Gerundivum Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Podmět a přísudek Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_738_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
Pád substantiv.
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Slovesa (verba).
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Větné členy Opakujeme.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Skladba souvětí.
Komplexní jazykový rozbor
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Substantiva I. deklinace Nom. sg. -a Gen. sg.-ae.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Verba.
Verba.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinská slovesa Lingvistický úvod.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Grafický rozbor vět Postup.
Všestranné jazykové rozbory
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna
Rozvíjející větné členy
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Transkript prezentace:

Gerundivum Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna

Vytvoření gerundiva K prézentnímu kmeni slovesnému přidáme sufix - ndus, -nda, -ndum: laudare + -ndus,-nda,-ndum = laudandus,a,um Analogicky u dalších konjugací : monendus, legendus,capiendus,audiendus

Překlad gerundiva do češtiny 1.)mající být chválen 2.)maje být chválen 3.)VV-kdo, protože, ač,jenž…má být chválen 4.)hodný pochvaly 5.)koho je třeba chválit

Gerundivum větným členem

Gerundivum přívlastkem : Ad urbem accessit hostis metuendus. K městu přitáhl nepřítel, jehož bylo třeba se bát. Video puellam amandam. Vidím láskyhodnou dívku.

Gerundivum doplňkem : Pater dedit magistro filios educandos. Otec dal učiteli syny na vychování / aby je vychoval.

Gerundivum přísudkem (osobní vazba) Pueri sunt laudandi. Chlapce je třeba chválit. Puellae sunt laudandae. Dívky je třeba chválit.

Gerundivum přísudkem (neosobní vazba) U podmětných nebo nepřechodných sloves: Iam est eundum. Je třeba již jít. Non est obliviscendum parentum. Nelze zapomínat na rodiče.

Dativ auctoris Ten, kdo má povinnost vykonat nějakou činnost, se v gerundivní vazbě vyjádří dativem: Mihi est scribendum. Jest mi psáti.Musím psát. Estis matri amandi. Matka vás má milovat.