jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Opakování Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
VÝVOJ SUMERSKÝCH MĚSTSKÝCH STÁTŮ
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Starověká Indie.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Sumerové Starověký přední východ
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Vznik státních útvarů II.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Kultura Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Starověká Mezopotámie
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Blízký východ ve starověku 2
Nejstarší období Mezopotámie
Blízký východ ve starověku 3
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Asyřané Eliška Juhaňáková
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vznik městských států Vznik hospodářsky soběstačných vesnic
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sumerská říše V.Adamčík.
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět  Dějepis pořadové číslo DUM 30

Anotace Prezentace stručně přibližuje historický vývoj, kulturu a vzdělanost v Mezopotámii. Autor Mgr. Štěpánka Kočová Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity kombinovaná Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 11 - 12 let

Nejstarší období Mezopotámie

Vznik městských států Už v pravěku zde vznikaly vesnické občiny - společnost lidí žijících v jedné vesnici. Kolem vesnice se budovalo opevnění na obranu. Z těchto opevněných vesnic vznikala během 4.tisíciletí př.n.l. města. Postupně začala města ovládat i okolní krajinu. Časté výboje a války mezi sebou. Takto vznikaly první městské státy. V čele stáli volení úředníci nebo rada starších. Centrem města byl chrám. V čele stál velekněz, který řídil i hospodářskou činnost. Půda i úroda patřila chrámu, ta byla potom rozdělována obyvatelstvu. Toto hospodářství nazýváme jako chrámové.

Sumerové ( 2900 – 2340př.n.l.) Sumerové – to znamená Černohlávci, ovládli jižní Mezopotámii zač. 3.tisíciletí. Podle nich se celému území říká Sumer. Sumer bývá označován za kolébku civilizace, místo, kde začíná historie. Tady se zrodilo písmo, zákony, kolo, hrnčířský kruh, mýdlo, pivo, státní zřízení a byly získány první vědecké poznatky z matematiky, astronomie a lékařství. Vynalezli také zemědělství, když sledovali růst divokého obilí a došlo jim, že potřebuje vodu, pustili se do vlastního farmaření. Spolu se zemědělstvím přichází i vynález různých nástrojů. Sumerské říši se říká kolébka civilizací.

V sumerských městských státech vládla primitivní demokracie (jednoduchá vláda lidu) – shromáždění svobodných mužů volilo úředníky, kteří pak stát spravovali. Městské státy mezi sebou bojovaly – snaha získat další úrodnou půdu, soupeřily o nadvládu. Rostl význam vojenských velitelů, ti se postupně zmocňují vlády – stávají se úředníky, přisvojují si i úřad nejvyššího kněze. Z nich se stávají postupně králové. Mění se způsob vlády – despocie (neomezená vláda jednoho panovníka). Střediskem města se stává královský palác – hospodářství palácové.

Asýrie a Babylonie Na začátku 2.tisíciletí př.n.l. vznikly na území Mezopotámie dva samostatné státy = Asýrie a Babylonie. Asýrie = panovníci vládnou ve městě Aššur. Asýrie se zabývala především obchodem. Vyvážela látky, vlnu, olovo či cín výměnou za zlato, stříbro a měď. Asyřané byli nejvýbornější a nejkrutější válečníci své doby.

Vynalezli meč, nosili měděné helmy, bronzové brnění, štít, zavedli stálou profesionální armádu (jejich armáda měla na 100 tisíc mužů) a nový způsob boje = spolupráce všech zbraní (pěchota, vozy, jízda), používali obléhací techniku dobývací věže, beranidla, vrhací praky), zajatce používali k práci (otroci).

V 7.st.př.n.l. král Aššurbanipal ("Aššur stvořil dědice") získal Babylonii a Egypt. Ve městě Ninive (nové sídelní město) tento panovník založil knihovnu (literární a vědecká díla, ze kterých se zachovalo na 23 000 hliněných tabulek). Po jeho smrti se Babylonie odtrhla a roku 612 Asýrii dobyla.

Babylonie = jméno říše bylo podle města Babylon – sídlo králů Babylonie = jméno říše bylo podle města Babylon – sídlo králů. Největší rozkvět nastal za vlády panovníka Chammurabiho v 18.st.př.n.l., byl schopným válečníkem, diplomatem a státníkem. Proslul vydáním zákoníku. Chammurabiho zákoník je vytesán klínovým písmem na 2,25 m vysoké čedičové skále, dnes je zákoník uložen v pařížském Louvru (muzeum v Paříži).

Tresty jsou peněžité, tělesné, na životě, na majetku a nucené práce Tresty jsou peněžité, tělesné, na životě, na majetku a nucené práce. Tresty byly většinou odvetné : Jestliže plnoprávný občan vyrazil oko plnoprávnému občanu, bude mu vyraženo oko, jestliže zlomil kost plnoprávného občana, bude mu zlomena kost ….. jestliže vyrazil oko otroku někoho nebo zlomil kost otroka někoho, zaplatí polovinu kupní ceny otroka. Jestliže plnoprávný občan udeřil ve tvář plnoprávného občana, jenž je výše postaven než on, bude před shromážděním potrestán šedesáti ranami volskou oháňkou. ….Jestliže něčí otrok udeřil ve tvář plnoprávného občana, uříznou mu ucho.

Kultura a vzdělanost ve starověké Mezopotámii Náboženství = uctívali velké množství různých bohů, kteří ztělesňovali hlavně přírodní síly. Šamaš = bůh slunce a spravedlnosti (ten, kdo trousí světlo) Sín = bůh měsíce Nabú = bůh moudrosti a písařského umění Aššur = národní bůh Asýrie Bůh sídlil v chrámu v podobě své sochy. Sochy bohů se vyráběly ze vzácného dřeva, byly vykládané zlatem, oči měly z drahokamů, byly zdobeny vzácnými a drahými šperky. Boha obsluhovali dvorským způsobem, předkládali mu jídlo, přinášeli oběti, oslavovali jej hudbou a zpěvem.

Jazyk, písmo a literatura První písemná sdělení měla podobu zjednodušených nákresů (jeden obrázek = jedno slovo), postupně se zjednodušovalo = každý znak znamenal jednu slabiku. Tak vzniklo klínové písmo.

Učení písma trvalo 5/8 let, bylo velmi složité, proto bylo později nahrazeno písmem hláskovým. Písaři vytlačovali dřevěnými nebo rákosovými pisátky znaky do destiček z měkké hlíny, ty pak nechávali vyschnout na slunci nebo je vypalovali v pecích. Písemných památek se nám zachovalo mnoho díky knihovně v Ninive. Byla to odborná díla, básně a hrdinské eposy. Nejznámější je epos o Gilgamešovi. Věda = používali šedesátkovou soustavu (my používáme desítkovou, ale dodnes se zachovalo rozděloní kruhu na 360stupňů, hodin na 60minut). Jako první používali Sumerové zlomky, mocniny a odmocniny. Uměli vypočítat plochy trojúhelníku a čtverce. Vytvořili soustavu měr a vah, základem délkové míry se stal loket.

Babylóňané sledovali pohyb nebeských těles a uměli předvídat zatmění Slunce a Měsíce. Na základě pozorování a pečlivých záznamů stanovili délku roku na 12 měsíců, den a noc rozdělili po 12 hodinách. Měsíc měl čtyři týdny po sedmi dnech. Dochovala se řada zpráv o chirurgických zákrocích lékařů a úspěšném léčení některých kožních a vnitřních nemocí. Mezi velké vynálezy Sumerů patří vůz, hrnčířský kruh a oradlo.

Umění a architektura Vytvářeli krásné šperky, sošky a reliéfy (plastický obraz, Budovali přepychová města obehnaná hradbami. Nejkrásnější bylo město Babylon. Obklopovaly ho mohutné, mnoho metrů vysoké hradby. Zdi paláců a bran byly zdobeny barevnými cihlami (glazurované = vypálené cihly s lesklým sklovitým povrchem), které vytvářely různé ornamenty. Ištařina brána - jen málo měst se mohlo pyšnit bránou tak úžasnou a ohromující, jako byla brána bohyně Ištar v Babyloně. Byla jednou z osmi vstupních bran, jako jediná však byla pokryta vrstvou světle modrých cihel a zdobena obrazy draků, lvů a býků.

Zikkuraty – chrámy, které stavěli Sumerové Zikkuraty – chrámy, které stavěli Sumerové. Zikkuraty byly obrovské stupňovité stavby, které sloužily jako podstavce pro umístění chrámu co nejblíže nebesům. Chrám byl obvykle zasvěcen městskému bohu, nemohl být přehlédnut ze žádného místa ve městě a tak sloužil i jako dominanta města.

Zdroje: Dějepis – učebnice pro 6. ročník, SPN Praha 2001 www.wikipedia.cz Jak se žilo ve starověku, P. Augusta a F. Honzák, Albatros 1986 Ilustrované dějiny světa, Starověk, Fragment, 2007