ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracoval Mgr. Radomír Rais
Advertisements

Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Zvukové jevy-akustika
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Šíření zvuku prostředím
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Smyslové orgány.
Zvuk.
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Fyzika Zvuk.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
 Dráha  Rychlost  Čas Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT ZŠ JUDr. Josefa Mareše a MŠ, Znojmo, Klášterní 2,
Slyší neslyšitelné - Zvířata používají sonary
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Akustika.
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
VY_32_INOVACE_PSYPS12460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Dráha Rychlost Čas Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT ZŠ JUDr. Josefa Mareše a MŠ, Znojmo, Klášterní 2,
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vznik a šíření zvuku.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 19.
Thomas Alva Edison.
Studium ultrazvukových vln
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
ULTRAzvuk Lia Roubínková I.A.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
ZVUK.
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT ZŠ JUDr. Josefa Mareše a MŠ, Znojmo, Klášterní 2, www.evokace.cz

Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT Ročník: 9. Předmět:Matematika Učitel: Mgr. Jan Padrta Téma: Zvuk Ověřeno ve výuce dne: 18. 12. 2012 ZŠ JUDr.Josefa Mareše a MŠ, Znojmo, Klášterní 2, www.evokace.cz

Metodický popis Výukový materiál je určen k výkladu učiva. 2) Veškeré metodické pokyny k jednotlivým cvičením jsou uvedeny přímo nad cvičeními.

Zvuk

Něco zvuku Zvuk je  vlnění v látkovém prostředí.Frekvence tohoto vlnění, které je člověk schopen slyšet , jsou leží v intervalu přibližně 16 Hz až 20 000 Hz. Mechanické vlnění mimo tento frekvenční ,,neslyšíme‘‘. Frekvenci nižší než 16 Hz nazýváme infrazvuk, slyší jej např. sloni. Frekvenci vyšší než 20 kHz nazýváme ultrazvuk, který mohou vnímat např. psi, delfíni či netopýři. Děje, které jsou spojeny se vznikem zvuku a jeho šířením a vnímáním, se nazývají akustika a stejný název má i věda, která tyto děje zkoumá.

Zdroj zvuku Zdrojem zvuku může být každé chvějící se těleso. Vodič zvuku, obyčejně vzduch (332m/s) a jeho přijímačem bývá nejčastěji praxi ucho, mikrofon nebo snímač. Zvuky se šíří i kapalinami(1460m/s) a pevnými látkami. Vzduchoprázdno, vakuum, je zvukovou izolací.

Tón Zvuky můžeme rozdělit . Tón -bývá označován jako zvuky hudební. Tóny vznikají při pravidelném pohybu - kmitání. Při jejich poslechu vzniká zvuk určité výšky, proto se tónů využívá v hudbě. Zdrojem tónů mohou být například lidské hlasivky nebo různé hudební nástroje.

Hluk Hluk označujeme jako nepravidelné vlnění vznikající při nepravidelném kmitání těles nebo krátké při nepravidelném rozruchu (srážka dvou těles, výstřel, přeskočení elektrické jiskry apod.). Hluk je využívaný v hudbě, neboť k nim patří i zvuky mnoha hudebních nástrojů, především bicí.

Akustika Je to věda zabývající se vznikem zvukového vlnění, jeho šířením, vnímáním zvuku sluchem a přenosu prostorem.Patří mezi nejstarší obory fyziky. Má více oborů: Fyzikální: zabývá se způsobem, vznikem a  šířením zvuku Hudební:Zabývá se hudbou Fyziologická: se zabývá vznikem zvuku v hlasivkách člověka Stavební: zkoumá dobré a nerušené podmínky při poslouchání hudby a řeči v obytných místnostech a sálech

Jakou rychlostí se zvuk šíří ? Zvuk se šíří v každém skupenství jinou rychlostí. Platí, že čím je hustota prostředí vyšší, tím rychleji se tam zvuk šíří. Příkladem šíření zvuku v pevném skupenství je například ocel ve které se zvuk šíří rychlostí 5000m/s. Příkladem šíření vzduchu v kapalném skupenství je voda, které se zvuk šíří rychlostí 1460 m/s. Ve vzduchu při 20 C se zvuk šíří rychlostí 340m/s. Zatímco při 0 C se zvuk ve vzduchu šíří rychlostí 332 m/s, protože i teplota prostředí má určitý vliv na rychlost zvuku. Se stoupající teplotou rychlost zvuku roste.

Kde se zvuk může šířit ? Zvuk se může šířit : v kapalném skupenství v plynném skupenství v pevném skupenství Kde se nemůže šířit : ve vakuu a také ve vesmíru se , protože potřebuje vždy látkové prostředí. Tvůrci sci-fi filmů z vesmírného prostředí nás klamou když jsou bojové scény vesmírných lodí doprovázeny zvuky.

Tabulka rychlostí zvuku

Otázky 1. Kde se zvuk může šířit ? 2. Kde se zvuk nemůže šířit ? 3. Doplň : Čím je hustota prostředí vyšší tím….. 4. Jakou rychlostí se zvuk šíří ve vodě a ve rtuti ? 5.Má nějaký vliv na rychlost zvuku teplota ? 6.Jakou rychlostí se zvuk šíří ve vzduchu při 20 C a při 0 C ?

ECHOLOKACE Postup, kdy se vysílaný zvuk od předmětu odrazí zpět do místa vysílání, kde je zpětně zachycen Od okamžiku vysílání zvukové vlny, do okamžiku zachycení odražené vlny se dá spočítat vzdálenost předmětu (radar)

Echolokace kytovců Žijí v kalných a hlubokých vodách  Jsou schopni vydávat akustické signály (od 10 kHz do 280 kHz), které po odrazu přijímají díky kůži, tukovým, svalovým i kostním tkáním

ECHOLOKACE Echologické signály, tzv. cvakání, každý trvá průměrně 2 tisíciny sekundy, někdy i jen 1 desetitisícinu sekundy Například delfín skákavý dokáže vyslat za sekundu až 800 těchto cvaknutí

Netopýři Vlny o kmitočtu od 14 000 do 100 000 hertzů Tlamkou nebo nosem vydávají série vysokofrekvenčních výkřiků (ultrazvuk), odraz těchto výkřiků od překážky nebo kořisti pak analyzují pomocí ozvěny a vynikajícího sluchu

Bat detektory Detekovat netopýří sonar umožňují speciální přístroje tzv. Bat detektory, které umožňují jinak pro člověka neslyšitelný ultrazvuk převést do slyšitelné podoby

Metodika vychází z charakteru materiálu Software Microsoft Office Power Point 2007 FOTO: http://www.bat-man.sk/netopiere/eshop/3-1-Bat-detektory http://encyklopedie.seznam.cz/search?q=NETOP%C3%9DR