Proč lidé podléhají reklamě Marek Matějka Věda kontra iracionalita Ostrava, 09/09/2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

ÚVOD DO MARKETINGU.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_18.
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Trh a jeho zákonitosti.
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Poptávka na trhu zboží a služeb
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
Školení zaměstnanců web + intranet v Praze.
Vývoj marketingových koncepcí
Ing. Daniel Konczyna U MARKETING Ing. Daniel Konczyna U
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Reklama v marketingu Obsah Pojem reklama, znaky reklamy Druhy reklamy
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Mapa zájmu - plány.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Marketingové komunikace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výrobek a jeho životní cyklus
Komunikace a stimulování prodeje
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Komunikace.
Proč slábne spotřeba domácností ? Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Pesimistický spotřebitel: světlo na konci tunelu 17. října 2012 Konferenční.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Aktivita č.2: Podnikání a právo
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Téma: Využití Corelu v Marketingu Vypracoval/a: Ing. Jana Wasserbauerová.
Marketingová komunikace
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Ekonomické přežití nových médií Ekonomický a politický kontext fungování médií ve světě a v ČR Tomáš Prouza, Peníze.CZ.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marketingové prostředí
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_01 Název materiáluReklama.
FINANČNÍ GRAMOTNOST REKLAMA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
IMAGE - specifický obraz výrobku odráží očekávání veřejnosti POZOR! Aktuální percepce lidí bývají vždycky ovlivněny minulou zkušeností ! Podnik by měl.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Návrh účinné marketingové komunikace podniku v oblasti služeb
České Budějovice, červen 2016
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Marketingová komunikace
Historie marketingu
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Proč lidé podléhají reklamě Marek Matějka Věda kontra iracionalita Ostrava, 09/09/2008

Co je reklama? „Reklama je ovlivňování a působení na spotřebitele s cílem vyvolat jeho pozornost a zájem o koupi určitého zboží nebo služby.“ Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993, ISBN: , str. 916

Historická reklama Tisková reklama z roku 1722! "Na vědomí se dává, že jest na tento svatováclavský jarmark sem přijel pan Jan Daniel Okarin od jeho císařské a královské katolické milosti nejmilostivější privelegovaný dvorský zubův a úst lékař, který na jistý obzvláštní způsob bolavé zuby vyjmouti, bez bolesti jiné vsaditi, hejbající se upevniti, černé zase bílé učiniti a všechno to co zubům a dásním škodlivého jest, odejmouti umí. Má také dobrou a pěkně voňavou perlovou vodu pro pihy, uhry a všechny skvrny od jater, z horkosti na tváři pocházející fleky, dělá subtilní kůži a pěkný obličej a zahání všechnu zbytečnou červeň, což žádné líčidlo neumí, jak mnozí dělají. Umí také volata a tlusté krky v krátkém čase zahnati. Pravý všeuměl!" Zdroj: Pražské noviny, Praha, 1722 (dle kronikáře Františka Rutha)

Proč reklama? Reklama slouží k zlepšení obchodní bilance uvnitř ekonomického systému, tedy poskytuje nástroj jak zvyšovat odbyt produkce, tj. výrobků či služeb a napomáhá k dosahování kladného hospodářského výsledku. Jinými slovy reklama je jedním z nástrojů podpory prodeje a hlavním cílem je prodej, respektive dosažení zisku.

Kdy reklama? Reklamu je zapotřebí používat tehdy, když:  existuje reálná poptávka po zboží  nabídka zboží převyšuje poptávku  je malá informovanost o obchodní situaci (možnostech) na trhu.

Jak reklama? Reklama (stupně normativnosti)  musí být účelná,  má být pravdivá,  by měla být etická.

SMART reklama Reklama má být SMART, tj.:  S jako specifická (konkrétní)  M jako měřitelná  A jako akceptovaná (akceptovatelná)  R jako reálná (realistická)  T jako termínovaná

Zásadní problém SMART reklamy Není-li reklama akceptovaná, tak může vzniknout pouhým výpadkem A S M R T. Obrázek: Reklama na putovní výstavu „Bodies“

Druhy reklamy Reklama v zásadě kopíruje lidské smysly (percepce), proto ji lze rozdělit na:  zrakovou (obraz)  sluchovou (zvuk)  hmatovou (dotek)  čichovou (pach)  chuťovou (chuť)

Druhy reklamy Nejčastější je reklama audiovizuální, tj. sluchově zraková. „Kdo nebo co není v televizi, jako by nebyl.“

Efektivita reklamy ve vazbě na paměť Reklamní účinnost:  Poslechem ………… 20% …. rozhlas  Zrakem …………….. 30% …. fotografie, leták  Audiovizuálně ……... 50% …. televize  Rozhovorem ………. 70% …. tazatelé  Aktivní činností ……. 90% …. zkušební akce, testování zboží

Příklady účinnosti reklamy Aktivní činnost tj. 90% účinnosti  Příklad: 1. Darování pracího prášku ke zkušebnímu praní 2. Předváděcí jízdy s novým automobilem 3. Bezplatná zápůjčka zboží (modem, auto) na omezenou dobu 4. Garance vrácení zboží po zkušební době v případě neprůkaznosti inzerovaného efektu (zeštíhlovací kůry, léčebné přístroje)

Předpoklady efektivní reklamy Reklama by měla být:  Obsahově logická úplná, přesná, věcná dostatečně diferencovaná _______________________________________ zajímavá, poutavá jistá, přesvědčivá.  Otázka: Bude účinná?

Předpoklady efektivní reklamy Reklama by měla být:  Formálně určitá stručná jazykově srozumitelná bezprostřední taktní a zdvořilá  Otázka: Bude účinná?

Předpoklady efektivní reklamy Reklama by měla být:  Funkcionálně předmětně cílená vztahující se ke konkrétní cílové skupině přihlížející k:  času  místu  rozsahu svého sdělení.  Otázka: Bude účinná?

Příjmy z reklamy Hrubé příjmy z reklamy a jejich počet mediumhrubé příjmy *počet reklam Nova ,6% Prima TV ,5% ČT ,9% ČT ,6% Spektrum ,3% Total ,0% *pozn.: - v milionech Kč Zdroj: TNS A-Connect - k zač. roku 2007

Výdaje na reklamu Odhady čistých výdajů do medií (mld. Kč) druh media tisk5,805,865,895,926,66,867,03 TV7,147,547,817,968,539,19,3 rozhlas1,15 1,181,201,752,002,17 outdoor1,251,351,421,431,55 1,64 internet0,100,160,220,300,710,861,07 ostatní0,150,200,210,230,09 celkem15,5816,2616,7317,0319,2320,4621,3 přírůstek4,4%2,9%1,8%12,9%6,4%4,1% přírůstek TV5,6%3,6%1,9%7,2%6,7%2,2% Zdroj: OMD - k zač. roku 2006

Příklad frekventované reklamy V České republice se dlouhodobě konzumuje největší měrou (celosvětově) tzv. „národní nápoj“, tj. PIVO. K důkazům zvláštního významu piva pro příslušníky „pivního národa“ patří i heslo: „Až se zdraží pivo, padne Vláda.“

Reklama na pivo Příkladem pivní kultury je kniha a zejména film Postřižiny (scény s konzumací piva paní sládkovou doslova zlidověly a staly se synonymem „pivařství“).Postřižiny

Reklama – případová studie svetlik_mezinarodni_srovnani.pdf

Příklad tiskové reklamy Inzertní časopis Vánoce 2007 (Vánoční příloha časopisů Mladé fronty)  rozsah 44 stran A5  samostatně neprodejné (implement)  Celkový počet inzerátů cca 120  63 fotografií žen  12 záběrů nahých žen  18 fotografií mužů  6 záběrů nahých mužů  7 fotografií dětí  3 fotografie šťastných rodin

Mozek a reklama „ Naše znalosti o mapě lidského mozku jsou stále velmi omezené a připomínají spíše politické rozdělení světa na jednotlivé státy.“ doc. MUDr. Roman Jech, PhD. Zdroj: mozku-734/

Mozek a reklama Historicky se lateralita mozku vykládala tak, že :  levá hemisféra je odpovědná za humanitu expresivitu Inteligenci  pravá hemisféra je odpovědná za animalitu percepce emotivitu.

Mozek a reklama Dnes víme, že hemisféra  levá je s to tvořit a chápat všechny stránky jazyka (syntax) řeči (fonologie)  pravá je spojována s lexikonem (slovní zásobou).

Emoce Základní (primární) emoce jsou:  hněv a strach  štěstí a souhlas  smutek a žal  překvapení a hnus podle Darwina (1872)

Reklamní apely a primární emoce Reklamní apely zcela jistě aktivují primární emoce  štěstí a souhlas (děti, zvířata, rodiny). Někdy využívají negativní motivaci ke koupi pomocí působení vzdoru vůči  hněvu a strachu  smutku a žalu  překvapení a hnusu (klíště – vakcinace).

Primární versus sekundární proces myšlení Proces myšlení  primární – emoční oblast rychlejší, silnější, nereflektovaný proces  sekundární – rozumová oblast pomalejší, slabší, reflektovaný

Primární versus sekundární proces myšlení Reklamní apely působí dominantně na primární proces myšlení a používají k tomu racionálně vytvořených emočně působících nástrojů. Reklama využívá promyšlených manipulativních nástrojů k ovlivnění emocí vedoucích k rozhodnutí ke koupi.

Diferenciace mozků Rozlišujeme dva typy strukturálně a funkčně odlišných typů mozků  mužsky orientovaný hry s neživými, technickými hračkami  žensky orientovaný hry s živými bytostmi.

Diferenciace mozků Příklad (nadsázka): muž žena mužsky dif. mozek + mužsky dif. mozek = lehký flirt mužsky dif. mozek + žensky dif. mozek = svobodná matka žensky dif. mozek + mužsky dif. mozek = normální rodina žensky dif. mozek + žensky dif. mozek = vysoké přídavky na děti Zdroj: Marek Matějka, Pavel Vidlař, Vše o přijímacím pohovoru, Grada, Praha, 2007, ISBN: , str.73

Typy zákazníků Zájem na prodejci Zájem na koupi

Typy zákazníků Zákazník  lhostejný (bez zájmu, 1/1)  vyčkávající (silný zájem na koupi, žádný na prodejci, 9/1)  prestižní (průměrný zájem na koupi i prodejci, 5/5)  bez vlastní vůle (slabý zájem na koupi, silný na prodejci, 1/9)  rozhodný (silný zájem na koupi i prodávajícím, 9/9)

Prodej automobilu PotřebaParametry a vlastnosti výrobku ZákladníHospodárnost, cena, spotřeba, prodej v druhém kole, životnost JistotySpolehlivost, kvalita, servis, reference od druhých, míra krádeží, náhradní díly SociálníPohodlnost, vybavení, ekologičnost, kontakt s majiteli dtto značky (kluby) PrestižImage, design, kvalita SeberealizaceVariabilita, individualizace, spektrum možností využití

Racionální motivy ke koupi auta Auto = dopravní prostředek, proto má: Dopravit osobu O z místa A do místa B po dráze s v čase t rychlostí v za nákladů n. Otázka: Kdo takto kupuje automobil?

Reklama a muži Muži jsou i díky svému většinou mužsky orientovanému mozku méně častým cílem reklamních apelů než ženy. Reklama, která ráda a často vsází na primární emoce (štěstí a souhlas) a zaměřuje se na žensky orientovaný mozek, který preferuje živé bytosti včetně jejich emocí, u velké části mužské populace není tak účinná a mnohdy dokonce bez odezvy. Reklama na muže působí méně než na ženy.

Reklama a ženy Ženy jsou i díky svému většinou žensky orientovanému mozku a preferenci pozitivních primárních emocí častějším cílem reklamních apelů. Reklama bývá právě i díky orientaci na živé bytosti (lidé, rodiny, zvířata, děti) u žensky orientovaných žen velmi účinným nástrojem motivace ke koupi. Reklama na ženy působí více než na muže.

Proč lidé podléhají reklamě? Neexistuje univerzální odpověď na tuto otázku. Nicméně můžeme konstatovat, že lidem nabízí možnost realizovat zdánlivě snadno své  sny  přání  tužby a tím

Proč lidé podléhají reklamě? uspokojovat své přirozené základní emoce, tj.  dosažení pomyslného a těžko definovatelného pocitu „štěstí“

Pár ukázek na závěr