VŠELIDSKÉ MRAVNÍ HODNOTY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorka: Jaroslava Suchá Zdroj: Wikipedie, obrázky-Klipart
Advertisements

ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Jak na to, aniž bychom se zničili
Den Země – svátek planety
Hodnotová orientace svobodné generace
Integrita bezúhonnost
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Proč je důležité studovat Principy
Dosáhni cíle!.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
VY_32_INOVACE_06 - Aktivačně-motivační vlastnosti
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Osvícenství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
1 LUŽANY Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Tomáš Baťa Co chceš, můžeš! Jan Pospíšil
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Kultura.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
Charakter Pavel Šuranský.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Thomas Alva Edison Nikola Tesla
Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Hodnoty
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Legenda o Karlových Varech JAZYK, ŘEČ, VNÍMÁNÍ. Král Karel IV., král český, císař římský, vládl českým zemím roku
Práva dítěte a jejich ochrana. Mezi lidská práva patří také práva dítěte. Lidé z mnoha zemí se domluvili na tom, která práva mají mít děti. Shodli se.
Práva a povinnosti mezi manželi
Pravidla chování, právo a morálka
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
MOTIVACE.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Sada 3 Člověk a společnost ZŠ Pačejov
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Přiřaď vitamíny Zdraví.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
8.Občanské právo Pojem, zásady a prameny občanského práva dle občanského zákoníku nabývajícího účinnosti dne ON 1. M.
HYGIENA sebeobsluha.
Ochrana životního prostředí
Orientace v řadě.
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
Transkript prezentace:

VŠELIDSKÉ MRAVNÍ HODNOTY Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/01.0070 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. ZÁKLADNÍ VŠELIDSKÉ MRAVNÍ HODNOTY

MOTIVAČNÍ OTÁZKY VYPRACOVAT VE SKUPINÁCH: A CO PROSPÍVÁ DOBRÝM VZTAHŮM V TŘÍDNÍM KOLEKTIVU B CO ŠKODÍ DOBRÝM VZTAHŮM V TŘÍDNÍM KOLEKTIVU -----------------------------------------------------------------------------------------------

MOTIVAČNÍ OTÁZKY obrázky:wikipedie NA MNOHÝCH STARÝCH SOUDNÍCH BUDOVÁCH JE ZPODOBNĚNA ŘECKÁ BOHYNĚ SPRAVEDLNOSTI: DIKÉ DRŽÍ V JEDNÉ RUCE VÁHY, VE DRUHÉ MEČ A MÁ ZAVÁZANÉ OČI. Vyjádři myšlenku tohoto díla.

MOTIVAČNÍ OTÁZKY DOMÁCÍ ÚKOL: LÁSKA K VLASTI SE PROJEVUJE PŘEDEVŠÍM ČINY. UVEĎ PŘÍKLADY. CO PRO TEBE ZNAMENÁ POJEM LÁSKA K VLASTI (VLASTENECTVÍ)? JAK BY SE MĚL HUMÁNNÍ VZTAH K LIDEM PROJEVOVAT V NAŠEM KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ? 4. MLUVÍME-LI O HUMANISMU, JAK SE TO TÝKÁ VZTAHŮ KE SPOLUŽÁKŮM A MALDŠÍM DĚTEM?

ZÁKLADNÍ VŠELIDSKÉ MRAVNÍ HODNOTY týkají se chování každého jedince a každé společnosti vyvíjely se po celé kulturní dějiny lidstva

ZÁKLADNÍ VŠELIDSKÉ MRAVNÍ HODNOTY jsou: HUMANISMUS SOLIDARITA, VZÁJEMNÁ POMOC, SPOLUPRÁCE SPRAVEDLNOST ČESTNOST, PRAVDIVOST VZTAH K PRÁCI, PRACOVITOST LÁSKA K VLASTI, VLASTENECTVÍ

HUMANISMUS LIDSKOST HUMANUS z latiny = lidský = lidskost SPJAT S PROSAZOVÁNÍM A OCHRANOU LIDSKÝCH PRÁV KLADNÝ POMĚR A ÚCTA K DRUHÉMU ČLOVĚKU, SCHOPNOST ODPOUŠTĚT Soucit s bolestí a utrpením druhého, ochrana slabých, nemocných Postižených, pomoc v obtížných životních situacích X Krutost, násilí, vykořisťování, urážení druhých, pronásledování lidí odlišného smýšlení, odpírání práva na svobodné rozhodování

HUMANISMUS Příklad: Americký spisovatel John Steinbeck vypráví ve svém románu Na plechárně dojemnou příhodu: Lékař v jednom městečku na západním pobřeží se ujme opuštěného chlapce-mrzáčka. Ten, aby se svému dobrodinci mu odvděčil za prokázanou péči, ukradne ve starožitnictví hodiny a přinese mu je k svátku. ---------------------------------------------------------------------------------------------- ? Můžeme jednání lidí posuzovat jen podle jejich činů ? ? Mají význam i pohnutky (motivy), které je k těmto činům vedou?

SOLIDARITA, VZÁJEMNÁ POMOC,SPOLUPRÁCE SOLIDARITA z latiny = vzájemná podpora,družnost „Jeden za všechny, všichni za jednoho“ Být solidární je jednat vždy také s ohledem na zájmy druhých smysl pro kolektiv, respektování společného rozhodnutí. Zásada solidarity platí jen tehdy, máme-li na mysli dobré společné cíle, oprávněné zájmy. X Egoismus (z lat. ego=já, „jájismus“)=sobeckost, bezohlednost; egoista se neohlíží na druhého, hledá jen svůj prospěch.

„VÍTĚZSTVÍ DOBRA NAD ZLEM“ SPRAVEDLNOST „VÍTĚZSTVÍ DOBRA NAD ZLEM“ ŘECKÝ FILOSOF ARISTOTELES (4.stol.př.n.l..): „…SPRAVEDLNOST NENÍ JEN ČÁST CTNOSTI, ALE CTNOSTÍ CELOU, A NAOPAK NESPRAVEDLNOST NENÍ ČÁSTÍ ŠPATNOSTI, ALE ŠPATNOSTÍ CELOU.“ ŘÍMSKÝ FILOSOF CICERO (1.stol.př.n.l..): „VE SPRAVEDLNOSTI JE NEJVĚTŠÍ LESK CTNOSTI, NEBOŤ PODLE NÍ SE LIDÉ NAZÝVAJÍ DOBRÝMI.“

SPRAVEDLNOST VE SPRAVEDLIVÉM JEDNÁNÍ JE ZÁKLAD LIDSKÉ MRAVNOSTI ŘÍZENÍ SPOLEČNOSTI PODSTATA STÁTU NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZÁSADY A POŽADAVKY SPRAVEDLNOSTI JSOU ZAKOTVENY V ZÁKONECH NAD DODRŽOVÁNÍM ZÁKONŮ BDÍ SOUDY X podvádění, úplatkářství, protekce, využívání společenského postavení, obohacování se

ČESTNOST, PRAVDIVOST „MOJE ČESTNÉ SLOVO“ slib, jímž ručíme celou svou osobností ZÁKLADEM ČESTNÉHO JEDNÁNÍ JE ÚCTA K PRAVDĚ. ČESTNÉ JEDNÁNÍ VYJADŘUJE MÍRU OSOBNÍ STATEČNOSTI. NĚKDY TO ZNAMENÁ JEDNAT I V ROZPORU SE SVÝMI ÚZCE OSOBNÍMI ZÁJMY. (příklady: 5 ve škole, rozbitá váza, opisování, …) Jistota ve „svou“ pravdu: Opírá se o správné poznání Porovnáváme s názory nám blízkých lidí

ČESTNOST, PRAVDIVOST Projevy čestnosti nečestnosti PRAVDIVOST LEŽ PRAVDOMLUVNOST OBELHÁVÁNÍ UPŘÍMNOST,POCTIVOST PODVOD OTEVŘENOST POKRYTECTVÍ, PŘETVÁŘKA PŘÍMOST ZÁKEŘNOST,POMLOUVÁNÍ ZÁSADOVOST BEZZÁSODOVOST, OBOJETNOST

VZTAH K PRÁCI, PRACOVITOST PRÁCE UMOŽNILA ČLOVĚKU OSVOBODIT SE Z NAPROSTÉ ZÁVISLOSTI NA PŘÍRODĚ. VÝSLEDEK-CELÁ NAŠE KULTURA, SOUBOR HMOTNÝCH I DUCHOVNÍCH HODNOT LIDOVÁ PŘÍSLOVÍ KOMU SE NELENÍ, TOMU SE ZELENÍ. MLADÍ LEŽÁCI, STAŘÍ ŽEBRÁCI. S CHUTÍ DO TOHO, PŮL JE HOTOVO. BEZ PRÁCE NEJSOU KOLÁČE. HODEN JE DĚLNÍK MZDY SVÉ. PŘIJDE ČAS, ŽE SE ZIMA ZEPTÁ, COS DĚLAL V LÉTĚ. CENĚNI jsou LIDÉ PRACOVITÍ X LENOST, ŠPATNÝ VZTAH K PRÁCI

VZTAH K PRÁCI, PRACOVITOST obrázky:wikipedie Příklady Božena Němcová – samouk, sama se učila číst a psát Tomáš Baťa - během 20 let vybudoval z malé obuvnické dílny závod světové pověsti Thomas Alva Edison – rodiče velmi chudí,matka jej učila číst,psát,počítat. Již od svých 12 let se sám živil. Byl prodavačem novin, ovoce, pečiva a sirek v rychlíku, který jezdil z Kanady do Michiganu.Zřídil si dokonce ve vlaku malou tiskárnu a vydával pro cestující noviny.Neúnavně se zabýval studiem elektřiny. Bylo mu patnáct, když zdokonalil telegraf tak, že na témže drátě bylo možno posílat současně zprávy do dvou stanic. Vynalezl telefon, fonograf, mikrofon. Založil továrnu na elektrické stroje. Celkem zrealizoval 2 000 vynálezů. Když jej označovali za génia, řekl : „Mé úspěchy způsobily pouze 2% geniality, ostatní je výsledkem pracovitosti.“

THOMAS ALVA EDISON Výroky: Vynález je jen 1 % inspirace a 99 % dřiny. Spát lze čtyři hodiny denně, spát déle je nemístný přepych. Tajemství úspěchu v životě není dělat, co se nám líbí, ale nalézat zalíbení v tom, co děláme. Na léčení trápení je práce lepší než láhev whisky. Jediná věc, pro kterou často ztrácíme trpělivost, jsou hodinky - ručičky jdou příliš rychle.

LÁSKA K VLASTI, VLASTENECTVÍ KRAJINA A JEJÍ KRÁSY PŘÍRODNÍ I UMĚLECKÉ LÁSKA A ODDANOST NÁRODU, k němuž příslušíme ÚCTA K MATEŘSKÉMU JAZYKU SNAHA PŘISPÍVAT VŠEMI SILAMI K ROZKVĚTU ZEMĚ A K DOBRÉMU JMÉNU NA CELÉM SVĚTĚ SPJATOST SE VŠEMI HODNOTAMI, O NĚŽ NÁŠ NÁROD V MINULOSTI USILOVAL SPJATOST S OSOBNOSTMI, TRAGICKÝMI I RADOSTNÝMI OKAMŽIKY NAŠICH DĚJIN „ NÁROD BEZ POZNÁNÍ A POCHOPENÍ SVÉ MINULOSTI SE PODOBÁ ČLOVĚKU, KTERÝ ZTRATIL PAMĚŤ.“

LÁSKA K VLASTI, VLASTENECTVÍ LÁSKA K VLASTI SE PROJEVUJE PŘEDEVŠÍM ČINY. PŘÍKLADY: VYPRÁVÍ SE PŘÍBĚH O ŘÍMANU MUCIU SCAEVOLOVI: TEN VLOŽIL RUKU DO OHNĚ, ABY UKÁZAL ETRUSKŮM, DO JEJICHŽ ZAJETÍ PADL, ŽE ŘÍMANÉ JSOU STATEČNÍ LIDÉ. TO UDIVILO ETRUSKY TAK, ŽE OD HRADEB ŘÍMA ODTÁHLI. V TERMOPYLÁCH JE POMNÍK NA POČEST TŘÍ SET STATEČNÝCH SPARŤANŮ, KTEŘÍ PADLI DO POSLEDNÍHO MUŽE, ABY ZABRÁNILI PERŠANŮM VSTUPU DO ŘECKA. HLÁSÁ: „POUTNÍČE, ZVĚSTUJ LAKEDAIMONSKÝM, ŽE MY TU MRTVI LEŽÍME, JAKO ZÁKONY KÁZALY NÁM.“

Autorka prezentace: Jaroslava Suchá obrázky: wikipedie, klipart Zdroj: ROSENZWEIG,Milan.ZÁKLADNÍ MRAVNÍ HODNOTY.1.vydání.Komenium Praha pod ČKL 02303.1990. Číslo publikace:57-169-90.Schváleno jako učební pomůcka pro základní školy výměrem n.p.Komenius č.58/90-K ze dne 29.března 1990.