Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: VI/2 Název: Hospodaření, Dělba práce Anotace: Prezentace slouží k seznámení žáků s vývojem dělby práce. Autor: Mgr. Jana Třetinová Datum vytvoření DUM: 12. září 2011 Jazyk: čeština Ročník: IX. Předmět: Výchova k občanství – finanční gramotnost Očekávaný výstup: Uvede příklady dělby práce Klíčová slova: dělba práce (přirozená, společenská, mezinárodní) Druh učebního materiálu: PPT prezentace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Třetinová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
DĚLBA PRÁCE zvuk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Třetinová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozlišujeme tyto dělby práce: 1. Přirozená dělba práce – spočívá v rozdělení pracovních činností podle osobních přirozených dispozic. Cílem je efektivnější práce (muži loví, ženy dělají ostatní méně fyzicky náročné práce, které již muži po lovu nemuseli vykonávat) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Třetinová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
2. Společenská dělba práce – funguje na stejném principu jako přirozená dělba, došlo k ní rozdělením na zemědělce a pastevce, také oddělením řemesel, obchodu od výroby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Třetinová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
3. Dělba práce v pracovních operacích – vznikla se zavedením manufakturní výroby. Spočívá v tom, že jeden dělník se specializuje pouze na jednu činnost. 7. Manufaktura (z lat. manu facere = pracovat rukama). Manufaktury byly velké dílny, kde docházelo k dělbě práce na dílčí úkony. Pracovali v nich dělníci. Ti vyráběli dílčí části výrobku. Manufaktury rozdělujeme na rozptýlené a soustředěné, viz: Čechura, J. a kol.: Dějepis pro 7. roč. ZŠ, Praha, SPN 2004 (ISNB X) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Třetinová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
4. Mezinárodní dělba práce – projevuje se ve výrobní a vývozní specializaci, k mezinárodní dělbě práce dochází na základě rozvoje výrobních sil, prohlubujícího mezinárodní specializaci a kooperaci. Mezinárodní dělba práce se zkoumá pomocí údajů o zahraničním obchodu se zbožím a službami mezi zeměmi. 8. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Třetinová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Použité zdroje: Janoušková, D., Ondráčková M., Čabalová D., Marková H., Šebková J.: Občanská výchova 9, Rodinná výchova 9 učebnice. Plzeň, Fraus 2006 Gillespie, A.: Přehled ekonomie. Praha, Portál 2002 Zvuk: 1. Obrázky: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Třetinová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.