Redukované texty aneb jak na anotace, abstrakt, extrakt, referát,…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy redakční práce
Advertisements

Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Zpracovávání BP a DP Odborná praxe pro bakalářské studium
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Databáze citačních rejstříků Web of Science.  Online akademická služba provozovaná společností Thomson Reuters.Thomson Reuters  Databáze citačních rejstříků,
Připraveno v rámci projektu „Projektové financování vysokých škol“ podpořeného FRVŠ pod číslem 72/2011
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Oborová brána KIV Knihovnický institut Národní knihovna Knihovnictví a Informační věda.
Textová média v DV AR 2013/2014.
Bibliografická a rešeršní činnost
2. Národní konference o doporučených postupech , Olomouc Katalog klinických doporučených postupů – současný stav a možnosti využití Miroslav.
Citace, citování Plagiátorství
Politika výběru elektronických zdrojů publikovaných v prostředí Internetu Mgr. Ludmila Celbová
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Systémy pro zpřístupňování VŠKP: zkušenosti, možnosti, nabídky, potřeby … Seminář Brno,
Řízené slovníky databází ISTA, LLIS/FTXT, LISA. Obecně: Řízený slovník – controlled vocabulary Slovník lexikálních jednotek selekčního jazyka uspořádaný.
Šetření čtenářské gramotnosti
METADATA „Tvoří velice důležitou složkou geodat (prostorově lokalizovatelných dat) “ Renata Hrabinová.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Koordinátoři ICT Organizační informace
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006.
Věcné zpracování trochu jinak Ze zkušenosti Centra informačních a knihovnických služeb (CIKS) VŠE v Praze.
Absolventská práce.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Hodnocení informací. Redukovaný text.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Elektronické informační zdroje (VIKBA25) Martin Krčál EIZ - kurz pro studenty KISK FF MUBrno, 1. listopadu Proces vyhledávání a rešerše.
Medailon autora co je, k čemu slouží a jak ho správně psát,...
Úvodní hodina do předmětu Knihovnické procesy a služby Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 19. února 2014.
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Rešerše ...hledáme dokumenty a informace
Vymezení problému výzkumu Volba oblasti výzkumu Volba metodologického přístupu Formulace hypotéz !REŠERŠE! proč?
Bibliotheca Economica Zlatý fond českého ekonomického myšlení Seminář pořádaný ve spolupráci Katedry institucionální ekonomie VŠE v Praze a CIKS VŠE v.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Ústřední knihovna FSS MU
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
Mgr. Michal Oblouk HLAVNÍ MYŠLENKY TEXTU.
Veřejná databáze Českého statistického úřadu
Úvodní hodina do předmětu Knihovnické procesy a služby
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Akvizice a informační fond
Informační prameny II. část
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
VIKMA05 Organizace znalostí
Duplicity v SK ČR aneb, Zase ty duplicity!
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
VÝTAH Mgr. Michal Oblouk.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Vzor individuální prezentace
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
Transkript prezentace:

Redukované texty aneb jak na anotace, abstrakt, extrakt, referát,… Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 29. února 2012

Redukovaný text - definice TDKIV Text, který vznikne na základě obsahové analýzy dokumentu z plného textu dokumentu sémantickou redukcí informací obsažených v dokumentu, tj. výběrem z hlediska obsahu podstatných informací. Na sémantickou redukci zpravidla navazuje komprimace vybraných informací a jejich vyjádření v přirozeném nebo umělém jazyce formou vět, klíčový slov nebo znaků. Redukovaný text dokumentu je vždy podstatně kratší než plný text a naplňuje funkci signální (upozornění na nový dokument), substituční (náhrada plného textu dokumentu) nebo selekční (umožnění výběru dokumentů). Hlavní typy redukovaného textu dokumentu jsou referát, anotace, extrakt, resumé a synopse; někdy se mezi ně řadí i soubory věcných selekčních údajů (např. deskriptorů, předmětových hesel, klasifikačních znaků apod.), které však vyjadřují spíše tematiku než vlastní obsah dokumentu.

Redukované texty obsahová analýza z plného textu sémantické redukce obsahu (informací) komprimace vybraných info přirozený nebo umělý jazyk věty, klíčová slova nebo znaky kratší vzniká nové dílo vychází z originálu

Funkce RT signální substituční selekční ostatní existence textu nahrazení čtení celého textu selekční pro vyhledávání literatury RT v katalogu  ano nebo ne??? ostatní tématické shluky (podobné dokumenty)

Historie RT redukce = běžná součást života pravěké malby, záznamy bitev, beletrie od 16.stol. – zprávy o dílech mezi učenci (humanismus, šíření info) 19. stol. – rozvoj vědeckých časopisů indexové, abstraktové, referátové časopisy, oborová specializace 2/2 20. stol. – rozvoj PC a ICT katalogizace, automatická indexace a abstrahování, abstraktové DB, online rozhraní, propojení s FT, RSS, alerts,…

Dvě cesty RT odborná literatura beletrie Rozdíly???

Typologie RT

Extrakt =výtah (extract) věty z dokumentu nevznikají nové formulace cíl: vystihnout obsah dokumentu zásada neutrálnosti nemá se manipulovat s obsahem

Resumé (resume, summary) shrnutí, souhrn rekapitulace přečteného textu nemá funkci signální a substituční na konci dokumentu shrnutí nejdůležitějších poznatů pro ty, co už text četli (doplnění orientace, správné pochopení) druhy autorské redakční

Abstrakt (abstract) zaměřuje se jen na text rozsáhlejší než anotace nehodnotí, chybí doplňkové informace rozsáhlejší než anotace části abstraktu cíle použitá metodologie (v rozsahu nezbytně nutném pro pochopení) výsledky a závěry vedlejší informace – to co nemá souvislosti s cílem dokumentu, ale je důležité

Umístění abstraktu co nejblíže začátku dokumentu časopis pod nadpis a autora samostatná publikovaná zpráva titulní list, dokumentační list, první lichá strana před obsahem monografie, VŠKP rub titulního listu nebo následující lichá stránka samostatné abstrakty kapitol na první stránku kapitoly nebo před ní

Abstrakt (abstract) druhy (dle počtu dokumentů) druhy (dle obsáhlosti) monografický - 1 dokument přehledový - dokumenty na vybrané téma druhy (dle obsáhlosti) informativní - i substituční funkce, podrobnější, technické a přírodní obory indikativní - signální funkce, kratší, společenské a humanitní vědy, častější druhy (dle autora) autorský - píše sám autor kritický - odborník na téma, text by neměl být hodnocen (např. knihovník)

Abstrakt (abstract) druhy (dle uspořádání témat) analytický - dle věcných hledisek, nemusí odpovídat uspořádání původního dokumentu výběrový - dle určitého hlediska (např. skupina čtenářů, požadavky instituce apod.) strukturovaný - ne text, ale formou bodů (metody, cíle, východiska,…) a k nim jsou navázána fakta, přehledné

Abstrakt (abstract) modulární abstrakt 4 složky – anotace, indikativní, informativní a kritický abstrakt

Formální a stylistická úprava bibliografické údaje primární dokumenty - stejná stránka sekundární dokumenty + samostatné abstrakty - těsně před nebo za ČSN ISO 690, 690-2 délka průměr 250 slov, krátké text 100 slov, max. 500 slov (max. 1 tisková strana) určuje ji obsah než délka textu 1. věta = ústřední myšlenka, u sekundárních druh dokumentu

Formální a stylistická úprava členění do odstavců jen u delších abstraktů (ne nadpisy a kapitoly) souvislé věty, krátké věty, logicky navazující klíčová slova za abstraktem (volitelně) slovesa v činném rodě trpný rod pouze tam, kde má být zdůrazněn účastník děje 3. osoba, jiná osoba jen pro snazší pochopení textu

Formální a stylistická úprava obecná terminologie definice v abstraktu ne!!! standardizované měrné jednotky, symboly, zkratky ISO, národní normy nepoužívat rovnice, tabulky, vzorce, diagramy,… specifikace v normě ČSN ISO 214 Dokumentace - Abstrakty pro publikace a dokumentaci (únor 2001)

Anotace (annotation) kratší a stručnější než abstrakt hodnocení, info o tématu, autorovi,… i z jiných dokumentů

Druhy anotace dle autora dle hodnocení další anotace: autorská, nakladatelská, redakční dle hodnocení doporučující (z hlediska skupiny čtenářů) textologická (kvalita textu) další anotace: analytická – strukturovaná RT dle věcných hledisek skupinová – více dok. na společné téma bibliografická – anotace v bibliografii informativní - nehodnotí

Další druhy RT Synopse Regest redukovaný text rozsáhlejších děl nebo RT mezi názvem a textem Regest výtah diplomatického textu

Kdo tvoří nejlépe RT? autor odborník na danou problematiku knihovník/informační specialista

Požadavky na tvůrce RT zkušenosti přehled znalost oboru jazykové schopnosti

Tvorba RT

Co ovlivňuje délku RT délka originálního textu komplexnost řešeného problému pokrytí řešených oborů důležitost obsahu pro čtenáře přístupnost – nedostupný=delší účel RT

Proces tvorby čtení textu analýza syntéza porozumění obsahu, linking words analýza selekce (nedůležité věci) interpretace (vyjádření obsahu vlastními slovy, subjektivní, myšlenkové mapy) syntéza napsání RT

Automatická RT rozdělení textu na věty ohodnocení složení

Přístupy k ART statistický přístup syntaktický přístup frekvence slov, stop slova, stemming (varianty slova, slovník), problémem synonyma syntaktický přístup struktura textu, zákonitosti (umístění slov, významovost vět, podřazené věty, vazby, parsery pro rozložení vět) sémantický přístup důležité části spojeny s určitými pojmy (podstatný, záměr, cíl, důležitý), kombinace

Evaluace zejména pro automaticky tvořené neexistuje univerzální návod na automatickou tvorbu RT možnosti srovnání originální text gold summary posouzení celku nebo jednotlivých částí

Druhy evaluace vnější vnitřní účel textu, proč byl vytvořen orientace na text a obsah

Problémy evaluace nikdy se nevytvoří stejný RT nikdy se nevytvoří stejné hodnocení

Zdroje Dokumentace – Abstrakty pro publikace a dokumentaci : ČSN ISO 214. Praha : Český normalizační institut, 2001. 15 s. Referát a anotace : ČSN 01 0194. Praha : Vydavatelství Úřadu pro normalizaci a měření, 1983. 7 s. MACHÁČKOVÁ, Martina. Redukované texty v katalozích ČR [online]. Brno, 2010. 95 s. Dostupné z WWW: http://is.muni.cz/th/179890/ff_m/Machackova_diplomova_prace.pdf. Diplomová práce. Masarykova univertita, FF KISK. Vedoucí diplomové práce Mgr. Josef Schwarz.

Děkuji Vám za pozornost Závěr Děkuji Vám za pozornost Martin Krčál krcal@fss.muni.cz