Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mistr Jan Hus Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Advertisements

JAN HUS.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jan Hus církevní reformátor
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
„EU peníze středním školám“
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Jan Hus Vlastivěda 4.ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Jan Hus (asi1371 – 1415)
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Všeználek vypravuje o Janu Husovi a době, ve které žil.
Myslitel, reformátor a kazatel
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Mistr Jan Hus.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
POKRAČOVÁNÍ GOTIKY – VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK – SPOLEČNOST V DOBĚ PŘEDHUSITSKÉ: UČEBNICE – STR. 50 a 51 – VYPSAT NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INFO O: - PRÁCE NA 10 MINUT Zeman.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMistr Jan Hus Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje informace o Janu.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mistr Jan Hus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Mistr Jan Hus Rozhodni, co o něm platí.
Doba husitská v Čechách (Jan Hus)
Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
(kolem r Husinec – 6. č ervence 1415 Kostnice) Vypracoval : Richard Krej č i ř ík 8. T ř ída.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
START HISTORICKÁ DESÍTKA DOBA MISTRA JANA HUSA HODNĚ ŠTĚSTÍ.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
7. ročník Pozdní středověk
Psal především traktáty, ale i rozsáhlejší díla. Pro církev psal latinsky, pro prostý lid česky. Husova díla jsou charakteristická přístupným jazykem,
Mistr Jan Hus.
Doba husitská – Jan Hus Označení materiálu:
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jan Hus a jeho předchůdci
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
OB21 – VVP – HUM – PAV – CJL – M – Historické pozadí na začátku 15. st. se zostřují spory mezi společenskými vrstvami, roste nespokojenost chudiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Jan Hus TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
JAN HUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola Čelákovice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Mistr Jan Hus Michaela Tarabová.
Hádej, kdo jsem? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Rudická. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
VY_ 32 _INOVACE _06_10_husitství (Jan Hus)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_05_MISTR JAN HUS
Mistr Jan Hus ...hledej pravdy, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, braň pravdu až do smrti ...
ŠABLONA III/2 Jan Hus, literatura 8. roč. , Mgr. L
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Vypracoval: Mgr. Jiří Sedlařík Datum:

 narodil se v Husinci u Prachatic  vystudoval artistickou a teologickou fakultu  kněz, kazatel, reformátor, profesor a rektor UK  psal latinsky, kázal česky v Betlémské kapli  kritika bohatství církve a kritika prodeje odpustků (listina, kterou církev odpouštěla tresty za hříchy)  navázal na učení anglického profesora oxfordské univerzity Jana Viklefa

 1412-Husovo kázání v Betlémské kapli  posluchači: nižší šlechta, řemeslníci, městská chudina  Husova kritika kramaření s odpustky, vypukly pouliční bouře proti prodeji odpustků  papež uvalil na Husa klatbu (zákaz účasti na bohoslužbách) a na Prahu interdikt (zákaz konání církevních obřadů)  Hus odešel na Kozí hrádek a hrad Krakovec  věnoval se literární činnosti

 1414-Hus dostal od Zikmunda císařský glejt (ochranný list zaručující bezpečnost během cesty)  po příjezdu do Kostnice byl Hus zatčen a uvězněn  statečně, ale marně se hájil před církevním koncilem, své názory neodvolal  byl upálen na hranici, popel byl vsypán do Rýna  1416-upálen Jeroným Pražský

 Výklad Viery, Desatera a Páteře (1412)- tj. modliteb Věřím v Boha, Desatero a Otčenáš, úvahy o mravním životě křesťanů, líčí špatné mravy duchovenstva, naopak pravý křesťan má bojovat za pravdu a obětovat život  Postila (1413)-sborník kázání, z lat. post illa verba (po oněch slovech), kázání následovalo po slovech evangelia jako jejich výklad

 Knížky o svatokupectví (1413)-spis, odsuzuje obsazování církevních úřadů za peníze a vybírání poplatků za náboženské úkony (odpustky), kritika společnosti, podle Husa neexistuje pravá církev  O církvi (1413)-spis, inspirace myšlenkami Viklefa, Hus kritizuje papeže a biskupy, pokud se neřídí křesťanskými zásadami a biblí, nemusí je poddaní poslouchat, za toto dílo byl upálen

 Listy (1415)-byly to dopisy, psal je přátelům i prostým lidem z vězení v Kostnici, vyjadřuje víru ve vítězství dobra  O šesti bludiech-spis  Dcerka-spis  O českém pravopise-spis

 podílel se na reformě českého jazyka (spřežky nahradil diakritickými znaménky (tečkami a čárkami)  podílel se na vydání Dekretu kutnohorského (1409)  poslední dny života Jana Husa popsal kronikář Petr z Mladoňovic  husité -stoupenci Husova učení

1. Proč je označován Jan Hus za reformátora? 2. Co nejvíce Hus kritizoval? 3. Kdo ovlivnil svými názory Jana Husa? 4. Které dílo se stalo podkladem obžaloby proti Husovi? 5. Kdy a kde byl Jan Hus upálen? 6. Který učenec a Husův přítel měl stejný osud?

1. Jan Hus nechtěl založit novou církev, pouze požadoval nápravu (reformu) poměrů v katolické církvi. 2. Hus nejvíce kritizoval bohatství církve a prodej odpustků. 3. Anglický reformátor Jan Viklef. 4. O církvi (1413). 5. Hus byl upálen v Kostnici. 6. Jeroným Pražský.

Zdroj literatury: BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 239 s. ISBN Čítanka vyd. v nakl. Tripolia, (Celkově 4. vyd.). Praha: Tripolia, 2001, 439 s. Edice českého jazyka a literatury. ISBN

Zdroj obrázků: Jan Vilímek: Mistr Jan Hus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Mistr Jan Hus na hranici v Kostnici 1415 (obraz Kamila Vladislava Mutticha). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: