PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Sociální spravedlnost,
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Prezentace Konference kariérového poradenství Březen 2012
(Základy psychologie)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Sociální politika,
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
SPOLEČENSKÉ NORMY, KONFORMITA
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Osobnost a temperament
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Schopnosti, nadání a talent
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Temperament Pavel Šuranský.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Schopnosti Milana Reichlová.
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
Schopnosti Pavel Šuranský.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
CHARAKTER Karolína Hejmová.
Charakter Pavel Šuranský.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Inteligence DUM_19.
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zájmy -aktivačně motivační vlastnosti
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
Inteligence.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kejřová Psychologie.
Transkript prezentace:

PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI VY-32-INOVACE-OSZ-106 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychické vlastnosti, inteligence, charakter, povahové rysy, temperament

Dělení vlastností osobnosti primární – dominantní, podle nich můžeme člověka poznat a popsat subsidiární – dokreslují osobnost, ale nejsou podstatné jiné dělení: aktivačně motivační – ženou osobnost k činnostem (pudy, zájmy, záliby, návyky, ideály, životní plány)

vztahově postojové – charakterizují systém hodnot (citové vztahy, postoje, přesvědčení, předsudky) výkonové – měřítkem toho, co osobnost dokáže (instinkty, dovednosti, vědomosti, schopnosti) regulační – člověk jimi řídí chování (sebeuvědomování, sebepoznání) dynamické – temperament

1) Schopnosti vlastnosti osobnosti, které podmiňují vykonávání určité činnosti nejsou vrozené, jen vznikají a rozvíjejí se na základě vrozených vloh (tvoří předpoklad pro rozvíjení činnosti) jedna vloha může být základem několika schopností a naopak vloha se může nebo nemusí rozvinout schopnosti nejsou jediným předpokladem úspěšné činnosti

úroveň schopností: může být různá (míra, stupeň) nadání – soubor vloh, když se jim budu věnovat rozvinou se, když ne tak zaniknou talent – rozvinutý soubor schopností, který umožňuje dosažení vynikajících výsledků. Schopnosti se vzájemně ovlivňují genialita – mimořádně rozvinutý talent rozdělení schopností: obecné – inteligence specifické – např. hudební sluch

inteligence všeobecná schopnost, protože podmiňuje úspěšné vykonávání více činností schopnost učit se a získané poznatky uplatnit v praxi schopnost řešit samostatně a kvalitně různě složité problémy úroveň se číselně vyjadřuje kvocientem inteligence IQ jestliže se mentální a fyzický věk shodují, IQ = 100

fluidní inteligence – biologická, vrozená, není závislá na prostředí krystalická inteligence – kulturní založení, na učení verbální inteligence – vyjadřování pomocí slov intelekt – je širší pojem, zahrnuje i vědomosti a dovednosti

2) Charakter soubor psychických vlastností osobnosti, které se zakládají na mravních zásadách a projevují se v chování a jednání člověka, umožňují řídit jednání člověka dle morálních požadavků je ovlivňován temperamentem a schopnostmi člověka je usměrňován rozumovou vyspělostí člověka

není vrozený ani dědičný projevuje se v cílech, které se člověk stanovuje a v prostředcích shrnuje: obecné vlastnosti – výsledkem společenského vlivu individuální vlastnosti – výsledkem osobní zkušenosti ? Uveďte příklady obecných i individuálních charakterových vlastností

charakter vyjadřuje: kontrola temperamentu – sebekritika, sebeoslava vztah člověka k sobě samému – nadutost, podceňování, přeceňování apod. vztah k druhým lidem a společnosti – přátelskost, družnost, štědrost, obětavost vztah k výkonové činnosti – pracovitost, vytrvalost, přesnost, píle vztah ke světu a životu – životní optimismus, humanismus, čestnost odolnost vůči zátěži

3) Temperament způsobuje prožívání a chování osobnosti může se měnit i věkem Hippokrates rozdělil lidi podle toho, která tekutina v těle převládá: sangvinik – stabilní, extrovert (krev) cholerik – labilní, extrovert (žluč) flegmatik – stabilní, introvert (hlen) melancholik – labilní, introvert (černá žluč)

4) Povahové rysy povahové vlastnosti (vytrvalost, upřímnost, pravdomluvnost) vlastnost = každý rozlišitelný, relativně trvalý způsob, jímž se individuum liší od druhých vlastnosti se projevují v chování člověka, závisí na frekvenci výskytu a intenzitě s jakou se objevují svědomí = vnitřní hlas člověka, morální hledisko

POUŽITÉ ZDROJE: BENDL, Stanislav: Maturita ze společenských věd. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 2001. 56 s. ISBN 80-86493-02-4. HLADÍK, Jaroslav: Společenské vědy v kostce. 3. vydání. Praha: Fragment, 2004. 108 s. ISBN 80-7200966-4 DRÁBOVÁ, R. a ZUBÍKOVÁ, Z.: Společenské vědy. 1. vydání. Praha: Fragment, 2007. 104 s. ISBN 978-80-253-0050-3 EMMERT, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. 1. vydání. Praha: Didaktis, 2004. 224 s. ISBN 80-86285-68-5 www.glassschool.cz