Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G2 - 20 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Advertisements

Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Druhý – učebního oboru „Karosář“
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Další uhlovodíky VY_32_INOVACE_G2 - 13
Organická chemie.
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Uhlovodíky VY_32_INOVACE_G2 - 12
Opakovací otázky na uhlovodíky
Uhlovodíky, rozdělení uhlovodíků, alkany
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Frakce získané destilací ropy
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Název šablony: Inovace v chemii52/CH27/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Alkany.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Alkany, cykloalkany.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_108_Zemní plyn AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Písemka lineární uhlovodíky
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
ROPA.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vlastnosti alkanů.
Transkript prezentace:

Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Benzín Je směs kapalných uhlovodíků s řetězcem 5-11 atomů C. Obsahuje asi 60% alkanů, 25% cykloalkanů a 15% arenů. Je vysoce hořlavý Je zdraví škodlivý (omamné páry, poškozuje ledviny a játra)

Výroba: Frakční destilací ropy jednotlivé složky = frakce se oddělují na základě rozdílné teploty varu Krakováním dlouhé řetězce (16C a výše) se štěpí za vysoké teploty na kratší

Oktanové číslo Kvalitu benzínu určuje oktanové číslo. (Natural 95, Natural 98...). Čím je vyšší, tím kvalitnější je benzín. U nekvalitních benzínů dochází k předčasnému vznícení benzínu v motoru, k detonacím a tzv.klepání motoru. (malý výkon, velká spotřeba, opotřebení součástek)

Motorová nafta Získává se frakční destilací ropy uhlovodíkových řetězců s 12-22C. Škodí zdraví. Používá se do dieselových motorů.

Ekologie Při spalování benzínu vznikají plynné exhalace škodlivé pro životní prostředí. Obsahují kromě oxidu uhličitého a vody: oxid uhelnatý a oxidy dusíku – váží se na hemoglobin v krvi, vytěsňují kyslík, hrozí udušení oxid dusičitý – dráždí dých. cesty, způsobuje kyselé deště přízemní ozon – způsobuje za horkého počasí dýchací obtíže, bolest hlavy, nevolnost...

Proto se do aut montují katalyzátory – rozkládají škodlivé látky na oxid uhličitý, dusík a vodní páru. Při spalování nafty (která obsahuje S) vzniká ještě oxid siřičitý a oxid sírový, které dráždí dých.cesty a vytvářejí kyselé deště. Dále se uvolňují i areny, které jsou karcinogenní.

Plynná paliva -jsou ekologičtější -získávají se ze zemního plynu (90%methanu) a při zpracování ropy: LPG – zkapalněná směs propan-butanu CNG – zkapalněný zemní plyn

Alternativní paliva- jsou ekologicky nejčistší Elektřina Vodík Solární panely Bioplyn