1. U které z následujících dřevin není možné určit stáří pomocí letokruhů? a) dub korkový b) jalovec obecný c) palma datlová d) javor mléč.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lukáš Petr 5. A Stonek.
Advertisements

Jak se rostliny přizpůsobily
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Kvetoucí rostliny Michaela Běhůnková.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Stonek Mgr. Helena Roubalová
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Listnaté stromy a keře 4. ročník
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ÚVOD DO DENDROLOGIE
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
STONEK 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
Byliny a dřeviny.
Orgány vyšších semenných rostlin
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
STONEK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinná pletiva.
Stavba a typy stonků Bohumil Bareš.
STONEK KAULOM.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
STONEK.
Funkční přeměny stonku
Digitalizace výuky Příjemce
Rostlinné orgány - stonek
Kořen Bohumil Bareš.
LESNÍ PATRA.
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
Stonek autor: David Hainall.
ČÁSTI TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
Stavba rostlinného těla Stonek
Byliny.
Krytosemenné rostliny
Určování rostlin (les)
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
KOŘEN.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
VY_32_INOVACE_Sib_III_08 Třídění rostlin Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
STONEK. Význam stonku pro rostlinu: 1. nese další rostlinné orgány 2. vede látky z kořenů do listů a naopak 3. zajišťuje růst celé rostliny 4. může mít.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
vlastnosti a využití dřeva
STONEK ROSTLINY.
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Stavba rostlinného těla
Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_107_Stonek bylin
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vegetativní rostlinné orgány
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Význam Druhy stonků Byliny, dřeviny Přeměny
Vegetativní orgány kořen.
Stonek.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

1. U které z následujících dřevin není možné určit stáří pomocí letokruhů? a) dub korkový b) jalovec obecný c) palma datlová d) javor mléč

ŘEŠENÍ c) palma datlová Patří mezi jednoděložné rostliny, které nemají kambium, nedochází tedy k druhotnému tloustnutí.

2. Jak se zvedne polehlé obilí?

ŘEŠENÍ Dělením buněk článků těsně nad kolénky stéblo roste, a tím se postupně stéblo „zvedne“.

3. Jak souvisí tvrdost dřeva s rychlostí růstu dřeviny 3. Jak souvisí tvrdost dřeva s rychlostí růstu dřeviny? Přiřaďte k vzorkům název dřeviny: bříza, buk, dub?

ŘEŠENÍ Čím rychlejší růst tím má daná dřevina měkčí dřevo. dub bříza buk

4. Která přizpůsobení pomáhají popínavým rostlinám v růstu 4. Která přizpůsobení pomáhají popínavým rostlinám v růstu? Uveďte s konkrétním příkladem rostliny.

ŘEŠENÍ Úponky listového (vikvovité rostliny) nebo stonkového (réva vinná) původu; ovíjivé stonky (chmel, fazol); příčepivé kořeny (břečťan); pomocí ostnů na stoncích (řůže, ostružiník, maliník) nebo tuhých chlupů (svízel přítula).

5. Určete dřeviny podle jejich borky: A B D C

ŘEŠENÍ A: buk lesní B: bříza bradavičnatá C: topol D: třešeň

6. Která rostlina roste nejrychleji na světě?

ŘEŠENÍ Je to bambus, který patří do čeledi lipnicovitých rostlin. Některé druhy přirůstají až 100 cm za den a rostou tak rychle, že je dokonce slyšet jejich růst v podobě praskání.

7. Ze které rostliny a jak se získává korek?

ŘEŠENÍ Je to dub korkový, který se pěstuje především v jižní Evropě. Poprvé se loupe kůra ve stáří 5 – 8 let a loupání se opakuje každých 8 – 10 let. Jeden strom může poskytnout až 600 kg kůry, která se používá nejen na zátky, ale i na korkové desky.

8. Karel plel záhony mrkve. Poradíte mu, jak pozná oddenek od kořene?

ŘEŠENÍ Na oddenku jsou patrné šupiny, které vznikly přeměnou listů. Na povrchu kořenů je nikdy nenalezneme. Oddenek roste horizontálně, ale určité části kořene mohou vlivem podzemních překážek být také horizontální.

9. Můžeme již na podzim odhadnout, jaká bude úroda ovoce příští léto?

ŘEŠENÍ Ano, zkušení pěstitelé poznají budoucí úrodu podle velikosti a počtu pupenů. Záleží samozřejmě i na následném chodu počasí (např. pozdní mrazy, kroupy, sucho etc.), které může rostlinu poškodit.

10. Vytvářejí byliny pupeny? kostival lékařský popenec břečťanovitý

ŘEŠENÍ Ano, vytrvalé byliny přezimují svými pupeny, které jsou na stoncích těsně nad zemí, takže jsou chráněny opadaným listím a sněhem. Anebo přetrvávají nepříznivé období pupeny na zásobních orgánech (cibulích, hlízách etc.)

11. Pozdní květnový mráz „spálil“ rostliny růží 11. Pozdní květnový mráz „spálil“ rostliny růží. Jaké bylo překvapení pěstitele, když po čtrnácti dnech se objevily těsně u země nové pupeny. Z čeho?

ŘEŠENÍ Mrazem došlo k zničení vzrostných vrcholů a pupenů nad spícími pupeny, které se tímto impulsem probudily k životu.