Marketingový výzkum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

ÚVOD DO MARKETINGU.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Marketingový výzkum.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
AV stručná prezentace.
MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
P5 MARKETINGOVÝ INF. SYSTEM A VÝZKUM TRHU MIS - je cesta, jak se firma dovídá o vlivech působící na její okolí, o měnících se požadavcích zákazníků, nových.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Marketingový výzkum Vítězslav Malý TF smad 2007/08.
Testování obalu přednáška.
Sociometrie = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy skupiny(sympatie,antipatie) SOCIOMETRIE = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Techniky marketingového výzkumu Ročník / obor.
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Marketingové prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Nákupní chování spotřebitele
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
MIS = marketingový informační systém
MARKETINGOVÝ MIX.
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Zápatí prezentace1 Analýzy vnitřního prostředí Marketingový výzkum 3. přednáška MVVS.
Marketing sportu obecná část
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
MARKETING Přednáška P
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Marketingový výzkum

Osnova: Marketingové informace Postup marketingového výzkumu Kvalitativní a kvantitativní výzkum Metody výzkumu - pozorování - dotazování - experiment Výzkum spotřebitele Cílové trhy a segmentace

Marketingové informace MIS = marketingový info systém = info z vnitřních zdrojů i z vnějšku – monitoring celého tržního prostředí Vnitřní zdroje info – stp prodeje, účetní evidence, ekonomické rozbory, firemní smlouvy… Vnější zdroje info – cílové trhy, výroční zprávy, info v tisku, internet… (info o cenách, podílech na trhu, reklamních kampaních, konkurentech..) www.cms-cma.cz www.czso.cz, www.tamtam.cz,

Postup marketingového výzkumu - 5 základních kroků 1. Definování problému a cíle výzkumu jaké info má přinést, co je předmětem? – zpracování projektu = cíl, metody, techniky, velikost zkoumaného vzorku, způsob zpracování info 2. analýza situace – určení zdrojů info Které info již máme a které potřebujeme? Primární info – vlastní průzkum (kvalitativní x kvantitativní) Sekundární info – agentury, stp, školy, údaje o prodejích, nákupech…

3. Sběr informací Jakým způsobem info získat? – typ problému, časové a finanční možnosti Kvalitativní výzkum analýza vztahů, příčin, souvislostí u zkoumané jednotky a poté zobecnění rozhovor, psychologické postupy proškolený tazatel, psycholog-osobní kontakt volně formulované otázky podrobné odpovědi na ot.“proč?“ malý vzorek dotázaných

Kvantitativní výzkum - zjišťuje faktické, kvantitativní údaje, poté zkoumá závislosti a vztahy mezi příčinami a následky - standardizované postupy – písemný dotazník, anketa, pozorování - tazatel i laik-minimální vliv na rozhovor reprezentativní vzorek pro ČR cca 1000 os. optimum: kombinace kvalitativního a kvantitativního průzkumu

Improvizace a přizpůsobení Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Otázka PROČ? Málo respondentů Improvizace a přizpůsobení Specializovaný moderátor s hloubkovou znalostí problému Obtížná kvantifikace Psychologická interpretace Otázka KOLIK? Velké, reprezentativní vzorky Standardizované dotazovací nástroje Kvantifikace Měří intenzitu zkoumaných jevů 7

4. Analýza a interpretace info kvantitativní výzkum – stp veličiny (četnost výskytu, střední hodnota..) vyhodnocení výsledků 5. Závěrečná zpráva a prezentace výsledků - výsledky jsou podkladem pro mkt. rozhodnutí

Metody kvalitativního výzkumu Individuální hloubkové rozhovory Skupinová diskuse (focus group) Projektivní techniky (hraní rolí, vyprávění příběhů, slovní asociace, interpretace obrázků…) 9

Projektivní techniky – slovní asociace Volné slovní asociace – „co Vám první proběhne hlavou, s čím se vám spojí název Bongo?“ Vázané slovní asociace – „co Vám první proběhne hlavou, s čím se vám spojí název Bongo, když by to měla být značka džusu?“

Metody sběru dat Pozorování Dotazování Experiment

Pozorování Dle prostředí V přirozených podmínkách V uměle vytvořených podmínkách (laboratorní, experimentální) – náročnější techniky záznamu, přístroje (př.zavádění nového produktu na trh, srovnání užití se starým produktem..) Dle pozorovacích kategorií Nestrukturované – info o nových jevech Strukturované – pozorovací kategorie, pouze zaznamenání četnosti výskytu nebo absence

Dle místní a časové návaznosti Přímé –souběžně se zkoumaným jevem (frekvence zákazníků v prodejně) Nepřímé – děj proběhl dříve, nyní analýza (rozbor odpadků návštěvníků kina) Dle role pozorovatele Nezúčastněné- pozorovatel stojí mimo (výzkum mkt.komunikace, reakce zákazníků na formy komunikace) Zúčastněné – pozorovatel součástí skupiny

Dle pozice pozorovatele Zjevné – osoba pozorovatele známa Skryté – pozorovatel utajen (výcvik prodejního personálu, pozorovatel v roli zákazníka – autentičnost, nelze průběžně zaznamenávat údaje) Mystery shopping

Dotazování Osobní přímý, osobní kontakt Rozhovor (navázání kontaktu, vhodná atmosféra, motivace respondenta k odpovědím) Individuální x skupinové rozhovory Výhody: reprezentativní vzorek, vysoká návratnost dotazníků, možnost zjišťovat náročné problémy Nevýhody: časová a finanční náročnost, ovlivňování tazatelem

Písemné Jednoznačně a srozumitelně zformulované otázky Zaručení anonymity Motivace k odpovědi (slosování, soutěže) Výhody: nízké N, vyloučení vlivu tazatele, Nevýhody: nízká návratnost, pro jednoduchá šetření bez aspirace na vysokou přesnost výsledků, nelze do hloubky

Telefonické Volba zkoumaného vzorku Časový rozvrh dotazování Výběr a instruktáž tazatelů – na nich závisí kvalita Výhody – rychlost, nižší N než osobní, Nevýhody – jen krátké a jednoduché rozhovory, nedostatek času respondentů On-line Kombinované

Dotazování Vyčerpávající šetření Výběrové šetření Záměrný výběr (kvótní výběr) Náhodný výběr 18

Příprava dotazníku důkladná příprava Koho se budeme ptát (ženy v domácnosti x VŠ lékař) Na co se budeme ptát (ne zbytečné otázky) Jak se budeme ptát Strukturovaný a polostrukturovaný dotazník Uzavřené otázky – alternativa ano, ne, nevím, více možností Polouzavřené otázky – alternativy a otevřený konec (jiné uveďte) Otevřené otázky – bez předepsaných možností odpovědí 19

Experiment Metoda založená na vytvoření situace s měřitelnými parametry, které jsou potřebné pro výzkum př.testování vzorků hotových produktů, testování názvů, testování obalů.. Laboratorní – různé druhy testovaných předmětů Přirozený (terénní)- v domácnostech, experimentální prodej

Výzkum spotřebitele Co, kde a kolik spotřebitelé kupují? Proč - nekupují náš VK? Proč dávají přednost dražšímu před levnějším? = nutno zkoumat vztah mezi marketingovými podněty a reakcí spotřebitele Na spotřebitele působí mnoho faktorů – spotřebitel jako „černá skříňka“

Osobní charakteristiky spotřebitele Věk, stadium životního cyklu – mění se preference, zvyklosti Povolání Ekonomická situace – vývoj příjmů Životní styl – způsob života v zájmech, činnostech, názorech, chování… Osobnost člověka – povahové vlastnosti, charakter, temperament, sebedůvěra, motivace, postoje, vnímání, učení...

Proces nákupního rozhodování

- toto schéma – při nové a složité nákupní situaci - ne při každém nákupu, většinou jednodušší proces - toto schéma – při nové a složité nákupní situaci

Cílové trhy a segmentace Segmentace = rozčlenění trhu na různé skupiny spotřebitelů,které vyžadují rozdílné produkty a rozdílný marketingový přístup Segment – skupina s podobnými potřebami a spotřebním chováním Kritéria segmentace: Geografická Demografická Psychografická Psychologická

Geografická = státy, regiony, města, vesnice Demografická = věk, pohlaví, velikost rodiny, příjem, povolání, náboženství Psychografická = zařazení spotřebitelů do sociálních vrstev (nižší, střední, vyšší) a životního stylu Psychologická = osobnost spotřebitele (chování spotřebitele ke vztahu k produktu)