Srovnávací analýza hodnocení úrovně učitelských činností

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Analýza dotazníků projektu National Teams of ECVET Experts
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Klíma školy (PaedDr. Kinga Horváthová, PhD.)
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zastupitelé v obcích Moravskoslezského kraje. Analýza postojů, názorů a cílů zastupitelů v obcích do tří tisíc obyvatel Michal Kuděla Radomír Sztwiertnia.
AUTOEVALUACE ACADEMIA MERCURII NÁCHOD ZAMĚŘENÍ NA OBLASTI: Průběh vzdělávání – výuka, výsledky ( metody, náročnost, rozvoj klíčových kompetencí, umístění.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
TEMPLATE DESIGN © Proenvironmentální postoje učitelů středních odborných škol jako předpoklad pro biofilní orientaci vzdělávání.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Didaktické prostředky
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Pojmy a interpretace.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
Obtížnost profesních činností učitele z pohledu studentů učitelství, učitelů a oborových didaktiků Mgr. Jana Wernerová.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
České Budějovice, červen 2016
Transkript prezentace:

Srovnávací analýza hodnocení úrovně učitelských činností Zuzana Freislebenová

Řešena problematika srovnávací analýzy v oblasti výzkumu učitele Řešena problematika srovnávací analýzy v oblasti výzkumu učitele. Porovnáno je hodnocení a sebehodnocení profesního výkonu studenta učitelství. Toto šetření je komparováno s obdobným šetřením u začínajících učitelů (Šimoník, 1994). V českém ped. výzkumu nebývá srovnání zcela obvyklou metodou. Jednak je náš ped. výzkum v porovnání s jinými zeměmi málo rozvíjen (Průcha, 1995) a dále nebývá vždy jednoduché vytvářet pro komparaci obdobné podmínky šetření ( časové relace, regionální rozdíly, metodologické postupy aj.)

Dotazníkové šetření Provedeno v roce 1995 Porovnány výpovědi o téže pedagogické realitě (vybrané pedagogické činnosti studenta učitelství) 2 skupiny respondentů - začínající učitel - studenti = praktikanti

Výsledky šetření – začínající učitel Výzkum se zabývá charakteristikami začínajícího učitele a jeho nástupními podmínkami. Dotazníkové šetření provedeno na jižní Moravě v letech 1990-1992, 141 začínajících učitelů. Vybráno 24 pedagogických činností, u kterých měli respondenti vybrat ty profesní činnosti, které považovali při své nástupní praxi za obtížné.

Pořadí pedagogických činností, které pro začínající učitele byly nejméně obtížné Činnosti % učitelů 1. Vysvětlení nové látky 73 2. Volba a použití nových pomůcek 72,3 3. Spolupráce s ostatními pedagogy 4. Organizace samostatné práce 70,2 5. Hodnocení a klasifikace 68,1 6. Časové rozvržení vyučovací hodiny 63,8 7. Rozvržení učiva na celý školní rok 61,7 8. Stanovení obsahu a rozsahu učiva 59,6

Pořadí pedagogických činností, které pro začínající učitele byly nejvíce obtížné Činnosti % učitelů 1. Práce s neprospívajícími žáky 76,6 2. Udržení kázně při vyučování 75,2 3. Udržení pozornosti žáků 70,2 4. Diagnostika osobnosti 63,8 5. Motivace žáků 59,6 6. Individuální jednání s rodiči žáků 7. Vedení schůzek s rodiči 57,5 8. Reakce na neočekávaný vývoj vyučování 56,7

Šetření se opíralo o sebehodnocení graduovaného (byť začínajícího) učitele. Sebehodnocení vlastního výkonu těchto učitelů se týkalo posuzování v delším časovém období. Začínající učitel pracoval v reálných podmínkách (jsou na něj kladeny stoprocentní profesní nároky). Dotazníkové šeření probíhalo v letech 1990, 1991 a 1992. Autor frekvenci voleb vyjádřil v procentech a sestavil pořadí činností , které podle výpovědí činily začínajícím učitelům obtíže.

Výsledky šetření – student (praktikant) Objektem dotazníkového byla pedagogická činnost studenta v podmínkách standardního provozu na ZŠ, v době souvislé čtyřtýdenní praxe ve 4. ročníku studia. K 19 ledovaným činnostem začínajícího učitele se měli vyjádřit jednak samotní studenti a současně jejich cviční učitelé, kteří je v průběhu praxe sledovali, pomáhali jim, korigovali a hodnotili jejich činnost. Respondenti měli z nabízených činností sestavit pořadí pedagogických činností, které v průběhu praxe činily studentovi největší obtíže a které naopak zvládal relativně nejlépe.

Výpovědi o pedagogických činnostem nejlépe zvládaných studentem Činnosti Poř. Výpovědi učitelů % Poř . Výpovědi studentů % Komunikace s žáky 1. 55,3 64,7 Motivace žáků 2. 43,5 45,9 Vysvětlení nové látky 3. 42,4 30,6 Volba uč. pomůcek 4. 40,0 31,8 Indiv.přístup k žákům 5. 37,6 25,9 Spolupráce s pedagogy 6. 24,7 7. 18,2 Organizace sam.práce 22,4 Hodnocení a klasifikace 8. 20,0 17,7

Výpovědi o pedagogických činnostech nejobtížněji zvládaných studentem Činnosti Poř. Výpovědi učitelů % Výpovědi studentů % Časové rozvržení studia 1. 41,2 54,1 Udržení pozornosti žáků 2. 30,6 6. 22,4 Přizpůsob. vyuč. věku žáků 3. 27,1 4.-5. 23,5 Správná formulace otázek 4. 24,7 Udržení kázně 5. 8. 20,0 Motivace žáků 10. 10,6 Organizace sam. práce 7.-8. 15. 5,9 Hodnocení a klasifikace 32,9 Vedení ped. dokumentace 15,3 Řešení kázeňských přestupků 8,2 7. 21,2

U činností, které podle výpovědí respondentů student nejlépe zvládal, je patrná překvapivá shoda výpovědí. U činností, které studentům činily největší obtíže, jsou výpovědi cvičných učitelů a studentů rozpornější. Jako nejčastěji uváděné obtížné činnosti se v obou souborech mezi první sice objevují tytéž ped. činnosti, avšak jejich pořadí je odlišné. Šetření se opíralo o sebereflexi studentů učitelství (bezprostředně před dokončením studia) a o hodnocení výkonu studentů cvičnými učiteli. Sebehodnocení vlastního výkonu studenta i hodnocení cvičným učitelem se týkalo čtyřtýdenního působení studenta v praxi.

Praktikující student nebyl ve zcela reálných podmínkách školské praxe (jen vybrané činnosti, nižší úvazek, dílčí zodpovědnost). Dotazníkové šetření probíhalo na jaře 1995.

Komparace výsledků obou šetření Některé činnosti, které patří podle výpovědi studentů a jejich cvičných učitelů v redukovaném pořadí mezi nejobtížněji zvládané, jsou začínajícími učiteli označovány dokonce jako nejméně obtížné (časové rozvržení učiva, hodnocení a klasifikace, organizace samostatné práce). Předpokládalo se, že obtíže budou jako u studentů-praktikantů, tak také u začínajících učitelů obdobné. Celkově je však možno konstatovat, že obě šetření vykazují převážně odlišné, u některých činností protikladné a jen vyjimečně korespondující výsledky.

Výsledky srovnání poukazují na jiný charakter činností a odlišnou roli, kterou má student –praktikant a začínající učitel. Zjevný je rozdíl nejen v délce působení, intenzitě (úvazek), v dalších činnostech a povinnostech, ale i v odpovědnosti za činnost a v profesní kompetenci. Neopomenutelná je i samotná situace příchodu nového (pro žáky mladého, generačně blízkého) učitele a jeho vnímání samotnými žáky. Student se při praxi nenachází ve zcela reálných podmínkách práce učitele. Můžeme se domnívat, že činnost komunikace se žáky a motivace žáků, které byly studenty i cvičnými učiteli shodně hodnoceny jako nejlépe zvládané, avšak začínající učitelé je posoudili jako činnosti, které jim činily obtíže, jsou pro praktikujícího studenta na praxi objektivně méně obtížné, než pro začínajícího učitele v průběhu šk. roku.

Závěr Cílem bylo poukázat na problematiku srovnávací analýzy v oblasti výzkumu učitele, pokusit se porovnat hodnocení (cviční učitelé) a sebehodnocení (praktikanti) vytypovaných ped. činností studenta učitelství a dále tyto výsledky komparovat s obdobným výzkumem u začínajících učitelů. Porovnání ukázalo vysoký stupeň shody ve výpovědích cvičných učitelů a praktikantů, a to zejména u činností, které podle výpovědí respondentů student nejlépe zvládal.

Odlišnou situaci představuje výsledek komparace studentů – praktikantů s výzkumem obtíží u začínajících učitelů. Obě šetření vykazují převážně odlišné výsledky Hodnocení pedagogických činností studentů v průběhu pedagogických praxí však dává reálný podklad pro možnou korekci obsahu učitelského vzdělávání a je zajímavým mezníkem v profesním růstu a vývoji budoucího učitele. URBÁNEK, P.: Srovnávací analýza hodnocení úrovně učitelských činností. Pedagogická orientace 1997, 3, s. 53-63, ISSN 1211-4669.

Děkuji za pozornost