Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 3 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Mikroekonomie I Domácí produkt
Výdaje a rovnovážný HDP Martina Hedvičáková
1 Makroekonomie Ing. Vojtěch Jindra.
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Hospodářská politika státu
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Fiskální a monetární politika
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Makroekonomie I.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 3 – Spotřeba, úspory, investice
Mikroekonomie I Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Státní rozpočet,
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie.
Makroekonomie A.
Co se má vyrábět, v jakém množství a kdy?
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Určení rovnovážné produkce
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Ukazatele ekonomické efektivnosti
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Makroekonomie I ( Cvičení 9 – Měnový kurz)
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
Základy veřejných financí
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Úvod do finanční vědy a financí
Rozpočtová a fiskální politika
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Rozpočtová a fiskální politika
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie ) Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Makroekonomie studuje níže uvedené veličiny s výjimkou: MAEK1 – Cvičení 1 Makroekonomie studuje níže uvedené veličiny s výjimkou: exportu a importu mezi Českou republikou a Spojenými státy míru inflace v české republice výši kolejného celkovou produkci české ekonomiky

Makroekonomie studuje níže uvedené veličiny s výjimkou: MAEK1 – Cvičení 1 Makroekonomie studuje níže uvedené veličiny s výjimkou: exportu a importu mezi Českou republikou a Spojenými státy míru inflace v české republice výši kolejného celkovou produkci české ekonomiky

MAEK1 – Cvičení 1 Který z následujících výroků lze zařadit do oblasti pozitivní ekonomie: míra inflace by neměla být vyšší než 8% schodek státního rozpočtu nesmí překročit 3% je potřeba udržovat vyrovnanost mezi exportem a importem míra nezaměstnanosti činí 10%

MAEK1 – Cvičení 1 Který z následujících výroků lze zařadit do oblasti pozitivní ekonomie: míra inflace by neměla být vyšší než 8% schodek státního rozpočtu nesmí překročit 3% je potřeba udržovat vyrovnanost mezi exportem a importem míra nezaměstnanosti činí 10%

Fiskální politikou rozumíme ovlivňování ekonomiky prostřednictvím: MAEK1 – Cvičení 1 Fiskální politikou rozumíme ovlivňování ekonomiky prostřednictvím: změn množství peněz v ekonomice změn měnového kurzu změn vládních nákupů žádná z uvedených možností není správná

Fiskální politikou rozumíme ovlivňování ekonomiky prostřednictvím: MAEK1 – Cvičení 1 Fiskální politikou rozumíme ovlivňování ekonomiky prostřednictvím: změn množství peněz v ekonomice změn měnového kurzu změn vládních nákupů žádná z uvedených možností není správná

Monetární politikou rozumíme ovlivňování ekonomiky prostřednictvím: MAEK1 – Cvičení 1 Monetární politikou rozumíme ovlivňování ekonomiky prostřednictvím: změn daňové soustavy změn peněžní zásoby změn cel změn v podporách nezaměstnanosti

Monetární politikou rozumíme ovlivňování ekonomiky prostřednictvím: MAEK1 – Cvičení 1 Monetární politikou rozumíme ovlivňování ekonomiky prostřednictvím: změn daňové soustavy změn peněžní zásoby změn cel změn v podporách nezaměstnanosti

MAEK1 – Cvičení 1 Základní makroekonomickou identitou, kterou lze odvodit i z makroekonomického koloběhu, nazýváme následující vztah: rovnost celkových úspor a celkových investic rovnost míry inflace a míry nezaměstnanosti rovnost vládních výdajů a vládních příjmů rovnost exportu a importu

MAEK1 – Cvičení 1 Základní makroekonomickou identitou, kterou lze odvodit i z makroekonomického koloběhu, nazýváme následující vztah: rovnost celkových úspor a celkových investic rovnost míry inflace a míry nezaměstnanosti rovnost vládních výdajů a vládních příjmů rovnost exportu a importu

MAEK1 – Cvičení 1 Cvičení 1. V poslední době se často mluví o vysokém deficitu veřejných financí České republiky. Často je výše deficitu v poměru k HDP spojována s přijetím eura. Podmínkou pro přijetí eura je mimo jiné i předpoklad, že deficit veřejných financí nepřekročí 3% HDP. Jak byste tento výrok komentovali z pohledu pozitivní a normativní ekonomie?

MAEK1 – Cvičení 1 Cvičení 1. V poslední době se často mluví o vysokém deficitu veřejných financí České republiky. Často je výše deficitu v poměru k HDP spojována s přijetím eura. Podmínkou pro přijetí eura je mimo jiné i předpoklad, že deficit veřejných financí nepřekročí 3% HDP. Jak byste tento výrok komentovali z pohledu pozitivní a normativní ekonomie? Jde o stanovení určité normy. Zde tedy deficit veřejných rozpočtů (tzn. součtu rozpočtů státu, krajů, obcí a měst, mimorozpočtových fondů atd.) nesmí překročit 3% HDP. Tento výrok bychom tedy zařadili do normativní oblasti ekonomie.

MAEK1 – Cvičení 1 Cvičení 2. Vláda podobně jako ostatní makroekonomické subjekty vytváří úspory. Děje se tak v případě, že má vyšší příjmy než výdaje. Co se však stane, když vláda bude mít deficit rozpočtu? Bude neustále platit rovnost úspor a inestic?

MAEK1 – Cvičení 1 Cvičení 2. Vláda podobně jako ostatní makroekonomické subjekty vytváří úspory. Děje se tak v případě, že má vyšší příjmy než výdaje. Co se však stane, když vláda bude mít deficit rozpočtu? Bude neustále platit rovnost úspor a inestic? Pokud má vláda vyšší výdaje než příjmy hospodaří s deficitem. Tomuto deficitu můžeme také říkat záporné úspory vlády. Deficit musí vláda nějakým způsobem financovat, půjčí si tedy z úspor ostatních makroekonomických subjektů. Celkové úspory poté budou nižší. Nic to však nemění na našem tvrzení o rovnosti celkových úspor a celkových investic.