Alternativní paliva Alternativními palivy (někdy také náhradní či substituční paliva) se rozumí především produkty, které mohou nahradit paliva na bázi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Advertisements

CHLADÍCÍ STROJ.
Alternativní paliva automobilů
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
možnosti a význam použití
Spalovací motory vznětové
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Tepelné stroje -motory
Pístové spalovací motory
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
technologie využití biomasy
SPALOVACÍ MOTORY.
Čtyřdobý zážehový motor
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Alkany.
Tepelné motory.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Spalovací Turbína.
Tepelná elektrárna.
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Zdroje organických sloučenin
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Fosilní paliva – Zemní plyn
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Spalovací Motory Benzínové
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Tepelné elektrárny Vypracoval: Jiří Herrgott Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Tepelné motory - proudové a raketové motory
CHLADÍCÍ STROJ.
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Transkript prezentace:

Alternativní paliva Alternativními palivy (někdy také náhradní či substituční paliva) se rozumí především produkty, které mohou nahradit paliva na bázi ropy Začátek rozvoje se datuje do poloviny 70. let

Hlavní důvody pro uplatnění Rostoucí spotřeba paliv Omezené zásoby ropy => stoupající cena Nedostatek ropných paliv např. v období válek či krizí Snaha snížit úniky jedovatých plynů do atmosféry Orientace na biologicky obnovitelná paliva s uzavřeným cyklem oxidu uhličitého

Stručný přehled vývoje Alternativní paliva byla prosazována postupně, od jednoduché substituce ropných paliv (ethanol, směsná nafta), přes komplikovanější konstrukční úpravy (LPG, CNG), až po zcela nová řešení (MDI) Velice často se vracíme do automobilové minulosti (použití plynu) Předpokládá se, že v roce 2020 bude podíl alternativních paliv dnes neuvěřitelných 20%

LPG (propan butan) Využívá se od roku 1910 Jedná se o vedlejší produkt zpracovávání ropy nebo zemního plynu V kapalném stavu se skladuje při tlaku až 1,4 Mpa Škodlivé emise jsou nižší než z benzínu

CNG (stlačený zemní plyn) V itálii zaváděn již ve 30. letech Je lehčí než vzduch Produkuje daleko méně škodlivých emisí než benzín nebo nafta Distribuován při tlaku 20 - 25 Mpa V USA využíván od 30. let minulého století, nyní je nejvíce používán v Argentině, Itálii a Rusku

LNG (zkapalněný zemní plyn) Skladován v kryogenních nádobách při tlaku 0,15 až 1,0 Mpa Bod varu má při -160°C za normálního tlaku Distribuován v kapalném stavu Určeno především pro velké nákladní automobily

Metanol Vyráběný ze zemního plynu, uhlí, dřeva nebo komunálních odpadů Je jedovatý, velmi agresivní vůči gumě, plastům, hliníku a jeho slitinám Použiván přímo jako směs s benzínem (15%) - M85 Praktické využití je však velmi omezeno V budoucnosti uvažován jako zdroj vodíku pro palivové články

Bioetanol Produkován fermentací rostlinných škrobů obsažených např. v obilí, cukru, melase nebo celulóze Používá se ve směsi od 10% do 100% s benzínem. Je možná kombinace i s naftou Podle pěstované plodiny lze z hektaru orné půdy získat etanol na 20 – 50 000 km Vyznačuje se vysokým oktanovým číslem, zásadní nevýhodou je však jeho afinita k vodě Přimíšený do benzínu či nafty snižuje emise

Biodiesel Vyráběný esterifikací* rostlinných olejů nebo živočišných tuků i recyklovaných z restauračních zařízení Poprvé byl využit v Jižní Africe během 2. světové války jako palivo pro těžká dieselová vozidla Redukuje produkci uhlíkatých částic, uhlovodíků, polyaromátů, a pevných částic, problém ale předtavuje vyšší emise NOx V USA je biodiesel první alternativní palivo, které vyhovělo testům vlivu na zdraví *Esterifikace je reakce alkoholu s kyselinou nebo s jejím derivátem za vzniku esteru a vody

Bioplyn Vzniká rozkladem organické hmoty ve velkovýkrmnách, čistírnách odpadních vod, skládkách apod. Vedle metanu obsahuje i větší množství CO2, vody, případně dalších příměsí jako jsou sulfan, halogenovodíky atd. Používá se především k pohonu stacionárních motorů Někdy může i nahrazovat naftu

Dřevoplyn Byl využíván především v období 2. svět. Války Velký problém pro motory představovala čistota plynu a z ekologického hlediska voda, přes kterou se plyn filtroval, obsahující velký obsah dehtu Tehdejší idea generátoru paliva umístěného přímo ve vozidle se opět vrací a využívá se při výrobě vodíku pro palivové články V ČR naposled na konci 70. let ověřovalo dřevoplyn JZD na traktoru

Vodík Lze ho vyrábět z vody elektrolýzou, ze zemního plynu, metanolu nebo z biomasy zplyňováním (spojeno s produkcí CO2). Problémém jsou vysoké náklady na jeho výrobu, které tvoří hlavní překážku jeho rozšíření Podobně jako zemní plyn ho lze použít stlačený nebo zkapalněný (LH2) Je výbušný. Vyžaduje velmi těsný palivový systém. Čistý nebo ve směsi se zemním plynem (Hythane, až 15% vodíku) lze použít jako palivo do spalovacích motorů. Vedle vody je však ve spalinách obsaženo i množství oxidu dusíku

Peroxid vodíku Za 2. svět. Války pracoval prof. Walter na využití tzv. Paroplynu, který vznikal prudkým rozkladem H2O2 za přítomnosti katalyzátoru (burelu) Reakce probíhá za nízkých teplot, nedochází k tepelnému namáhání zařízení ani k tepelným ztrátám Pohon se zkoušel na ponorkách Plyny vzniklé rozkladem peroxidu vodíku mohou pohánět motor pístový, turbínový neboi tryskový Výroba by v budoucnosti mohla být součástí vodíkové energetiky, na základě elektřiny z jaderných, solárních a větrných elektráren. Peroxid vodíku se totiž skladuje lépe než vodík

MDI – motor na stlačený vzduch Počátkem nového tisíciletí přišel pan Guy Négre s opravdu zajímavým vynálezem Jeho motor funguje pouze na stlačený vzduch. Žádné emise, žádné zápachy... Před nasátí vzduchu ho ještě pročistí, takže kvalitu okolního vzduchu ještě zlepší.

Lineární spalovací motor Princip spočívá v přímém spojení dvou protiběžných pístů bez použití klikového mechanizmu. Na spojovací tyči jsou umístěny silné magnety, které se pohybují v magnetickém poli cívek a kmitavý pohyb pístů je převáděn na elektrickou energii na základě Faradayova zákona.

Hybridní motor Motor využívá více než jeden zdroj energie – v tomto případě kombinuje zážehový motor a elektromotor V důsledku má auto nižší spotřebu a menší emise