Odpovědnost za stvoření z hlediska ekologa - přírodovědce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Advertisements

NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Co se ti vybaví pod pojmem krajina?. Krajina o Krajina je to, co vidíme kolem sebe… o Krajina je část zemského povrchu, který se liší od svého okolí…
Odlesňování František Funda.
Ekologické problémy Společenské problémy
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Zkoumání a ochrana přírody
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
 zamezit dalšímu zhoršování životního prostředí  urychlit odstraňování jevů, které ohrožují živé i neživé složky přírody  chránit přírodní i kulturní.
Krajina a životní prostředí
Půda – složka životního prostředí
Složky krajiny a životní prostředí
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Ochrana lesů a přírodního prostředí
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Ekosystémy přírodní a umělé
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Úvod do ekologie.
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm Ing. Jolana Juřicová Modernizace výuky odborných předmětů Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.1.08/
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 7, 8  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 55 sekund opisování 
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Ochrana přírody v ČR. Historie první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV. první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV Hojná voda v Nov.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Odpovědnost v právu životního prostředí
RYBNÍK JAKO CELEK.
ČESKO a jeho krajina.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE CZ.1.07/2.2.00/ Terénní exkurze k environmentálním problémům Černovická terasa
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Krajina Co to je krajina?
Ochrana, ohrožení, obnova mokřadů
Lidstvo - problémy demografické problémy jako součást problému globálních 1) vyplývající 2) související.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Název prezentace (DUMu): Společenstva
OPŽP PO 4 Specifický cíl 4.1 a 4.2
Ekonomika životního prostředí
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Biota ČR - Prezentace s výkladem
Ochrana přírody a krajiny
Geografie Krajinná sféra
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Právní režim ochrany půdy
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Člověk a krajina – vliv člověka
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
Transkript prezentace:

Odpovědnost za stvoření z hlediska ekologa - přírodovědce Jan Květ 1,2 1 Centrum výzkumu globální změny AV ČR v.v.i., Na sádkách 7, CZ-37005 České Budějovice 2 Jihočeská univerzita, Přirodovědecká fakulta, katedra biologie ekosystémů, Branišovská 31, CZ-37005 České Budějovice

Stvoření - Odpovědnost Stvoření zahrnuje celý vesmír, v němž se vše vyvíjí: „Stvoření se děje evolucí“ (Teilhard de Chardin) My můžeme zodpovídat jen za tu jeho část, kde je nám to s naší přírodní, mentální a technickou výbavou možné Touto částí je naše planeta Země a pro ekology její oživená část- biosféra Využívání biosféry je nám svěřeno s podmínkou, že budeme jejími odpovědnými správci. Cílem našeho ekologického snažení má být udržitelná obyvatelnost biosféry pro všechny její populace živých organismů a pro zdravý život lidstva.

Stvoření: Krása a vzájemná propojenost složek biosféry (Vys Stvoření: Krása a vzájemná propojenost složek biosféry (Vys. Tatry od Javoriny)

Do ekosystémů, jejichž strukturu a funkce chceme usměrňovat tak, aby dospěly do trvale udržitelného stavu, je třeba vkládat energii, práci a finanční prostředky tak, aby ekologické zákonitosti podporovaly tento žádoucí vývoj. Totéž se týká lidského úsilí o obnovu funkcí ekosystémů narušených buď přírodními, anebo antropogenními vlivy.

silně pozměněné lidskou činností, je etickou povinností lidí V dnešní biosféře, silně pozměněné lidskou činností, je etickou povinností lidí uplatňovat tuto aktivní stratégii v co nejširším měřítku i za cenu poměrně značných ekonomických nákladů.

Často konflikt mezi : krátkodobými zájmy lidí, žijících na daném území nebo toto území jinak využívajících, a dlouhodobým zájmem, vyjádřitelným starým heslem: "Co je ekologické, je také ekonomické".

Tento konflikt se snáze řeší v ekonomicky silných zemích (někdy ovšem i za cenu přesunu ekologických škod jinam), než v ekonomicky slabých zemích.

Konflikty se snaží řešit mezinárodní programy zaměřené na trvale udržitelné využívání a usměrňování ekosystémů, např.: program UNESCO MAB (Man and Biosphere) směrnice o „rozumném využívání" mokřadních ekosystémů podle Ramsarské úmluvy na ochranu mokřadů mezinárodního významu.

MaB: Biosférická rezervace Šumava: „Ekologický autobus“ Foto: AOPK ČR

Ramsarská lokalita „Šumavská rašeliniště“ Foto: AOPK ČR

V ekosystémech probíhá mnoho procesů založených na tocích energie, látek a informací. Výsledkem těchto toků jsou látkové, energetické a informační bilance, specifické pro každý ekosystém v dané fázi jeho vývoje, odhadované pro různé časové intervaly (den, měsíc, vegetační období, rok, víceletá období).

Funkce ekosystému Provozní procesy: životní procesy probíhající v populacích daného ekosystému, např. fotosyntéza, dýchání, pastva, predace, natalita, mortalita Komplexní ekosystémové funkce: výslednice provozních funkcí, např. toky a bilance energie, vody, látek; časové změny provozních procesů, změny struktury a druhové výbavy ekosystému (sukcese)

U ekosystémů, jež chceme setrvale uchovat v daném stavu, je třeba dbát na to, aby chod jednotlivých procesů a komplexních ekosystémových funkcí probíhal tak, aby tyto bilance nebyly dlouhodobě narušeny a z krátkodobých výkyvů se mohly vracet do původního stavu. To vyžaduje mj. ekonomické vklady a pochopení ze strany rozhodujících míst i široké veřejnosti. Optimální je však prevence poškození (včetně principu předběžné opatrnosti).

Možnosti vývoje ekosystému po narušení jeho funkcí:

Jak podporovat žádoucí vývoj narušeného ekosystému? Mít na zřeteli a umožnit ozdravení: Struktury ekosystému v čase a prostoru (druhové skladby, vertikálního i horizontálního vnitřního rozmístění organismů a jejich orgánů, atd.) (b) Funkcí ekosystému: - ekosystémových procesů - komplexních ekosystémových funkcí

Ekosystémové služby a statky Přímé i nepřímé využívání procesů a komplexních funkcí ekosystémů, „životodárných funkcí“ ve prospěch lidí tvoří ekosystémové služby, např. chladicí účinek výparu (transpirace), uvolňování O2 při fotosyntéze, protierozní ochrana vegetací Z hlediska lidí jako jejich uživatelů tyto služby bývají označovány za "funkce" ekosystému = antropocentrická koncepce ! .Lidmi využitelné látkové, energetické produkty vytvářené v ekosystémech tvoří ekosystémové statky, např. zásoby vody, dřeva, obilí, masa, biofarmak

Mokřadní ekosyst. statky: Mokřadní ekosyst. služby: Voda: závlahová užitková Pitná Mokřadní rostliny: stavební materiál zdroj potravy (např. rýže) energetická biomasa léčivé rostliny Řasy: zdroj potravy farmaceut. průmysl Dřevo: stavební material výroba nábytku, řezbářství palivol Ryby a jiné vodní organismy, lovná zvěř Rašelina Zmírňování teplotních rozdílů v okolí Retence vody → protipovodňová ochrana Retence (zachycování), transformace a recyklace živin Odbourávání znečištění vody Sekvestrace CO2 („stahování z ovzduší“) a jeho ukládání: do biomasy do sedimentů do uhličitanů Biodiverzita: specifické biologické populace a společenstva

Lidé mohou ekosystémové služby a statky poškodit nebo zničit svými zásahy do ekosystémů. Důsledkem může být až zánik dané civilizace a kultury na ni vázané! Příklady: - zasolení a dezertifikace Mezopotamie; - odlesnění ve Středomoří; - vliv znečištění ovzduší a kysel. srážek na lesy - napřímení řek v Evropě; - závlahy celin z Amu-Darji a Syr-Darji; - kácení a žďáření tropických lesů; - vysoušení mokřadů i zeměd. a lesní půdy; - narušení krajinného krytu a rázu povrchovou těžbou nerostů (uhlí, písku, kaolinu, apod.)

Zbytky assyrských staveb v poušti v Iráku

Odlesněná krajina ve Středomoří s olivovými sady - náhradními ekosystémy lesů

Zemědělská krajina středních Čech – kulturní step

„Zúrodněná“ niva Stropnice – náhradní rekultivace za JETE (80. léta)

Zkáza tropických deštných lesů – světová katastrofa

Obnova ekosystémových statků a služeb je často nemožná z důvodů: - nevratného poškození nebo zničení, - ekonomických nebo technických, Jinde a jindy je možná jejich částečná obnova pomocí obnovy výchozích provozních procesů a komplexních funkcí postiženého ekosystému. Zejména jde o obnovu vodního režimu stanoviště, odstranění znečistění nebo nadměrné zátěže živinami (hl. N, P) a zvýšení druhové pestrosti společenstva

Dobrý stav kullturní krajiny s dostatkem vody a vegetací odpovídající daným stanovištím Foto: J. Ševčík

Závěr: Odpovědnost přírodovědně vzdělaných lidí za stvoření se uskutečňuje hlavně: (a) Rozpoznáváním a podporou praktickému uplatňování ekologicky vhodných postupů ochrany ekosystémů před poškozováním. (b) Navrhováním a prosazováním ekologicky vhodných postupů jejich obnovy (revitalizace) - od postupů přírodních (spontánní sukcese) až po technické (rekultivace).

Někdy stačí jen málo: Obnova výšky vodní hladiny v rašeliništi

Někdy je vše technicky náročnější: Obnova meandrů potoka Romaubach 1988

DÍKY ZA VAŠI POZORNOST! Foto: J. Ševčík