Aneb co může říci školní psycholog

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika SPU.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Práce se třídou část 1 PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Vzájemná hospitační činnost
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Zdravá škola.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Diagnostika třídních kolektivů
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Žákovský parlament. Charakteristika Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením školy, školou a obcí Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
„Elio pro školy“ Výměna zkušeností s realizací projektů OP VK Praha
Školní metodik prevence a budování dobrého klimatu školy Richard Braun AUDENDO, Praha.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Škola pro všechny Setkání koordinátorů inkluze ZŠ Jeseník, Fučíkova
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciálně pedagogická diagnostika
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Diagnostika skupin ve školním prostředí - žáci ve třídě
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Centrum kolegiální podpory CKP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Aneb co může říci školní psycholog Dynamika školní třídy Aneb co může říci školní psycholog Richard Braun ZŠ Čimice, Praha 8

Práce se třídou Častá zakázka vedení školy Aktuální problém našich škol Výrazně ovlivňuje sociální klima školy Vždy je výhodné působit preventivně než intervenčně Není mnoho způsobů, jak se to učit

Vstupy do třídy Výchovný poradce, školní metodik prevence by měl mít možnost volného přístupu do tříd dle potřeb studentů, pedagogů či vlastního uvážení Psycholog či speciální pedagog poradny či SPC, SVP většinou pracuje na zakázku školy (omezené možnosti i kompetence)

Úrovně vstupů do třídy Vedení třídy Prožitková hodina Tématika Nácviky Intervence Krizová intervence Supervize školní třídy

Co je dynamika třídy? Co se ve třídě děje mezi členy Formy komunikace Vztahy a vzájemné reakce Jejich změny v rámci třídy Vývoj třídního kolektivu Síly z vnějšího prostředí školy

Školní třída = sociální skupina Znaky sociální skupiny: Vzájemné vztahy Hierarchie, postavení a status členů Dynamika dění Historie Způsoby řešení vnitřních konfliktů Způsoby řešení vnějšího zatížení

„Třídní“ život Každá třída: Pozorovatelné chování Nepozorovatelné chování Uvědomované Emotivní, spontánní  Co vidí učitelé, co vidí žáci, co vidí a slyší rodiče

Hierarchie školní třídy Hierarchii třídy = pozice a statuty žáků Nejčastěji využívané modely: - sociometrický (Moreno, Long a Jonesová) - psychodynamický (Schindler)

Sociometrické pozice dětí ve třídě Nejoblíbenější žák Spíše oblíbený než neoblíbený Spíše neoblíbený než oblíbený Kontroverzní žák Odmítaný žák Přehlížený žák

Psychodynamický model Pozice ve třídě: pozice alfa pozice beta pozice gama pozice omega A zároveň pozice vnějšího nepřítele

Co ovlivňuje pozici dítěte? Vnější faktory: doba, kdy je žák členem třídy nastavení učitele (učitelů) k němu zdravotní stav rodinné zázemí (sociální statut a ambice rodičů) předchozí zkušenosti a očekávání vnější fyzický vzhled

Co ještě? Vnitřní faktory emoční inteligence žáka sebedůvěra a zdravé sebevědomí aktivita a angažovanost pro třídu studijní úspěšnost, inteligence, kreativita a vlastní ambice adaptabilita a komunikativnost, extravertovanost sociální zralost a dovednosti, schopnost navazovat kontakty

Dělení tříd podle vzniku Třídy náhodně vzniklé Pro zařazení není žádný klíč, členové jsou v podstatě přirozený výběr populace. Ani dělení podle abecedy není žádné kritérium výběru Třídy diferencované Existuje nějaký klíč výběru a zařazení – např. studijní výsledky, sportovní talent, výtvarný talent či matematické zaměření, apod. Třídy výběrové Studenti prošli nějakým výběrovým sítem (někdo nebyl zařazen), spojuje je především výrazný studijní předpoklad či talent

Fáze vývoje třídního kolektivu Rané, prekohezní stádium Zhruba 1. až 3. ročník ZŠ Fáze prvotní koheze Zhruba 4. až 6. ročník ZŠ Fáze kohezní Zhruba 7. až 9. ročník ZŠ

Čím je třída dětem atraktivní? třída je schopná naplňovat potřeby žáka žák má rád své spolužáky žákům se líbí činnosti, které se dějí ve třídě žák dostává od třídy statut a prestiž díky svému postavení v sociálním prostředí

Klima školy ustálené vnímání, prožívání, hodnocení a reagování všech aktérů školy na to, co se ve škole odehrálo, odehrává nebo se má. Vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů, které fungují v dané škole tak, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí, učitelé, žáci, popř. zaměstnanci školy. Další kategorie: Kvalita školy, kvalita života školy, organizační klima školy, atd.

Klima školní třídy vnímáme jako dlouhodobé, pro danou třídu a daného učitele typické jevy, jejímiž tvůrci jsou jednak žáci celé třídy, jejich skupiny a jednotliví žáci, stejně tak i učitelé, v dané třídě vyučující. Další kategorie: komunikační klima třídy, morální klima školní třídy.

Diagnostika užívaná ve škole KLIMA ŠKOLY KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY VZTAHY MEZI DĚTMI PROBLÉMOVÝ JEDINEC

Dotazníky a screeningy Pro vztahy mezi dětmi SORAD (2005), B-3 (1997), B-4 (1998) a D-1 (2002), Třídní kompas (2011) Pro klima třídy MCI (1991), CES (1998),KLIT,KŠT (2011) Pro individuální analýzu chování DSA (1990), škály Connersové, Monitorovací systém, Dotazník školního chování žáka

V případě potřeby: braunr@volny.cz Děkuji za vaši pozornost! V případě potřeby: braunr@volny.cz