Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Zákon o sociálních službách
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
Ekocentrum Paleta – Zdraví na talíři. Vazba na strategické dokumenty města – Akční plán strategie města – opatření „Rozvoj programů péče o zdraví obyvatel“
Podpůrný metodický seminář I.
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Školní stravování (úvod) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing. Eva Šulcová Bc
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Taneční a pohybová výchova
Školní poradenské pracoviště
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Školní poradenské pracoviště
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne
Podpora pohybové aktivity, podpora cyklistiky & veřejné zdraví Bike konference, Brno, 5. října 2012.
Zdravá škola.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Minimální preventivní program školy
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Stravování středoškoláků Zlínský kraj Odbor Hygieny dětí a dorostu Krajské hygienické stanice Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně Prezentace: MUDr. Jana.
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Tématické okruhy pro předkladatele projektů podpory zdraví Státní zdravotní ústav 2014.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Nutriční poradenství.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
PREZENTUJÍCÍ Porada vedoucích zařízení školního stravování Olga Johanidesová.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
1 Základní škola Ostrava, Kounicova 2, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – III/2 – CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu - Moderní.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ALKOHOL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
AUTOR: Blanka Petlánová
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Školská sociální práce
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_17
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Etická výchova jako součást života školy
Operační program potravinové a materiální pomoci
Transkript prezentace:

Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí Eva Marádová Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta

Faktory ovlivňující nutriční chování dítěte

Výzkumné šetření na školách (UK-PedF)

Výzkumné šetření - rodiče (UK-PedF) Jste vašim dětem dobrým vzorem pokud se jedná o stravovací návyky? RODIČE : 41,2 % NE

Škola – zdraví – správná výživa Rámcové vzdělávací programy (2005) K cílům vzdělávání patří: učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný Vzdělávací oblast ČLOVĚK A ZDRAVÍ Výchova ke zdraví součástí školních vzdělávacích programů Implementace výchovy ke správným stravovacím návykům do školního kurikula

Co by měl žák umět (RVP ZV 2013) OČEKÁVANÝ VÝSTUP „dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky“ UČIVO „výživa a zdraví – zásady zdravého stravování, pitný režim, vliv životních podmínek a způsobu stravování na zdraví; poruchy příjmu potravy“ ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA A PÉČE O ZDRAVÍ

Školní vzdělávací programy Nestačí informovat – cílem kompetence žáků tj. odpovědnost za zdraví, ochrana zdraví, umět se rozhodnout… Podpora zdraví – součástí života školy vše, co se ve škole děje, je v souladu s doporučeními o správné životosprávě Výchova ke správným stravovacím návykům by měla probíhat spontánně, přirozeně a v rámci každodennosti. Výchova ke správným stravovacím návykům se týká všech pracovníků školy a vyžaduje týmovou spolupráci

Problémy realizace výchovy ke správnému stravování Mají učitelé dostatek „časoprostoru“ k výuce o správné výživě? - dostatečná hodinová dotace předmětu výchova ke zdraví Výchova v rodině a ve škole – má shodné cíle??? rodinný jídelníček, stravovací návyky členů rodiny, tradice, extrémní diety, sociálně-ekonomické faktory aj. Probíhá výuka o výživě v prostředí, které podporuje rozvíjení správného nutričního chování??? školní bufet, nápojové automaty, školní jídelna aj.

Výchova ke správné výživě ve výuce Zařadit učivo o správné výživě do tematických plánů ve všech ročnících základního vzdělávání jako součást výchovy ke zdraví. Výchovu ke správným stravovacím návykům realizovat interaktivními metodami, posilovat sebedůvěru a sociální kompetence žáků. Zabezpečit podmínky pro efektivní výuku tělesné výchovy cílenou na motivaci k pohybové aktivitě a rozvoj zdravotně orientované zdatnosti

Nepodcenit podpůrné aktivity Sledovat nutriční návyky dětí, umožnit dodržování stravovacího a pitného režimu během dne, například vhodnou organizací přestávek. Motivovat rodiče a žáky k využívání nutričně vyváženého školního stravování. Zajistit propagaci všeho, co škola a školní jídelna pro správnou výživu a výchovu ke zdravým stravovacím návykům dělají. Podpořit pitný režim žáků nabídkou kvalitních nápojů (ve spolupráci s rodiči, školní jídelnou, školním bufetem či sortimentem v automatech).

Nepodcenit podpůrné aktivity Nabídnout žákům možnosti zapojení do pohybových aktivit. Realizovat na škole dlouhodobé projekty zaměřené na podporu zdraví, správné výživy a aktivního pohybu; spolupracovat s rodinou a komunitou Citlivě a s erudicí spolupracovat s rodiči dětí ohrožených obezitou. Poskytnout oporu dětem při zvládání problémů spojených s poruchami přijmu potravy. Rozšířit programy prevence rizikových projevů chování o problematiku poruch přijmu potravy

Poradí si učitelé s výchovou ke správné výživě? ANO, ALE … Mají učitelé pro svou práci zajištěny odpovídající podmínky (hodinovou dotaci, učebnice, metodické materiály aj.)? Jsou učitelé pro tuto oblast v pregraduálním studiu dostatečně připravování? Mají učitelé dostatečné možnosti dalšího vzdělávání? Podpora učitelů ve výchově ke zdraví = výzva pro tvůrce kurikula, fakulty připravující učitele i odborníky ve výživě

Děkuji za pozornost