociálních službách
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vymezení a pojetí sociální práce
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Charakter, sexualita a zodpovědnost MUDr. Marcela Rozehnalová, CEVAP
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Hodnotový rámec veřejné politiky Veřejné politiky VSFS.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do učiva občanské výchovy
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
Výdělečná činnost občanských sdružení
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Komunitní a otevřená škola
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Aktivity centra v rámci práce s násilnou osobou Centrum J.J. Pestalozziho, o.p.s. Štěpánkova 108, Chrudim Mgr. Lucia Pechtorová.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Subjekty a objekty veřejných politik
Sociální skupiny a role
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Úvod do problematiky sociální politiky
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

OBČANSKÁ ZRALOST JAKO KOMPONENTA SOCIÁLNÍ KULTURY OSOBNOSTI Sociální procesy a osobnost, Telč 13. – Vladimír Smékal, Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny

Občanská zralost V. Smékal2 Abstrakt Občanská zralost v pohledu politologie, sociologie, etiky, vývojové psychologie, kulturní psychologie, etnopsychologie a dalších relevantních oborů. Občanská zralost v pohledu politologie, sociologie, etiky, vývojové psychologie, kulturní psychologie, etnopsychologie a dalších relevantních oborů. Je to průniková komponenta osobnosti, která jde napříč sociální, etickou, politickou, právní i duchovní kulturou osobnosti. Je to průniková komponenta osobnosti, která jde napříč sociální, etickou, politickou, právní i duchovní kulturou osobnosti. Občanská zralost je základní podmínkou produktivního a participativního sociálního soužití a sounáležitosti s dalšími členy společnosti. Občanská zralost je základní podmínkou produktivního a participativního sociálního soužití a sounáležitosti s dalšími členy společnosti. Rodinné a další environmentální faktory formování občanské zralosti. Rodinné a další environmentální faktory formování občanské zralosti. Struktura občanské zralosti jako komplexní dispozice osobnosti: empatie, vědomí sounáležitosti, solidarita, odpovědnost, uvážlivost, respekt ke spravedlnosti, tolerance. Struktura občanské zralosti jako komplexní dispozice osobnosti: empatie, vědomí sounáležitosti, solidarita, odpovědnost, uvážlivost, respekt ke spravedlnosti, tolerance. Význam občanské zralosti jednotlivců pro formování občanské společnosti. Význam občanské zralosti jednotlivců pro formování občanské společnosti.

Občanská zralost V. Smékal3 Co je občanská společnost ► Je to společnost lidí, kteří jsou si vědomi svých práv a povinností i zodpovědností vůči spoluobčanům i vůči společenství a státu, jehož jsou občany. ► Občansky zralý člověk se vyznačuje základní lidskou slušností, neohrožuje oprávněné zájmy druhých, nenarušuje soukromí druhých, nejedná způsobem, který budí veřejné pohoršení, nebo který narušuje pořádek a čistotu míst, kde žije, začleňuje se do konstruktivních aktivit své komunity.

Občanská zralost V. Smékal4 Názor V. Havla na občanskou společnost „Já sám rozumím pod pojmem občanské společnosti něco, co vzniká samostrukturací společnosti, obvykle se tím myslí nadace a spolky. Samozřejmě, že je to přirozené lidské sdružování v nevládních a neziskových organizací, spolcích a občanských iniciativách. Jsou nesmírně důležité a jsou páteří občanské společnosti. … Tato občanská společnost je zásadní, je podhoubím, živnou půdou, zázemím demokracie.“ Podle něj demokracie v občanské společnosti chřadne a chátrá vinou politických stran, které se odcizují občanům: „...politika začíná být nudná, do sebe uzavřená, zvláštní, nakonec lidem protivná a nic na tom nemění, že volit může každý,“ vyjádřil se Václav Havel.

Občanská zralost V. Smékal5 Co je občanství Občanství je “sociální vztah mezi jedincem a politickou společností (státem), kde jedinec nabízí loajalitu a stát ochranu.Tento vztah mezi jedincem a státem je určovaný zákonem” (Mohamad, 1995). Bashir (1998) definuje občanství z psychologické perspektivy jako“pocit sounáležitosti a loajality se státem a politickými vůdci, kteří uspokojují základní potřeby a zajišťují ochranu”. Občanství je založeno na pozitivním citovém vztahu ke státu. Je to cit, který připoutává jedince k jeho vlasti a podněcuje ho k tomu, aby pilně pracoval a vyvíjel plodné úsilí k tomu, aby jeho vlast měla dobré mezinárodní postavení. Tento názor na občanství formuloval Antwan (1994) ve svém politickém slovníku: “Láska k vlastní zemi sebou nese pohotovost bránit ji. Je to víc cit než politická idea, která člověka podněcuje pracovat pro blaho své vlasti, zejména v dobách ohrožení.“

Občanská zralost V. Smékal6 Občanství často zahrnuje aktivity směřující ke zlepšení společenství cestou participace, dobrovolné práce, a úsilí směřující ke zlepšení podmínek života všech občanů. V tomto vztahovém rámci poskytují školy v UK lekce občanství, ve Walesu se užívá program Osobní a sociální výchovy. Občanství často zahrnuje aktivity směřující ke zlepšení společenství cestou participace, dobrovolné práce, a úsilí směřující ke zlepšení podmínek života všech občanů. V tomto vztahovém rámci poskytují školy v UK lekce občanství, ve Walesu se užívá program Osobní a sociální výchovy. Pojem občanství má tři hlavní složky nebo dimenze (Cohen, 1999). Pojem občanství má tři hlavní složky nebo dimenze (Cohen, 1999). Občanství je právní status definovaný občanskými, politickými a sociálními právy. Občan je legální osoba, která má svobodu v souladu se zákonem a a má právo vyžadovat ochranu zákona. Neznamená to, že občan se zúčastní formulace zákonů, ani z toho neplyne, že by zákony měly být stejné pro všechny Občanství je právní status definovaný občanskými, politickými a sociálními právy. Občan je legální osoba, která má svobodu v souladu se zákonem a a má právo vyžadovat ochranu zákona. Neznamená to, že občan se zúčastní formulace zákonů, ani z toho neplyne, že by zákony měly být stejné pro všechny Občané jsou považováni za politické činitele, aktivně participující na politických institucích společnosti Občané jsou považováni za politické činitele, aktivně participující na politických institucích společnosti Občanství je členství v politické společnosti, a tím je společnost zdrojem identity. Občanství je členství v politické společnosti, a tím je společnost zdrojem identity.

Občanská zralost V. Smékal7 Mahátma Gándhí pranýřoval sedm moderních sociálních hříchů:  politiku bez principů  podnikání bez morálky  bohatství bez práce  výchovu bez charakteru  vědu bez lidskosti  požitek bez svědomí  náboženství bez sebekáznění

Občanská zralost V. Smékal8 Příklady občanské nezralosti: Motocyklista či majitel automobilu jezdí přes pole či zahradu svého souseda nebo spoluobčana, při venčení psů neodstraní psí výkaly z cest či veřejných prostor, chová se hlučně před domy svých bližních, spaluje igelitové pytle a jiné toxické materiály, vylévá do vodních toků a rybníků škodlivé látky, vyváží ne neschválená místa odpad z domácnosti atd.

Občanská zralost V. Smékal9 Příklady občanské zralosti  Poskytování materiální nebo sociální, psychologické a duchovní pomoci potřebným,  Aktivní členství v dobrovolnických organizacích  Zakládání komunitních škol

Občanská zralost V. Smékal10 Charakteristiky občanské zralosti  absence xenofobie  tolerance  odpovědnost  uvážlivost (consideration)  solidarita  prosociálnost  respekt k dodržování zákonů  plnění povinností  spiritualita jako jedna z integrujících komponent občanské zralosti  svoboda k eticky zdůvodněnému hledání rozhodnutí  smysl pro smysl

Občanská zralost V. Smékal11 Sociální předpoklady občanské zralosti:  Rodinná výchova – problém krize výchovné funkce rodiny  Pozice dítěte v rodině  Struktura školní třídy a situace každého člena kolektivu  Mimoškolní a mimotřídní výchova  Spolková činnost  Dobrovolnické aktivity – alespoň jejich podpora  Situace etické výchovy

Občanská zralost V. Smékal12 SOCIÁLNÍ ZRALOST Věk sociální zralosti začíná ve třetím desetiletí a souvisí s biologickým dozráváním čelních laloků (viz E. Goldberg, 2006)  Patří k němu poznávací a osobnostní charakteristiky jako jsou:  Schopnost kontrolovat impulzy  Předvídání  Kritické sebehodnocení  Přijetí celého rozsahu ‚zralých‘ práv a odpovědností (jako jsou řízení motorového vozidla, hlasování možnost sňatku, koupě alkoholu, služba v armádě, trestní příčetnost ad.)

Občanská zralost V. Smékal13 DUCHOVNÍ KULTURA OSOBNOSTI  Moudrost,  Uvážlivost  Odpovědnost  Solidarita (ochota pomáhat)  Prosociální orientace  Sounáležitost (vědomí pospolitosti)  Empatie  Vůle ke smyslu a vědomí smyslu  Svoboda (chápaná jako zkoumání důvodů k rozhodování a volby cesty respektující oprávněné zájmy druhých)  Snaha o dodržování příkazů a zákazů formulovaných náboženstvími podporujícími pozitivní kvalitu života lidí

Občanská zralost V. Smékal14 Nahlédnutí do výzkumu S kuwajtským doktorandem Al-Alim jsme sledovali rozdíly mezi kuwajtskými a českými středoškoláky ve vybraných charakteristikách, které hrají roli při formování osobní identity a nezávislosti. Vybrali jsme: - osobní zdatnost - vůdcovství - optimismus - předsudky

Občanská zralost V. Smékal15 Srovnání kuvajtských a českých středoškoláků v níže uvedených charakteristikách osobnosti VariablesGenderMSDt Self-Efficacy Kuwait p< 0.1 Czech Leadership Kuwait p< 0.1 Czech Optimism Kuwait p< 0.1 Czech Prejudice Kuwait p< 0.1 Czech

Občanská zralost V. Smékal16 Závěr  Téma je vysoce aktuální, psychologicky však málo sledované. Sdělení má podnítit k zájmu o tuto tématiku.  Výzkum by bylo žádoucí orientovat na hledání antecedentů občansky dospělých a občansky nedospělých lidí  V longitudinálních datech pak prospektivně sledovat, které charakteristiky sociálního prostředí a osobnosti se vyskytovaly v dětství u občansky zralých a nezralých osobností