MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY II.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_32_INOVACE_1C2 FUTURISMUS.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Romantismus 19. století.
III. ročník, kombinace Pd-Vv
Datum (období) vytvoření: červen 2011
SYMBOLISMUS konec 19. století
Kubismus I. Polovina 20. století.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
MEZOPOTÁMIE Mezopotámie se rozkládá na území dnešního Iráku, při
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Výtvarné umění.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Předřecké kultury - kultura egejské oblasti
Realismus.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
IMPRESIONISMUS.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
NAIVNÍ UMĚNÍ.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
INFORMEL Jana Bobčíková.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Evropské umění počátku 20. století
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Transkript prezentace:

MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914 Fauvismus

V letech 1905 –1914 vzniká v krátkých časových odstupech několik moderních uměleckých směrů: fauvismus expresionismus kubismus futurismus abstraktní umění rayonismus suprematismus Tyto nové směry se rozvinuly především v malířství, ale některé z nich ovlivnily sochařství a projevily se i v architektuře a užitém umění.

FAUVISMUS - 1905 Znaky: Název z francouzštiny, le fauve znamená šelma. V roce 1905 byla první společná výstava fauvistů, na ní jeden z kritiků pronesl: „Donatello mezi šelmami!“ Název původně odsuzující se ujal. Znaky: Fauvisté nevytvořili žádný společný program. Hlavní znak fauvismu barva - nepřirozená, divoká, svoboda při jejich výběru a užití. Konstrukce prostoru pomocí čistých barev bez modelace, bez stínování. Síla obrazu vychází z barevné plochy. „Barvy byly pro nás dynamitové patrony. Měly za úkol vyjádřit světlo.“

Představitelé fauvismu: Za nejčistšího fauvistu je považován Henri Matisse. Vášnivým temperamentem je znám Maurice Vlaminck. Fauvistické tendence se u nás objevují v díle Václava Špály a Emila Filly. HENRI MATISSE Zpočátku studoval práva, protože otec z něj chtěl mít notáře. Při rekonvalescenci po operaci slepého střeva začal malovat a zanechal právnické kariéry. Prošel obdobím pointilismu a v roce 1905 namaloval první fauvistické obrazy. Prohlásil: … „síla výrazu, zmocňující se diváka, vyzařuje z barevných ploch.“ V obraze :… „má zaznít živý barevný akord tak jako v hudební skladbě.“ Známá díla: Velký červený interiér Tanec Hudba

Maurice Vlaminck Byl pařížským rodákem a pocházel z rodiny hudebníků. Patřil k nejtypičtějším představitelům fauvismu. Velmi obdivoval Vincenta van Gogha. “Vytkl jsem si jediný cíl….novými prostředky vyjádřit hluboké vztahy, které mne pojí s prastarou zemí. Byl jsem něžný, bouřlivý barbar.“ Základem jeho malby se stal instinkt, vědění podle jeho názoru instinkt zabíjí. Po roce 1907 jeho bouřlivost ustupuje a ve své díle přechází k realističtějšímu způsobu tvorby. Dílo: Ulice v Marly-le-Roi, Červené stromy

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

Velký červený interiér

Hudba

Nahota v modrém

Tanec

Červené stromy

Ulice v Marly-le-Roi

Emil Filla

Václav Špála Čekající Duha