Možnosti terapie poruch čtení u pacientů s homonymní hemianopsií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Knižní písmo se vyvíjí od doby vynálezu knihtisku
Advertisements

Vliv počasí na urologická onemocnění prim. MUDr
Nemedikamentózní léčba závratí, habituace závrativých stavů
Podstatná jména STROM, KEŘ
NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
NOVÁ MATURITA Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Název projektu: Moderní škola 2010 Číslo projektu, šablona:
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Technika,tak jak ji vidím já…
ENZYMOTHERAPIE V ORDINACI PRAKTICKÉHO LÉKAŘE.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Projektový den s prvky OSV
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Team Building Program, který jsme pro Vás připravili je složen z pohybových bloků, krátkých přednášek, relaxace a ochutnání zdravého, přesto chutného stravování.
Zásady výživy sportovce
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Vytváření prezentace v PowerPointu
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Specifické poruchy učení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Databáze Tabulky a typy dat VY_32_INOVACE_7B11. Proč datové typy ? Abychom mohli do tabulky vložit data, musíme jednotlivým polím (sloupcům) přiřadit.
P. Machek, M. Křečková Fresenius Medical Care – DS Most
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Příprava na čtvrtletní písemnou práci Vypracovala Petra Antlová.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Šaňák D, Vlachová I, Hubáček P
Autor: MIROSLAV MAJCHER
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
INTRAKRANIÁLNÍ COILING analýza 10-tiletých zkušeností Duras P., Šlauf F., Novák M., Choc M., Mraček J., Lavička P.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Slovní úlohy na procenta Vytvořila: Mgr. Marie Jíšová v programu PowerPoint 2003 ZŠ Benešov Karlov.
Michal Bar David Školoudík Neurologická klinika FN Ostrava
Příčiny SPU.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Symbolické funkce a jejich poruchy
Logopedická třída MOTÝLCI
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Didaktická část diplomové práce
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Vývojová dysfázie.
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
Matematika pro stavební obory 6. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Informovanost veřejnosti o afázii
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Specifické poruchy učení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Orientace v realitě Edukační technika napomáhající zvládat kognitivní a behaviorální změny při demenci.
Transkript prezentace:

Možnosti terapie poruch čtení u pacientů s homonymní hemianopsií Solná G., Václavík D. neurol. odd.,Vítkovická nemocnice a.s.

Homonymní hemianopsie (HH) 20-30% pacientů po CMP má poruchy zraku, např. HH, která se kromě jiného může projevovat narušenou schopností číst až úplnou alexií Terapie poruch zraku centrálního původu není v ČR obvyklou součástí komplexní rhb

HH Z literatury jsme zjistili, že je možné terapii HH např. v rámci logopedické intervence provádět Tato terapie není náročná ani nákladná a téměř všichni pacienti z ní mají benefit Vypracovali jsme v průběhu posledních 3 let metodiku k základní dg. a terapii HH

HH- symptomy Výpadek až celé poloviny obou zorných polí Zhoršená orientace v prostoru (v místnosti, na poličce, na stole apod.) Potíže se sebeobsluhou (oblékání, jídlo) Potíže v dopravě Zhoršená schopnost nebo neschopnost číst

HH- druhy pravostranná HH Projevuje se výpadkem P půlky zorného pole jeví se jako těžší, projevuje se těžšími poruchami čtení-až alexií, pacient často nepoznává vůbec písmena, přehazuje je, zaměňuje apod., čte velmi pomalu jsou těžší poruchy orientace v prostoru

HH- druhy 2) Levostranná Je výpadek L strany zorného pole, je většinou mírnější v celkovém dopadu pro pacienta pacienti často čtou až od poloviny stránky, rychleji se schopnost čtení obnovuje, objevují se chyby ve čtení

HH- druhy Úplná – výpadek celé poloviny Neúplná- jen kvadrantový výpadek zorného pole- většinou jsou deficity minimální, pacient často nepozná, že se něco stalo

Perimetr P HH před a po 4 měsíční terapii

Ukázka kvadrantové HH

HH Od roku 2003 jsme pracovali s 26 pacienty s HH, kteří měli různý stupeň poruchy, ne vždy byla HH jediným postižením (afázie, parézy apod.) Vyloučeni byli pacienti s narušeným porozuměním řeči a demencí Stanovili jsme si stupně poruch čtení – Alexie

HH Prováděli jsme trénink i orientace v prostoru- především u lůžkových pacientů (při jídle, orient. v místnosti apod.) u ambulantních pacientů toto ve většině případů nebylo třeba (zvládli již sami) a soustředili jsme se zejména na poruchy čtení- alexie, které pacienti nesli velmi těžce

Alexie 1) úplná - ztráta schopnosti číst 2) těžká alexie (T)- pacient diferencuje izolovaná písmena, popř. slabiky, ne slova 3) středně těžká alexie (S)- pacient má zachováno globální čtení, čte krátká slova 4) lehká alexie (L)- pacient čte slova i věty, zpomaleně, s chybami

Alexie Pro pacienty s lehkým stupněm alexie byl dalším kritériem čas a způsob čtení – zvolili jsme článek o 100 slovech, zaznamenali jsme čas (norma je kolem 45sec –100 slov, 120 slov asi za 1 minutu) a druhy chyb (vynechávání, přidávání, přehazování, písmen, komolení slov, záměny, apod.)

Metodika Dg. prováděl neurolog, poté klinický logoped – vyšetření zorného pole, orientace v prostoru, čtení Stanovili jsme stupeň hemianopsie a alexie a zvolili příslušné formy a postupy terapie individuálně pro každého pacienta

Metodické materiály Vytvořili jsme si soubor materiálů a pomůcek k terapii Pracovní listy s písmeny, čísly, slabikami, slovy, geometrickými tvary, obrázky, texty – různých velikostí Různé malé i větší předměty, tvary, obrázky

Materiály

Materiály Text s vloženými nulami 000Dnes0000je0000pěkný00000den.000Venku000svítí000slunce000,je0000teplo0000a0000neprší.Zítra000bude0000pátek,000pojedeme0000na0000chatu00do00Beskyd.000Na00oběd000mám000rád0000vepřovou000se00zelím00a00knedlík000.000Také000si000dám00dobrý000dezert00v000podobě000nanukového000dortu.

Materiály

Terapie Je zaměřená především na obnovení pohybu očí, který je HH narušen Pacienti se točí celým tělem, hlavou a oči „nevědí,co dělat“ a zůstávají stát- fixují se nesprávné stereotypy Hlava pacienta musí být fixována na místě (stačí slovní pokyn) a pacient vyhledává očima předměty, tvary, apod. jen očima

Terapie Dle stupně poruchy je pak trénink zaměřen na čtení čísel (nedovolují sémantickou podporu) – podobných písmen, slabik, slov, vět, textu Využívají se texty s vloženými nulami, texty s chybami apod. Po celou dobu je nutné myslet na čtení s porozuměním

Terapie Často při přechodu ze slov na věty a texty pacienti vydají mnoho energie na čtení na úkor porozumění- to je nutné podpořit i tichým čtením apod. Trénink je nutné provádět denně a nejlépe první 3.měs.- 6.měs., poté je reedukace velmi náročná a téměř zbytečná, protože dojde k fixaci nesprávných stereotypů

Naše výsledky 9/2003-12/2007 celkem lůžkoví ambulantní PHH LHH 26 18 8

Výsledky alexie T alexie S alexie L alexie 27% 7% 16% 50% -z toho 11% minim.deficit

Výsledky alexie T alexie S alexie L alexie 100 slov/?min. Před terapií 27% 7% 16% 50% 100 slov prům. za 2min 20sec Po terapii 0% 11% 50%, 100 slov prům. za 1min 15sec 23% bez deficitu

Závěry Prokázalo se zlepšení u všech pacientů Průměrné zlepšení bylo o 1 stupeň U ambulantních pacientů až o 2 stupně 6 pacientů bylo v závěru terapie bez deficitu (Průměrná doba ambulantní terapie 6měs., na lůžku 2 týdny)

Závěry Infomovaností lékařů se zvýšil počet dg. pacientů Terapií pacienti předešli vytváření těžce odstranitelných zlozvyků ve čtení a orientaci Plánujeme zmapovat tyto zlozvyky a srovnat pacienty s terapií a bez terapie, nyní pracujeme na vytváření kontrolní skupiny

Děkuji za pozornost