KOMUNIKACE daniela.hrabalova@ssgh.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
neverbální komunikace
Advertisements

Technická univerzita v Liberci Fakulta textilní Personální management
Řeč, jazyk, mluva.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
KmK II 7 M. Hádková.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
KOMUNIKACE Mgr. Michal Oblouk.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Neverbální komunikace
Komunikace.
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
Komunikace a její využití v řízení
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KOMUNIKACE V..
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
VY_32_INOVACE_08/3/1 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Komunikace Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE.
Komunikace..
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: Moderní škola
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Sociologie pro SPP/SPR
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Sociální psychologie.
Komunikace. Communicare – spolupodílet se, sdílet, mít podíl na něčem.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

KOMUNIKACE daniela.hrabalova@ssgh.cz

Způsob, jak vnímáme druhou osobu, nazýváme PERCEPČNÍ KLÍČE Vnímání probíhá na základě: informací zkušenosti projekce (já taky…) souvislosti s povoláním urč. předsudků (zjev, profese, rasa, náboženství…) aktuálního duševního i fyzického rozpoložení Vnímání druhého je založeno především na 1. dojmu – (x tzv. „haló efekt)

Lidé ve vzájemném kontaktu nemohou nekomunikovat! KOMUNIKACE v širším slova smyslu = sdílení pochází z latinského „communicare“ – činit něco společným, něco sdílet v užším slova smyslu = výměna informací Lidé ve vzájemném kontaktu nemohou nekomunikovat!

KOMUNIKACE DEF: KOMUNIKACE je proces sdělování informací, myšlenek, názorů a pocitů v sociálním kontaktu, obvykle prostřednictvím společné soustavy symbolů. (komunikace probíhá i mezi živočichy x lidi)

FUNKCE KOMUNIKACE INFORMAČNÍ - cílem je předat někomu něj. informaci. INSTRUKTIVNÍ - cílem je vysvětlit, naučit či instruovat. PŘESVĚDČOVACÍ - cílem je komunikačního partnera ovlivnit, přesvědčit, změnit jeho názor PODPŮRNÁ - cílem je vyjádřit někomu podporu. ZÁBAVNÁ (RELAXAČNÍ) - cílem je pobavit se či někoho, rozptýlit se, popovídat si. SOCIALIZAČNÍ – vytváření vztahů mezi lidmi, navazování kontaktů, posilování pocitu sounáležitosti…

KOMUNIKAČNÍ PROCES v každém komunikačním procesu musí být přítomny 3 základní složky: osoba, od níž určité sdělení vychází /=odesílatel, sdělovatel/ osoba, která sdělení přijímá /= příjemce/ obsah komunikace – určitá informace Důležité jsou také další prvky, jako je médium komunikace,

KOMUNIKAČNÍ PROCES

V zásadě dělíme komunikaci do 2 skupin: VERBÁLNÍ KOMUNIKACE (POMOCÍ SLOV) NONVERBÁLNÍ (BEZE SLOV) (Tyto 2 složky by měly být v souladu a měly by se vzájemně doplňovat…)

NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACE je souhrn mimoslovních sdělení je historicky starším způsobem dorozumívání prostřednictvím neverbální komunikace si s druhými lidmi předáváme informace o tom, jak vnímáme sebe i partnera v komunikaci neverbální signály většinou vysíláme podvědomě a přijímáme je také podvědomě

DRUHY NONVERBÁLNÍ K. ŘEČ PODVĚDOMÍ /emoce, postoje, návyky/ ŘEČ TĚLA /gestikulace, mimika, kontakt očí/ ŘEČ OBJEKTŮ /vlasy, oblečení, prostor kolem nás/ ŘEČ PROSTORU /zóny podle vzdálenosti/

NEVERBÁLNĚ KOMUNIKUJEME Gesty, pohyby hlavou a dalšími pohyby těla Postoji těla Výrazy tváře Pohledy očí Volbou a změnami vzdáleností a zaujímáním pozice v prostoru

NEVERBÁLNĚ KOMUNIKUJEME Tělesným kontaktem Tónem hlasu a dalšími neverbálními aspekty řeči Oblečením, zdobností, fyzickými a jinými aspekty vlastního zjevu či našeho prostoru Chronemika (zacházení s časem) + zacházení s předměty

OBLASTI NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE: Kinesika – nauka o komunikačních pohybech člověka Gestika – nauka o pohybech rukou doprovázejících mluvené slovo Posturologie – nauka o jednotlivých pozicích těla Proxemika – nauka o prostorovém chování člověka

Mimika – nauka o významu pohybů obličejových svalů Haptika – nauka o dotycích v mezilidském vztahu

Co ovlivňuje neverbální komunikaci? Míra verbální exprese (výrazovosti) Osvojení si neverbální komunikace Míra neverbální sensitivity (citlivosti) Porozumění neverbálně sdělovaným významům Neuvědomování si neverbální komunikace x tendence ke kontrole Kulturní odlišnosti

GESTIKA = spontánní pohyb kterékoliv části těla během řeči (z latinského gestus – posunek, gesto) = spontánní pohyb kterékoliv části těla během řeči GESTA = pohyby s výrazným oznamovacím účelem, provází slovní projevy, nebo je zastupují. Zkracují verbální komunikaci, doplňují význam slova či dávají výpovědím zcela nové významy.

Rozdělení gest ILUSTRATIVNÍ – doprovázejí řeč, zdůrazňují některá tvrzení, zpřesňují či ilustrují verbální projev. SÉMANTICKÁ (VÝZNAMOVÁ) – dobře „přeložitelná“ do artikulované řeči 1 – či 2 výrazy. Může většinou nahradit verbální sdělení. EXPRESIVNÍ – vyjadřující vnitřní emoční stav jedince SIGNÁLNÍ – jednoznačný signál pro příjemce

Rozdělení gest SYMBOLY – signály, které mohou být přeloženy do slov. Mnohé specifické pro určitou oblast či kulturu. ILUSTRÁTORY – spojeny s řečí a používají se pro zdůraznění verbálního projevu, udávání tempa událostí či naznačení vztahů REGULÁTORY – usměrňující a řídící signály, důležité pro započetí či ukončení komunikace ADAPTÉRY – pohyby a gesta používaná pro zvládnutí našich nepříjemných reakcí (dotýkání se vlastního těla)

MIMIKA z řeckého mimikos = imitující MIMIKA je jemný komunikující prostředek, vyjadřující vztah komunikátora ke sdělovanému obsahu i k osobě, které něco sdělujeme. vyjadřujeme jí nejen emoce, ale i kulturně tradovaná gesta MIMICKÉ VÝRAZY slouží k dorozumívání i tam, kde si lidé jazykově nerozumějí (ALE pozor na kulturní odlišnosti…)

v dolní části obličeje se vytváří náš úsměv a smích Prostředky mimiky = všechny části tváře (oči, obočí, ústa, tváře, nos, čelo i brada) např. smutek a strach se s největší přesností určují v oblasti očí, štěstí zase v dolní části obličeje v dolní části obličeje se vytváří náš úsměv a smích http://www.youtube.com/watch?v =G__lywYIPJs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v =AY1RWvr4- uI&NR=1&feature=fvwp horní část obličeje, zejména čelo, nám umožňuje dát najevo naše starosti či problémy..

OČNÍ KONTAKT OČI jsou často to první, čemu věnujeme v procesu komunikace pozornost Prvky očního kontaktu: zaměření pohledu délka trvání pohledu četnost pohledu celkový objem pohledů Přiměřený oční kontakt s druhým člověkem vyjadřuje přátelství, důvěru a ochotu dorozumět se… Je důležité jej umět navázat.

KINESIKA z řeckého kinesis = pohyb ZAHRNUJE VŠECHNY DRUHY POHYBŮ RŮZNÝCH ČÁSTÍ TĚLA Pozornost věnujeme nejen pohybující se končetině či jiné části těla, ale také rozsahu pohybu a době trvání pohyb.

Rozlišení z časového hlediska: A/ činnosti trvající několik sekund sekund (např. pokývnutí hlavou) B/ pohybové pozice trvající několik minut (pohybová aktivita při loučení) C/ pohybové prezentace trvající řádově i hodiny (příchod-odchod osoby do místnosti) Ve skupinových experimentech bylo zjištěno, že určitý pohyb, jehož původcem je jeden ze členů skupiny, postupně přechazel na ostatní členy.

HAPTIKA z řeckého „hapto“ = spojuji HAPTIKA = dotek Dotek se realizuje hmatem (hmat je velmi důležitý smysl člověka – např. děti mají šestinásobnou větší citlivost hmatu než dospělí…) Lidé se častěji dotýkají žen než mužů, a to nejen muži žen, ale i ženy žen. Nejméně se dotýkají muži mužů.

Členění dotyků: Profesionální – dotekový kontakt je jednosměrný, není vzájemný. (např.lékař) Konvenční – mají svá pravidla, většinou oboustranný (podávání rukou, ritual objetí) Přátelské – sdělujeme jimi sympatie, povzbuzení a ocenění (dotekové kontakty v rodině, mezi přáteli…) Intimní – používají se v intimních vztazích Nepřátelské – vyjadřující určitou degradaci druhého, averzi, agresi Autokontakty – dotýkání se vlastního těla (mnutí si nosu, ucha, hlazení obličeje)

PROXEMIKA z latinského „proximus“ = nejbližší PROXEMIKA = dorozumívání se skrz blízkost či oddálení komunikujících osob odráží se vzájemný vztah dvou lidí – s někým hovořím raději na dálku, k jinému se chci dostat co nejblíže… Proxemika úzce souvisí s kulturou dané země!!!

4 hlavní zóny prostoru: INTIMNÍ (15 – 30/60 cm) (sem si pouštíme jen osoby blízké, osoby, kterým důvěřujeme a s kterými se cítím v bezpečí) OSOBNÍ (60 – 120 cm) (komunikace s přáteli a známými) SOCIÁLNÍ (120–200/350cm) – komunikace s neznámými lidmi VEŘEJNÁ (větší než 350 cm)

POSTUROLOGIE z latinského „positura“ = poloha zkoumá postoj a držení těla tělo (zvláště hrudník, ramena, hlava a nohy) vysílá komunikační signály (např.“chci odejít“, „nech mě být“…) rozeznáváme 4 základní polohy: sezení stání ležení klečení podle vzájemného postoje dvou lidí lze například odvodit hádku, klidný rozhovor, obdiv, vztah podřízenosti apod.

Člověk sděluje i jinak, například: stylem svého oblékání tím, jaký nosí účes, jak je upraven péčí, kterou věnuje svému vzhledu Do mimoslovní komunikace zařazujeme i zvláštní soustavy znaků (Morseova abeceda či Brailleovo písmo) nebo symboly (dopravní značky, značky na mapách…)

A TO JE KONEC, PŘÁTELÉ! PŘEJI VŠEM KRÁSNÝ VEČER!