Transatlantické vztahy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ukončení 1. světové války
Advertisements

OSN OSN= organizace spojených národů
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Mezinárodní integrace
NATO.
Svět Západu a vznik NATO
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Alexandr Vondra Češi v Evropě. ČR v Evropě - Vize ODS  „Kotva“ na Západě (trojúhelník NATO – EU – sousedské vztahy)  Otevřené, liberální.
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Organizace spojených národů
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Politické faktory cestovního ruchu Geografie cestovního ruchu Aneta Králová Jana Kellerová.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
VY_32_INOVACE_2D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
STUDENÁ VÁLKA.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
DUM 6 VY_32_INOVACE_ a)Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo b)Velká Británie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo.
Bezpečnostní otázky Transatlantické vztahy. Studená válka Po 2. sv. válce se USA stávají důležitým činitelem v zajištění bezpečnosti zemí ZE. Po 2. sv.
Rusko jako geopolitický aktér v postsovětském prostoru
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Kavříková, Bělinová, Březinová, Štěrbová
Aktuální otázky NATO a nový Strategický koncept Obsah 1.Nový Strategický koncept NATO 2.Kolektivní obrana 3.Spolupráce s Ruskem 4.Zahraniční operace 5.Nejnovější.
Společná bezpečnostní a obranná politika EU Tomáš Weiss. 1
Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc.
TRANSATLANTICKÉ VZTAHY EU Vývoj vztahů mezi ES/EU a USA po r
Studená válka Poválečné uspořádání Německa Založení vojenských paktů
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
NATO Severoatlantick á Aliance (NATO) byla založena 4.dubna 1949 ve Washingtonu na z á kladě Severoatlantick é smlouvy, kterou podepsalo 12 nez á vislých.
Transatlantické vztahy
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Otázky po válce Období po 2. sv. válce. Charakter doby velmoci řeší uspořádání světa řeší, zda mají potrestat viníky války konference v Postupimi (Německo,
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Karin Šubrtová.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Evropa po 1. světové válce (Versailleská konference)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
FORMOVÁNÍ SPOJENECKÉ KOALICE
Mezinárodní organizace
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
STUDENÁ VÁLKA 1.
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Evropské hospodářství
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Mezinárodní vztahy prezentace č.1.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
NATO Severoatlantická aliance.
Anotace Žák se seznámí s problematikou vzniku, historií a fungováním Severoatlantické aliance a jejím významem pro obranyschopnost České republiky Autor.
Severoatlantická aliance
Příprava občanů k obraně státu …
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

Transatlantické vztahy Bezpečnostní otázky Transatlantické vztahy

Studená válka Po 2. sv. válce se USA stávají důležitým činitelem v zajištění bezpečnosti zemí ZE. Bezpečnostní otázky se řešily na půdě NATO. Jasné bezpečnostní hrozby, které mají vojenský charakter. Jasný nepřítel – SSSR a východní blok.

Studená válka Americké vojenské jednotky jsou rozmístěné v Evropě (hlavně v Německu), aby čelily případnému útoku vojsk Varšavského paktu. Evropské země měly zájem na tom, aby USA zůstaly v Evropě a zajistily jejich obranu Součástí evropské politiky USA byla stabilizace ZE a integrace ZE zemí. Cílem bylo zabránit sovětskému ovládnutí ZE a také zabránit novému vzestupu Německa.

Studená válka 4. dubna 1949 je tzv. Washingtonskou dohodou založena Severoatlantická aliance. Členy i země, které se neúčastnily evropského integračního projektu. Členy byly i nedemokratické země, které byly strategicky důležité. Jednalo se o vojenskou alianci založenou na systému kolektivní bezpečnosti Uplatněn poprvé v souvislosti s 11/9 2001.

Studená válka NATO je postavené na mezivládním principu → členové jsou si rovni a všechna rozhodnutí jsou přijímána na základě konsensu. Akce NATO tudíž musí být schválena všemi členskými státy Aliance. Hlavním orgánem je Severoatlantická rada (North Atlantic Council, NAC)

Studená válka V průběhu SV se postupně rozvinula vzájemná bezpečnostní závislost mezi USA a ZE. Rozložení odpovědnosti a kapacit nebylo rovnoměrné Hlavní tíhu za bezpečnost euroatlantického prostoru nesly USA. Země ZE příliš do rozvíjení vlastních kapacit neinvestovaly (s výjimkou Francie) a zvykly si na ochranu USA. Evropské bezpečnostní projekty se buď nerealizovaly (Evropské obranné společenství z poč. 50. let), nebo jejich výsledky byly velmi slabé (Západoevropská unie)

90. léta-současnost Konec SV měl dopad na existenci hlavních bezpečnostních organizací – NATO a Varšavského paktu Varšavský pakt se rozpadl NATO ztratilo hlavní smysl své existence, mnozí odborníci proto očekávali, že se NATO stejně jako Varšavský pakt rozpadne. Očekávalo se, že se sníží angažovanost USA v Evropě.

90. léta-současnost NATO se muselo: přizpůsobit novému bezpečnostnímu prostředí přehodnotit svoji bezpečnostní strategii reformovat organizační strukturu a vojenské kapacity Najít si vztah k zemím SVE a dalším sousedním zemím. Začaly se objevovat neshody mezi členy NATO: Nejednota ve vnímání hrozeb a jejich řešení Rozdíly v náhledu na rozšíření o SVE a rozvoji vojenských kapacit

Reforma NATO Reforma NATO měla dvě dimenze: vnější a vnitřní Vnější dimenze Hlavní otázkou je rozšíření → teprve v r. 1994 se rozšíření stalo oficiální politikou NATO Podmínkou členství se stalo, že se musí jednat o evropskou demokratickou zemi, která je schopná přijmout závazky členství Navázány nové vztahy NATO-Rusko NATO-Ukrajina Středomořský dialog a další

Reforma NATO Vnitřní dimenze: Strategická bezpečnostní koncepce Úkolem NATO není jen zajistit bezpečnost svých členů, ale zlepšit a rozšířit zónu bezpečnosti kolem Evropy Přijetí rozšířeného konceptu bezpečnosti V současnosti nutnost reformy bezpečnostní koncepce Vojenské kapacity Pražský summit v r. 2002 → Pražské závazky zlepšení vojenských kapacit vznik sil rychlé reakce (NATO Response Force)

Reforma NATO Přijetí nové role – rozšířil se záběr vojenských operací, ale mezi členskými zeměmi se objevily rozpory v jejich realizaci. Vysoká míra shody a podpory operacím NATO v Bosně a Kosovu. Nižší pro Afghánistán. Žádná pro Irák.

Problémy a výzvy NATO I přes reformy se hovoří o krizi identity NATO není ani organizací zajišťující jen kolektivní bezpečnost svých členů, ani se nestala efektivní organizací řešící konflikty ve světě Nedostatky v řešení aktuálních hrozeb → boj proti terorismu a šíření zbraní hromadného ničení Nedostatek personálu a materiálního zajištění pro vedení vojenských operací Rozkol ohledně války v Iráku výrazně otřásl samou podstatou NATO

Problémy a výzvy NATO Faktory: Snížení významu Evropy v bezpečnostní strategii USA. Posílení EU jako mezinárodního aktéra Výsledkem je, že členové NATO, kteří jsou zároveň členy EU, vnímají NATO jako nástroj americké zahraniční a bezpečnostní politiky, kteří ale ne vždy chtějí následovat, požadují, aby se s nimi více jednalo a aby akce NATO měly schválení RB OSN. Rozvíjení vlastních projektů – SZBP a EBOP

NATO a EBOP 1992 – Maastrichtská smlouva zakládá SZBP. Spolupráce v oblasti obrany skromná, dochází ale k oživení ZEU. Společná evropská obranná politika naráží na odmítání některých členských států, které preferují NATO a vnímají EBOP jako konkurenci k NATO Dělení členských států na evropeisty a atlanticisty

NATO a EBOP USA na jedné straně podporovaly větší míru autonomie a odpovědnosti EU, ale jen do té míry, dokud by nebyly ohroženy americké strategické cíle a vedení NATO. V r. 1994 USA neformálně souhlasily s vytvořením ESDI (Evropské bezpečnostní a obranné identity) v rámci NATO EU mohla vést autonomní vojenské operace v rámci NATO. ZEU měla hrát roli „mostu“ mezi NATO a EU → získala přístup k vojenským kapacitám NATO

NATO a EBOP SZBP se ale v prvních letech existence ukázala jako naprosto bezzubá (války na Balkáně). Christopher Hill již v r. 1993 hovořil o rozdílu mezi očekávání a reálnými schopnostmi členských zemí EU (tzv. capability-expectation gap) EU buduje SZBP, ale bez toho, aniž by ji skutečně realizovala. Slibuje společnou obranu, aniž by státy poskytly potřebné prostředky Hlavní rozdíly existovaly dle něj ve schopnosti se dohodnout, poskytnout prostředky a v možných nástrojích

NATO a EBOP V souvislosti s neschopností EU na Balkáně se mění postoj Velké Británie k projektu Evropské bezpečnostní a obranné politiky → od odmítání k podpoře. Zájmem VB je především posílit evropské vojenské kapacity + další faktory: Po skončení SV Evropa ztratila na významu pro USA Evropa nemá dostatečné vojenské kapacity Snaha o potvrzení důvěryhodnosti VB v evropském integračním projektu.

NATO a EBOP 12/1998 → setkání Chiraca a Blaira v Saint-Malo → deklarace ze Saint-Malo Výzva k vytvoření společné evropské obrany a vytvoření operačního a vojenského zázemí Shromáždění dostatečných kapacit pro případy, kde se nemůže účastnit NATO 6/1999 → summit ER v Kolíně nad Rýnem ustavuje EBOP

NATO a EBOP Americký postoje k EBOP: Madeleine Albright hovoří o tzv. 3D: Decoupling = evropské rozhodování v bezpečnostních a obranných otázkách nesmí se odehrávat mimo širší rámec Aliance Duplication = obavy, aby Evropané nevybudovali konkurenční vojenský průmysl a technologii Discrimination = aby EBOP nediskriminovala členy mimo EU, ale které jsou členy NATO (Turecko, Norsko)

NATO a EBOP Další výhrady: Evropané by se měli soustředit na modernizaci svých armád než na budování nových institucí. Evropa by měla uznat NATO jako primární platformu, kde se budou řešit bezpečnostní otázky.

NATO a EBOP Bushova administrativa měla značné výhrady k EBOP, jasná preference ESDI. EBOP byla akceptovatelná jedině tehdy, pokud nebudou ohroženy americké zájmy, vedení v NATO a pokud dojde ke zlepšení vojenské schopnosti Evropanů, která by byla využitelná i v rámci Aliance.

NATO a EBOP Po r. 2000 posun v postojích u atlantických členů EU, a to od jednoznačné preference NATO k pragmatickému přijetí EBOP. Velká Británie, Polsko, Nizozemí či Portugalsko: EBOP je možností jak rozvíjet evropské vojenské kapacity, jak převzít díl odpovědnosti a de facto ulehčit USA. Skrze EBOP je také možné jednodušeji realizovat některé cíle ZP zejména k východním a jižním sousedů. Jediné Dánsko odmítá EBOP a má z ní výjimku.

NATO a EBOP K EBOP se připojily i „neutrální“ státy jako Finsko, Švédsko, Rakousko a Irsko, které nejsou členy NATO. Německo: preference NATO, ale odmítání intervenční politiky USA (Bush) → posun k EBOP (vliv irácké krize). Podobné u Belgie a Lucemburska Španělsko: postoj závisí na tom, kdo je ve vládě. PP – velká míra zapojení do NATO PSOE – nízká míra zapojení v NATO, podpora EBOP NATO má navíc velmi malou podporu mezi veřejností.

NATO a EBOP Francie: specifický vztah k USA a NATO Sice se v r. 1966 stáhla z vojenského velení (návrat 2009), ale poskytovala jednotky na akce NATO. Liší se od USA v názoru na strategie (Kosovo, Afghánistán). Podpora ESDI a EBOP, které vnímá jako doplněk k NATO.

NATO a EBOP Vztah mezi EBOP a NATO 2002 ustaven mechanismus Berlín Plus → dohoda o principech spolupráce mezi NATO a EU, 4 body: zajištění přístupu k operačnímu plánování NATO pro EU poskytnutí schopností a společných prostředků NATO pro EU zajištění alternativy evropského velení NATO pro operace vedené EU včetně nominace evropského zástupce do funkce zástupce vrchního velitele spojeneckých sil NATO v Evropě přizpůsobit systém plánování obrany NATO na vyčlenění ozbrojených sil Aliance pro operace EU.

NATO a EBOP Vztahy mezi NATO a EBOP zůstávají problematické Důležitou roli hraje Turecko, které blokovalo i jednání mezi EU a NATO kvůli přijetí Kypru. Další otázkou bylo členství v EBOP a s kým bude EU primárně spolupracovat EU preferovala kandidátské země na členství v EU, USA a atlanticisté preferovali členy NATO

Hodnocení I když se rozvíjí EBOP, EU zůstává závislá na NATO co se týče vojenského plánování, velení nebo logistiky. Nadále se řeší otázka vztahu mezi EBOP a NATO. NATO je v některých členských zemích EU vnímáno jako primární nástroj realizace amerických strategických cílů. NATO již není primárním zdrojem koordinace mezi spojenci a platformou, kde se řeší transatlantické problémy.