Náročné životní situace, konflikty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Konflikty a způsoby jejich řešení
Vymezení pojmů, definice
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Sociální patologie SCPT SCPA
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zvládnu i náročné životní situace II.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Agrese.
duševní zdraví, hygiena,…
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Agrese a agresivita.
Způsoby řešení náročných životních situací
Sociální psychologie se zaměřením na sport
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Náročné životní situace. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Sociologie pro SPP/SPR
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
Terapeutické komunity
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vymezení a funkce volného času
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Konflikt Sociální psychologie.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Transkript prezentace:

Náročné životní situace, konflikty Ondřej Bednář Náročné životní situace, konflikty

Zvláštnosti chování člověka v porovnání s jinými živočichy Význam skupiny a kooperace řeč a verbální chování obživa: práce vyšší potřeby: kultura, zájmy síla sociálního prostředí instinkty  řízené a individuální chování sebeovládání, sebevýchova

Náročné životní situace Frustrace Deprivace Stres Konflikt Příklady?

Frustrace Psy. stav, kdy překážka brání uspokojení potřeby či dosažení cíle Síla potřeby  síla frustrace FRUSTRAČNÍ TOLERANCE Negativní x pozitivní význam frustrace   

Deprivace CÍL Chronické neuspokojení potřeb, nedostatek Brání rozvoji či přežití biologická psychická sociální existenční Rezervoár napětí CÍL POTŘEBA Únik ze života Regrese chování Deprese Agrese

Stre ssss Tlak na organizmus, zátěž, ohrožení Stresová poplachová reakce těla ÚTOK / ÚNIK Distres / eustres Stres akutní Chronický Posttraumatický Anticipační Adrenalin Kortikosteroidy Cholesterol

SEBEÚCTA a SEBEÚČINNOST! Jak na stres? Akutní Tělo: Fyzický výkon, koupel, dech, akupresurní body Duše Mantra, náhr. činnost, přesměrování myšlení, vizualizace a fantazie, racionalizace, relaxace (Jakobson) Chronický Dokončování záležitostí, duševní hygiena, terapie SEBEÚCTA a SEBEÚČINNOST!

Frustrační obranné mechanismy „Já“ Útočné (agrese fyz., verbální, přenesená) Obranné Projekce, racionalizace, kompenzace, kompulzivní chování, popření Únikové Regrese, fantazie, somatizace, sebevražda

Konflikty

Co je konflikt? Střetnutí dvou či více tendencí UVNITŘ ČLOVĚKA (intrapersonální k.) MEZI RŮZNÝMI OSOBAMI (interpersonální)

Intrapersonální (vnitřní) konflikt + / + Rozhodujeme se mezi 2 stejně lákavými variantami. (větší dobro?) + / - Volba přinese dobré i špatné důsledky. - / - Rozhodujeme se mezi 2 stejně odpornými variantami. (menší zlo?) přitažlivost x odpor

Neřešení vnitřního konfliktu Náhradní jednání – nenáročné, menší uspokojení „Unfinished business“ (nedokončená záležitost) – trvale blokuje energii  metoda „závorkování“ Neurotické syndromy – patologická neschopnost řešit projekce potlačení popření S. Freud: nevědomé obranné mechanismy

Řešení: Vnitřní „ANO“ / vnitřní „NE“ Cestovní mapa

Interpersonální konflikt Kolize rolí Neslučitelnost rolí Konfuze rolí

Interpersonální konflikt STYLY ŘEŠENÍ

Barevné čepice Racionalizace konfliktu oddělením různých obsahových vrstev, které běžně směšujeme Vhodné zejména pro věcné konflikty v praktických situacích, dlouhodobě neřešené profesní třenice apod. Strukturu lze využít při formulaci kritiky Odvozeno z techniky E. de Bona

Cílem je vyčistit atmosféru a dospět ke konkrétnímu řešení problému Žáci navrhnou konfliktní situaci Postupujeme dle algoritmu NAVRHOVATEL začíná s patřičnou čepicí na hlavě; čepice pak putuje v kruhu Dynamičtější verze (všichni se vyjadřují průběžně) vyžaduje čepice pro všechny  Závěrečná reflexe

Barevné čepice POCITY Ventilujeme veškeré emoce spojené se situací FAKTA Uvedeme všechna fakta k situaci, pouze věcné informace OCENĚNÍ Hledáme, co lze na dosavadním stavu věcí a přístupu zúčastněných ocenit, čeho si vážíme POTŘEBY Co potřebujeme změnit, v čem potřebujeme pomoc NÁPADY, NÁVRHY Jak se dá problém vyřešit? Představy, fantazie. DOHODY Konkrétní dohody o řešení (kdo, co, jak, kdy)