VY_32_INOVACE_28-04 Antická filosofie Pythagoras ze Samu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagorova věta a její odvození
Advertisements

POZNÁMKY ve formátu PDF
Pythagoras 6.století př. n. l..
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Vytvořila: Pavla Monsportová 2.B
Pythagorova věta – využití VY_32_INOVACE_38-1-2
Pythagorova věta užití v prostoru
Pythagorova věta – úvod
Přírodní vědy v antickém Řecku
Empedoklés a Anaxagoras
VY_32_INOVACE_28-03 Antická filosofie Hérakleitos z Efesu.
Základní škola Ostrava – Hrabová Microsoft Office PowerPoint 2003
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
eklekticismus, novoplatonismus
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
Pythagorova věta.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Předpoklady a historické souvislosti
Pythagoras Michaela Hloušková, c4b
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Pýthagorás a pýthagorovci Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Pythagorova věta 8. ročník
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
Komplexní čísla - 3  Zobrazení komplexních čísel  Základní pojmy VY_32_INOVACE_20-03.
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
Metodické pokyny Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia. Výklad slouží k odvození vět, které platí pro pravoúhlý trojúhelník.
Pythagorova věta – historie
Pythagorova věta.
Opakování Víš, co je to druhá mocnina ? Je to součin dvou sobě rovných činitelů. a 2 = a.a.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Matematický rychlokvíz 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Pythagoras př. n. l.
Pythagorova VĚTA. PYTHAGORAS (6. století před naším letopočtem) Πυθαγορασ (Pí & ypsílon & théta & alfa & gamma & omíkron & ró & alfa & sígma)
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás.
PYTHAGOROVA VĚTA Pythagorova Pythagorova věta a věta k ní obrácená.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
PYTHAGORAS ŘECKÝ MATEMATIK PYTHAGORŮV ŽIVOT Pythagoras ze Samu, okolo 570 př. n. l. ostrov Samos – po 510 př. n. l. 570 př. n. l.Samos510 př. n. l. o.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Spor o univerzália Realismus – universalia sunt ante rebus
KUŽEL – charakteristika tělesa
PYTHAGORAS Šimon Úradník.
Vytvořil Aleš Veselý 9.A 7.Zš Kladno
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Pythagorova věta 7. třída Lenka Betlachová.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pythagorova věta – popisuje vztahy stran v pravoúhlém trojúhelníku
Technická mechanika – Skládání sil
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Předsókratovská řecká filozofie
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: TROJÚHELNÍK-testy
Předsokratovská filozofie
Pythagorejská škola.
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
EUKLIDOVA VĚTA O VÝŠCE:
Pythagorova věta.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_28-04 Antická filosofie Pythagoras ze Samu

PYTHAGORAS (asi 489 př. K. - asi 430 př. K.) Pythagoras a jeho následovníci žili v řeckém městě Krotón v jižní Itálii o Pythagorově životě se toho moc neví, je však známo, že v Krotónu založil mysticko-vědeckou školu (spolek) Pythagoras sám nic nenapsal, proto je těžké říct, které myšlenky pocházejí přímo od něho a které od jeho následovníků pythagorejci své psané doktríny udržovali v přísné tajnosti

Pythagoras ze Samu Autor: Neznámý, Název: Kapitolinischer_Pythagoras.jpg Zdroj:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kapitolinischer_Pythagoras_adjusted.jpg

Pythagorovský spolek velmi dobře organizovaná společnost (např. společný majetek, přesně stanovený denní rozvrh činností) pythagorejci se do všeho snažili vtisknout řád, rytmus a pravidelnost (např. vstávej levou nohou,…..) tvrdý asketický trénink (cvičili se především v mlčení a ovládání tělesných žádostí) pythagorejci měli spoustu zvyků (např. z náboženských důvodů nejedli maso, věřili v reinkarnaci duše) do svého spolku přijímali i ženy

Číslo jako základ všeho arché je pro pythagorejce číslo něco poznat=vyjádřit to v matematických poměrech (dokonce i tak abstraktní pojmy jako „spravedlnost“ nebo „manželství“ dokázali pythagorejci převést na číselné hodnoty) každé číslo se skládá ze 2 prvků omezujícího (vše, co má mez → má tvar → dá se měřit → dá se vyjádřit číslem) neomezeného (vše, co nemá mez → je beztvaré → obraz chaosu) pythagorejci si více cení toho, co je omezené (bezmezné a beztvaré = méně dokonalé)

Číslo jako základ všeho pythagorejci rozlišovali čísla na racionální a iracionální, sudá a lichá, levá a pravá, mužská či ženská privilegované postavení zaujímá číslo 1 (jednička je nezařaditelná jak mezi lichá, tak mezi sudá čísla → číslo 1 přičtené k sudému počtu z něj učiní počet lichý a dodané k lichému počtu, činí z něj počet sudý) číslům přikládali magický význam, každé něco symbolizovalo (např. číslo 10 → minimální počet bodů nutných k sestrojení vesmíru: 1=bod, 2=linie, 3=plocha, 4=prostor → 1+2+3+4=10)

Objevy z oblasti akustiky a hudby všechny věci na světě, ať už fyzické či nikoli, se podílejí na řádu a harmonii řád a harmonie jsou podobné hudební stupnici a určují celý svět „hudba sfér“ (každé nebeské těleso při svém pohybu vydává určitý tón) Proč lidé neslyší kosmickou hudbu? → už si na ni natolik zvykli, že si ji neuvědomují věřili, že na obloze existuje 10 těles (byť viditelných z nich bylo jen devět) → přijali hypotézu jakési anti-Země, aby jim počet nebeských těles dával dohromady dokonalé číslo deset

Koncepce duše lidský život lze připodobnit k přímce (táhne se od zrození ke smrti) život duše (také bohů a nebeských těles) je možno připodobnit ke kružnici → každý bod je současně jejím počátkem i koncem duše je nesmrtelná (po smrti těla si musí najít ke své existenci další tělo) → pythagorejci přijali nauku o reinkarnaci duše vstupuje nejen do těl lidských, ale i zvířecích → není správné zabíjet zvířata a pojídat jejich maso

Pentagram tajný znak pythagorejců údajně symbolizoval → „přeji Ti vše nejlepší“ dodnes se neví, co všechno je v pentagramu skryto, co tím mysleli

Autor: Mukai, Zdroj:http://commons. wikimedia

Pythagorova věta patří dodnes k základním zákonům geometrie „Obsah čtverce nad přeponou pravoúhlého trojúhelníku se rovná součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami.“

Autor DUM: Mgr. Veronika Čadová Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. Veronika Čadová