MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
Specifické vývojové poruchy chování a učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Speciální péče na naší škole
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Specifické poruchy učení
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Péče o žáky s SPU.
Lenka Krejčová SPU A VÝUKA V ZUŠ Lenka Krejčová
Efektivní učení.
Brebtavost - Breptavost
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Pedagogický seminář Martina Kekule
Příčiny SPU.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
možnosti prevence v předškolním období a na počátku školní docházky
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
Cvičení pro nápravu SPU
centrální porucha zpracování řečového signálu
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Zákony učení.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Specifické poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Specifické poruchy učení a NKS
Poruchy učení a chování
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Metodika počátečního čtení
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Transkript prezentace:

MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY Pomoc rodičů dítěti s SPU Mgr. Hana Rothová

Základní pojmy: Zásady domácí přípravy Stanovení pravidel Motivace Opakování dříve probraného učiva Rozvoj dílčích předpokladů Dyslexie Dysgrafie Dysortografie

Zásady domácí přípravy Domácí atmosféra Vymezení času a místa Vymezení pravidel Volba systému Motivace, pochvala Opakování učiva, podmínky pro jeho zapamatování Pracovní návyky – rozvoj schopnosti organizovat si své věci

Pravidla, řád Každodenní příprava, význam pravidelnosti posilování paměti upevnění pracovních návyků posilování sebejistoty radost z osvojených znalostí a dovedností Stanovení pravidel, význam jejich dodržování dodržujeme domluvený čas zahájení přípravy máme vymezené místo na práci dodržujeme sled činností, rituál, systém umožníme chvíle odpočinku, krátkou relaxaci

Motivace princip dobrého začátku příjemná pracovní atmosféra klid, laskavost, pochopení, „bezpečné“ prostředí zájem dospělého o dění ve škole, nejen o známky pochvala za snahu, nejen za výkon pochvala i za drobný úspěch, netrestat neúspěchy společné řešení a pomoc při potížích ocenění po skončení práce

Opakování dříve probraného učiva Mapy pojmů, klíčová slova Hry, obměny činností, soutěže, kvízy Využití výukových programů na PC RADOST ZE SPOLEČNÉ PRÁCE

Pozornost, paměť Rozvoj pozornosti Posilování paměti sluchové Posilování paměti zrakové Jak snížit zapomínání pomůcek a úkolů

Rozvoj dílčích předpokladů * Zrakové rozlišování figura / pozadí inverzní tvary detaily * Sluchové rozlišování fonematické rozlišování slabičná analýza hlásková analýza / syntéza * Pravolevá orientace v tělesném schématu, v ploše, na protilehlé rovině * Eliminace specifických logopedických potíží artikulační neobratnosti, sykavkové asimilace, asimilace tvrdých/měkkých slabik * Rozvoj grafomotoriky

Dyslexie PORUCHA ČTENÍ čtení je pomalé/překotné, namáhavé, s chybami porušená plynulost, dvojí čtení nesprávná intonace potíže při orientaci v textu porušená koordinace řeči a dýchání stres

Specifické chyby při čtení Záměny tvarově podobných písmen (b-d, a-e, m-n….) Záměny písmen ve slabikách (tam-tma, les-sel…) Přidávání / vynechávání písmen (čtvritka/črtek) Chyby v rozlišování délek samohlásek (pára, párá) Domýšlení konců slov Odhadování slov Chyby v intonaci

Porozumění textu Dítě nepostihuje chronologii děje nevystihuje podstatu zachycuje detaily bez pochopení podstaty domýšlí děje vymýšlí si

Náprava čtenářských dovedností Rozvoj techniky hlasitého čtení Rozvoj tichého čtení Rozvoj porozumění a reprodukce textu Párové čtení Výběrově párové čtení Postřehování Čtení předložkových vazeb Rozvoj porozumění textu a schopnosti vyprávět obsah

Dysgrafie PORUCHA PSANÍ Obtíže v jemné motorice Obtíže v grafomotorice – koordinace ruka/oko Souvislost s oslabením ostatních složek jemné motoriky a mikromotoriky Tempo psaní Zvýšená chybovost v důsledku odčerpání sil a pozornosti při vlastním psaní Dopad na rýsování, kreslení, pracovní činnosti

Rozvoj písařských dovedností Kresebné cviky Cvičení ruky Technické podmínky pro správné psaní Nácvik psaní písmen Nácvik práce s pravítkem, kružítkem

PORUCHA OSVOJOVÁNÍ A APLIKACE PRAVOPISNÝCH PRAVIDEL Dysortografie PORUCHA OSVOJOVÁNÍ A APLIKACE PRAVOPISNÝCH PRAVIDEL Možné příčiny chyb při psaní dle diktátu Možné příčiny chyb při opisu, přepisu Gramatické chyby Specifické chyby

Práce s chybou v písemném projevu Specifické chyby záměny tvrdých/měkkých slabik záměny délek samohlásek záměny tvarově podobných písmen vynechávání / přidávání písmen hranice slov v písmu * Gramatické chyby

www  výukové programy www.detskestranky.cz www.dys2.org Khanova škola www.kaminet.cz Brain jogging.cz / hry www.adehade.cz Terasoft – český jazyk I., II. Diktáty …….