MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY Pomoc rodičů dítěti s SPU Mgr. Hana Rothová
Základní pojmy: Zásady domácí přípravy Stanovení pravidel Motivace Opakování dříve probraného učiva Rozvoj dílčích předpokladů Dyslexie Dysgrafie Dysortografie
Zásady domácí přípravy Domácí atmosféra Vymezení času a místa Vymezení pravidel Volba systému Motivace, pochvala Opakování učiva, podmínky pro jeho zapamatování Pracovní návyky – rozvoj schopnosti organizovat si své věci
Pravidla, řád Každodenní příprava, význam pravidelnosti posilování paměti upevnění pracovních návyků posilování sebejistoty radost z osvojených znalostí a dovedností Stanovení pravidel, význam jejich dodržování dodržujeme domluvený čas zahájení přípravy máme vymezené místo na práci dodržujeme sled činností, rituál, systém umožníme chvíle odpočinku, krátkou relaxaci
Motivace princip dobrého začátku příjemná pracovní atmosféra klid, laskavost, pochopení, „bezpečné“ prostředí zájem dospělého o dění ve škole, nejen o známky pochvala za snahu, nejen za výkon pochvala i za drobný úspěch, netrestat neúspěchy společné řešení a pomoc při potížích ocenění po skončení práce
Opakování dříve probraného učiva Mapy pojmů, klíčová slova Hry, obměny činností, soutěže, kvízy Využití výukových programů na PC RADOST ZE SPOLEČNÉ PRÁCE
Pozornost, paměť Rozvoj pozornosti Posilování paměti sluchové Posilování paměti zrakové Jak snížit zapomínání pomůcek a úkolů
Rozvoj dílčích předpokladů * Zrakové rozlišování figura / pozadí inverzní tvary detaily * Sluchové rozlišování fonematické rozlišování slabičná analýza hlásková analýza / syntéza * Pravolevá orientace v tělesném schématu, v ploše, na protilehlé rovině * Eliminace specifických logopedických potíží artikulační neobratnosti, sykavkové asimilace, asimilace tvrdých/měkkých slabik * Rozvoj grafomotoriky
Dyslexie PORUCHA ČTENÍ čtení je pomalé/překotné, namáhavé, s chybami porušená plynulost, dvojí čtení nesprávná intonace potíže při orientaci v textu porušená koordinace řeči a dýchání stres
Specifické chyby při čtení Záměny tvarově podobných písmen (b-d, a-e, m-n….) Záměny písmen ve slabikách (tam-tma, les-sel…) Přidávání / vynechávání písmen (čtvritka/črtek) Chyby v rozlišování délek samohlásek (pára, párá) Domýšlení konců slov Odhadování slov Chyby v intonaci
Porozumění textu Dítě nepostihuje chronologii děje nevystihuje podstatu zachycuje detaily bez pochopení podstaty domýšlí děje vymýšlí si
Náprava čtenářských dovedností Rozvoj techniky hlasitého čtení Rozvoj tichého čtení Rozvoj porozumění a reprodukce textu Párové čtení Výběrově párové čtení Postřehování Čtení předložkových vazeb Rozvoj porozumění textu a schopnosti vyprávět obsah
Dysgrafie PORUCHA PSANÍ Obtíže v jemné motorice Obtíže v grafomotorice – koordinace ruka/oko Souvislost s oslabením ostatních složek jemné motoriky a mikromotoriky Tempo psaní Zvýšená chybovost v důsledku odčerpání sil a pozornosti při vlastním psaní Dopad na rýsování, kreslení, pracovní činnosti
Rozvoj písařských dovedností Kresebné cviky Cvičení ruky Technické podmínky pro správné psaní Nácvik psaní písmen Nácvik práce s pravítkem, kružítkem
PORUCHA OSVOJOVÁNÍ A APLIKACE PRAVOPISNÝCH PRAVIDEL Dysortografie PORUCHA OSVOJOVÁNÍ A APLIKACE PRAVOPISNÝCH PRAVIDEL Možné příčiny chyb při psaní dle diktátu Možné příčiny chyb při opisu, přepisu Gramatické chyby Specifické chyby
Práce s chybou v písemném projevu Specifické chyby záměny tvrdých/měkkých slabik záměny délek samohlásek záměny tvarově podobných písmen vynechávání / přidávání písmen hranice slov v písmu * Gramatické chyby
www výukové programy www.detskestranky.cz www.dys2.org Khanova škola www.kaminet.cz Brain jogging.cz / hry www.adehade.cz Terasoft – český jazyk I., II. Diktáty …….